Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podłódzkie samorządy starają się wydawać coraz więcej na drogi

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński Grzegorz Gałasiński
Chociaż podłódzkie samorządy narzekają na małe budżety, to jednak wszystkie inwestują w drogi. Są nawet tacy hegemoni, którzy wydają krocie. Przykładem są Koluszki, gdzie w tym roku zaplanowano wydać 8,3 mln zł na inwestycje drogowe przy dochodach do budżetu rzędu 58 mln zł. A to i tak niewiele w porównaniu z zeszłym rokiem, kiedy to Koluszki wydały na lepsze drogi ponad 12 mln zł. Drogowy boom w Koluszkach ma nadal trwać, ponieważ na 2014 rok zaplanowano kolejne 8,6 mln zł. Na przeciwległym biegunie jest gmina Brójce, gdzie pod koniec 2010 roku wydano 230 tys. zł, rok później już tylko 87,4 tys. zł. W kolejnych latach z budżetu gminy nie wydano na drogi już ani złotówki. Na ten rok też nie zaplanowano wydatków na inwestycje drogowe.

Większość kierowców narzeka na stan dróg powiatowych. Samorządy bronią się, że nie mają pieniędzy na poprawę stanu tych tras, bo niemal wszystko, co mają w budżecie, przeznaczają na oświatę. A jednak powiat pabianicki potrafi znaleźć co roku po kilka milionów złotych, podczas gdy w powiecie brzezińskim przez ostatnie lata na inwestycje drogowe nie wydano więcej, niż milion złotych rocznie.

W powiecie pabianickim zaplanowano na ten rok wydatki rzędu 7,4 mln zł. Największą tegoroczną inwestycją ma być przebudowa 10,5 km drogi powiatowej z Kazimierza do miejscowości Puczniew w gminie Lutomiersk. Inwestycja ma kosztować 3,4 mln zł. Rok temu Starostwo Powiatowe w Pabianicach wydało 4,6 mln zł. Wtedy największą inwestycją była przebudowa ul. Jana Pawła II w Ksawerowie na odcinku nieco ponad pół kilometra. Kosztowała 2,6 mln zł. W 2011 roku wydatki na drogi przekroczyły 6 mln zł. Warto jednak zaznaczyć, że pabianickie wydatki na drogi nie pochodzą w całości z budżetu powiatu. Dużą część pieniędzy pozyskano z budżetu państwa lub gmin, na terenie których przebudowywano drogi.
Miano wicelidera samorządów powiatowych należy do powiatu zgierskiego. Wydatki są znacznie mniejsze niż w powiecie pabianickim, ale warto dostrzec, że z roku na rok na drogi przeznacza się tam coraz więcej pieniędzy. Dwa lata temu powiat zgierski wydał 787 tys. zł, rok temu już 1,8 mln zł, zaś na ten rok zaplanował 2,4 mln zł. W tym czasie największą inwestycją była droga powiatowa nr. nr 5162 E Cesarka - Bartolin w gminie Stryków za niespełna milion złotych.

Stale rosną też wydatki na drogi w powiecie brzezińskim, choć na razie nie są to oszałamiające kwoty. Dwa lata temu była to kwota 595 tys. zł, w 2012 roku - 949 tys. zł, na ten rok zaplanowano 978 tys. zł, zaś w 2014 roku planuje się wydać okrągły milion złotych. W zeszłym roku za prawie 800 tys. zł wybudowano most na rzece Rawce w miejscowości Mościska. Była to największa inwestycja drogowa obecnej kadencji tego samorządu.

Powiat łódzki wschodni w 2011 roku wydał 1,3 mln zł, ale rok później już tylko 422 tys. zł. Na ten rok zaplanowano 725 tys. zł, czyli najmniej spośród powiatów leżących wokół Łodzi.

Gdyby wrzucić do jednego worka wszystkie wydatki na inwestycje drogowe w tych czterech podłódzkich powiatach, to i tak byłyby one niższe, niż w gminie Koluszki, gdzie podczas obecnej kadencji wydano i planuje się wydać do 2014 roku kwotę 34,2 mln zł. Największą inwestycją drogową w 2012 roku była przebudowa drogi powiatowej nr 2918 E, czyli ul. 11 Listopada w Koluszkach wraz z budową ronda przy ul. Sikorskiego. Na ten cel wydano 3,7 mln zł. W tym roku najwięcej ma być wydane na przebudowę ciągu komunikacyjnego dróg powiatowych nr 2917 E i Nr 2918 E na odcinku Stefanów-Koluszki. Zaplanowano wydatek 3,2 mln zł.

Dużo na drogi wydają również Stryków, Konstantynów Łódzki i Brzeziny. W gminie Stryków rekordowy był rok 2012, gdy wydano 6,8 mln zł. Aż 5 mln zł z tej kwoty przeznaczono na projekt "Budowa obwodnicy miasta Strykowa w ramach zadania - Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 708 na odcinku Ozorków - Warszewice - Niesułków wraz z realizacją obwodnicy miasta Strykowa". W tym roku Stryków chce wydać 4,2 mln zł, a w przyszłym 6 mln zł.

W Konstantynowie Łódzkim zainwestowano w drogi prowadzące do terenów inwestycyjnych. To ciekawa strategia, bo jeśli pojawi się wielu inwestorów zasilających budżet miasta dużymi kwotami, to za kilka lat na drogi będzie można przeznaczyć dwa, a może nawet trzy razy więcej, niż obecnie. Wydatki na inwestycje drogowe w obecnej kadencji wahają się od 3,8 mln zł w 2011 roku, do 6,5 mln zł zaplanowanych na 2014 rok. Największą inwestycją drogową w Konstantynowie jest projekt "Modernizacja i budowa infrastruktury technicznej terenów przemysłowych (ŁSSE) dla Konstantynowa Łódzkiego - Drogi". Projekt jest wieloletni, realizowany w latach 2009-15. Polega na budowie prawie 6 km dróg o wartości 40,4 mln zł.

Dużo dobrego robi się również w Brzezinach. W dwóch ostatnich latach samorząd na drogi wydawał za każdym razem grubo ponad 4 mln zł. W tym roku nieco mniej, bo 2,8 mln zł. To kontynuacja projektu budowy dróg i kanalizacji deszczowej na osiedlu Szydłowiec. Inwestycja zakończy się w tym roku. Zaczął się w 2009 roku. Dzięki niej miasto zyska 4 km nowych dróg. Dużo pieniędzy Brzeziny przeznaczyły też na przebudowę pl. Jana Pawła II. Było warto, bo Brzeziny za tę inwestycję uhonorowano w prestiżowym konkursie Łódzkiego Oddziału Urbanistów Polskich na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w województwie łódzkim w roku 2012. Sporo na drogi wydaje też Rzgów. To kwoty około 2 mln zł rocznie. Powyżej miliona zł rocznie przeznaczają na drogi samorządy Głowna, Tuszyna, czy Aleksandrowa Łódzkiego. Tuż za nimi kroczy Lutomiersk i Nowosolna. Z kolei Ozorków, który nie wydawał zbyt wiele, zamierza przeznaczyć 2,5 mln zł na przebudowę pięciu ulic.

Największy rozmach, bo i największe pieniądze, mają inwestycje Zarządu Dróg Wojewódzkich. W latach 2008-12, zmodernizowano drogi za kwotę 948 mln zł. Dzięki temu poprawił się stan 657 km dróg w woj. łódzkim, co stanowi 57 proc. całej sieci drogowej. Największa inwestycja miała miejsce latach 2010-12. Była to rozbudowa 40 km drogi wojewódzkiej nr 708 na odcinku Ozorków - Stryków - Brzeziny wraz z budową obwodnicy Strykowa. Inwestycja składała się z dwóch oddzielnych projektów. Ich łączna wartość to 160 mln zł. Dużym zadaniem była też rozbudowa drogi z Poddębic do Łęczycy za 78,8 mln zł oraz Kaleń - Biała Rawska - granica z woj. mazowieckim za 54,3 mln zł. Nie powinno być gorzej. Na drogi wojewódzkie w 2014 roku zaplanowano 126,3 mln zł.

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki