reklama

Polacy uwielbiają festyny, zaraz po kinach. A do teatru chodzą rzadziej niż do muzeum

Zbigniew Biskupski AIPZaktualizowano 
Wizyta w muzeum jest wśród pięciu wydarzeń kulturalnych, w których Polacy najczęściej uczestniczą osobiście – zaraz po projekcjach filmowych oraz festynach.

W ciągu ostatniego roku co czwarty Polak odwiedził muzeum, aby obejrzeć tam stałą ekspozycję (24 proc.) lub wystawę muzealną (27 proc.). Oznacza to, że wizyta w muzeum jest wśród pięciu wydarzeń kulturalnych, w których Polacy najczęściej uczestniczą osobiście – zaraz po projekcjach filmowych oraz festynach. Jednocześnie w ciągu ostatniego roku o 13 punktów procentowych spadł odsetek osób deklarujących zainteresowanie kulturą i sztuką. Głównym powodem nie jest, jak poprzednio, brak środków finansowych, a brak czasu – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Jeśli nie festyn, to...

Wizyta w muzeum czy galerii to jeden z najczęstszych sposobów na osobisty kontakt z kulturą. Zainteresowaniem cieszą się zarówno stałe ekspozycje muzealne, jak i wystawy czasowe. Również organizowana od wielu lat „Noc Muzeów” to jedno z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń kulturalnych wśród Polaków.

Zdecydowanie najczęściej informacje na temat wydarzeń kulturalnych respondenci czerpią z Internetu, znacznie rzadziej z reklam czy programów telewizyjnych.

W 2016 roku spadł odsetek osób deklarujących zainteresowanie kulturą. Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych deklarują w takim samym stopniu kobiety jak i mężczyźni. Częściej uczestnikami wydarzeń kulturalnych są ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców.

Czytaj też:
Niech cię nie skusi obietnica wysokiej prowizji. Weźmiesz kredyt dla kogoś, możesz nawet trafić za kratki

Deklarowaną, główną przyczyną rezygnacji z uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych jest brak czasu, który wskazuje ponad połowa osób nieuczestniczących w życiu kulturalnym. Co ciekawe, w porównaniu z rokiem poprzednim, ponad dwukrotnie mniej osób wskazuje brak środków finansowych jako główną przyczynę rezygnacji z udziału w wydarzeniach kulturalnych.

Muzea wracają do łask

Można odnieść wrażenie, że od kilku lat muzea wracają do łask i jest to zasługa wielu czynników. Jednym z nich jest coraz bogatsza i ciekawsza oferta muzealna. Nowe muzea powstają w różnych miastach Polski, jak np. ostatnio Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

Sponsoring Monitor, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2017

- Coraz częściej też polskie muzea otrzymują międzynarodowe nagrody, tak jak European Museum Academy dla Polin Muzeum Historii Żydów Polskich. Oznacza to, że polskie muzealnictwo coraz częściej jest na światowym poziomie, polskie muzea mają bogate zbiory i pokazują je w coraz ciekawszy sposób. W ostatnich latach widać też ogromny postęp w działaniach promocyjno-marketingowych. Organizowane są specjalne wydarzenia dla dzieci, często połączone z warsztatami oraz specjalne wydarzenia, jak np. zwiedzanie nocne. Ponadto, coraz więcej muzeów oferuje bezpłatne wejścia w wybrane dni tygodnia lub miesiąca, co jest okazją dla wszystkich do ich odwiedzenia. Innym czynnikiem wpływającym na popularyzację muzeów jest rosnąca turystyka krajowa, w tym turystyka miejska sprzyjająca odwiedzaniu takich miejsc. Ponadto, muzeum jest dużo bardziej dostępne niż na przykład teatr. Można się do niego wybrać spontanicznie, niejako przy okazji. Nie trzeba rezerwować dużo wcześniej biletów, tak jak to jest w przypadku spektakli teatralnych czy koncertów. Z pewnością muzea stały się Polakom bliższe też dzięki organizowanej co roku Nocy Muzeów, jednej z najlepiej rozpoznawalnych imprez kulturalnych w Polsce – komentuje Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach.

Obejrzyj wideo:

60 sekund biznesu: Wysokość wynagrodzenia już nie jest tak ważna dla pracownika jak...

Wideo

Materiał oryginalny: Polacy uwielbiają festyny, zaraz po kinach. A do teatru chodzą rzadziej niż do muzeum - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3