Jak doszło do powtórki przy zdalnej próbie?
– Środowy test z języka angielskiego był identyczny jak ten z tzw. rezerwowego terminu „prawdziwego” egzaminu ósmoklasisty w 2019 r. – powiadomił naszą redakcję dyrektor jednej z dużych podstawówek w Łodzi.
Czerwcowy termin rezerwowy jest wyznaczany co roku dla ósmoklasistów, którzy nie napisali egzaminu pod koniec szkoły w kwietniu – np. z powodu choroby albo awarii autobusu mającego zawieźć ich na sprawdzian.
Wprawdzie arkusze z terminu rezerwowego nie są upowszechniane przez ich autorów z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (np. na stronie internetowej CKE – albo na witrynach okręgowych komisji), ale dyrektorzy podstawówek z całego kraju zyskują do nich dostęp.
– Przez System Informacji Oświatowej – precyzuje łódzki dyrektor. – Wirtualne SIO to element rządowej biurokracji, m.in. do przesyłania różnych szkolnych statystyk dla ministerstwa edukacji. Jednak to właśnie w SIO były umieszczone arkusze z czerwca 2019 r., z przyzwoleniem, żeby wykorzystywać je w pracy z następnymi rocznikami. Tak zrobili nauczyciele angielskiego w mojej szkole. Na teście z czerwca oparli oni wcześniejsze wewnętrzne próby dla naszych uczniów. Zatem ta środowa nie była dla młodzieży żadnym zaskoczeniem... Myślę, że przytrafiło się to nie tylko ósmoklasistom z mojej szkoły.
Zdalna – z uwagi na epidemię – próba ogólnopolska rozpoczęła się w poniedziałek sprawdzianem z polskiego. Relacje ósmoklasistów z Łódzkiego świadczyły, że witryny internetowe służące ściąganiu arkusza w poważnym stopniu się „zapchały” – często uczniowie rozpoczynali rozwiązywanie zadań np. z dwoma kwadransami opóźnienia w stosunku do godz. 9 (o tej porze startują „prawdziwe” egzaminy).
We wtorek – z matematyką – od strony technicznej sprawdzianu było już łatwiej.
Według instrukcji CKE, uczniowie po ściągnięciu arkuszy do próby (zaś w środę także plików dźwiękowych do zadań na rozumienie języka obcego ze słuchu) z witryny internetowej jej organizatora mieli pracować nad odpowiedziami np. w nowym pliku edytora tekstu. Mogli to zrobić również na zwykłej kartce papieru, a jej zdjęcie przesłać potem na adres poczty elektronicznej nauczyciela. Ten otrzymał z CKE wskazówki do oceniania arkusza.
Udział w zdalnej próbie był dla podstawówek dobrowolny. „Prawdziwy” egzamin (21-23 kwietnia) zadecyduje, czy absolwent podstawówki po wakacjach trafi do wybranego przez siebie liceum ogólnokształcącego, technikum lub branżówki – z uwzględnieniem w naborze także ocen na końcowym świadectwie oraz wymienionych w nim osiągnięć w konkursach przedmiotowych, artystycznych czy w sporcie.
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?