Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ranking reputacji miast wojewódzkich. Łódź pnie się w górę

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Łódź pnie się w rankingu reputacji miast wojewódzkich. Liderami są Kraków i Gdańsk. W ubiegłorocznym rankingu Łódź była druga od końca, obecnie jest dziewiąta, w środku stawki.

Po raz drugi opublikowano ranking reputacji miast wojewódzkich „Premium Brand”. W 2016 r. Łódź była sklasyfikowana na 17., czyli przedostatnim miejscu. W tegorocznym rankingu jest dziewiąta, notując najwyższy wzrost. Badanie reputacji miast odbyło się na grupie 1065 osób. Przeprowadzone zostało przez agencję Maison&Partners na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna.

Badania wykazały, że najlepszą reputacją cieszy się Kraków, który w rankingu generalnym uzbierał 73 punkty. Kolejne miasta zajęły Gdańsk i Wrocław po 72 punkty. Na czwartym miejscu był Poznań - 71 punktów. Łódź zdobyła 68 punktów, tyle samo ile trzy inne miasta. W ogonie znalazły się Kielce - 64 punkty, Białystok i Opole po 65 punktów. Dla każdej marki miasta obliczano wskaźnik reputacji w wartościach od 1 do 100. Przyjęto, że tytuł wysokiej marki „Premium Brand” można przyznać, gdy miasto przekroczy wskaźnik 60 punktów. Punkty można było zdobyć w pięciu kategoriach: zaufanie (miasto, na którym można polegać), referencja (miasto, które można polecić), atmosfera medialna (o tym mieście mówi się źle w mediach), zaangażowanie społeczne (miasto biorące pod uwagę dobro społeczne) i miasto jako pracodawca (miasto kojarzące się z dobrymi warunkami pracy). Do tych wyników dodano pomiar dodatkowy, który badał rekomendację danych miast i ich poziom znajomości.

**Zobacz też:

Ranking reputacji polskich miast "Premium Brand”. Łódź na 17. miejscu w kraju

**

Wśród pomiarów dodatkowych ciekawie przedstawia się wskaźnik dotyczący najczęściej odwiedzanych miast. Ankietowani odpowiadali, które z miast odwiedzili w ciągu ostatniego roku. Wygrała Warszawa, którą odwiedziło 25 proc. respondentów. Kolejnymi miastami były Gdańsk i Kraków - po 20 proc. Katowice i Poznań zanotowały po 15 proc. zaś Łódź znalazła się za nimi z wynikiem 14 proc. Na drugim biegunie znalazły się Gorzów Wielkopolski i Zielona Góra ze wskaźnikiem 4 proc.

Interesujące były również wyniki pomiaru rekomendacji miast. Ankietowani odpowiadali, które miasto polecili choć jednej osobie w ciągu ostatniego roku. W tej kategorii wygrała Warszawa przed Gdańskiem z wynikiem 15 proc. Za nimi był Kraków - 14 proc. A na czwartym miejscu znalazła się Łódź, która podobnie jak piąty Kraków uzyskała 9 proc. Na szarym końcu znalazły się Zielona Góra , Gorzów Wielkopolski, Kielce i Bydgoszcz - po 2 proc.

W ubiegłorocznym, pierwszym rankingu reputacji miast „Premium Brand” zwyciężył Wrocław, który zgromadził wtedy 75 punktów. W tym roku stracił 3 punkty i spadł na trzecie miejsce. Tegoroczny zwycięzca, czyli Kraków zdobył 3 punkty więcej niż przed rokiem i awansował z czwartego miejsca na pierwsze. Ranking w tym i w zeszłym roku zamykają Kielce, chociaż to miasto zdobyło w tym roku o trzy punkty więcej niż przed rokiem. Największy wzrost punktowy zanotowała Łódź. Rok temu miała 63 punkty i zajęła 17. miejsce. Obecnie zdobyła 68 punktów i zajmuje w rankingu 9. pozycję.

**Czytaj też:

Ranking miast Europolis 2017. Łódź na samym końcu

**

Wzrost reputacji Łodzi spotkał się z zadowoleniem urzędników magistratu. - To niespotykana w czołówce tego rankingu dynamika, z pewnością zauważona przez inwestorów, znamionująca szybki wzrost wartości reputacji i marki naszego miasta - twierdzi Grzegorz Gawlik z Urzędu Miasta Łodzi. - Należy także zwrócić uwagę na wysokie, czwarte miejsce Łodzi, jeśli chodzi o polecanie naszego miasta przez badanych osobom trzecim, jako wartościowe miejsce do poznania i odwiedzenia.

Autorzy rankingu przekonują, że reputacja marki jest kluczowa w wyborze produktu. Miasta to marki i walczą z konkurencją o klientów, czyli turystów, inwestorów i nowych mieszkańców.

- Reputacja jest skutkiem wieloletnich i konsekwentnych działań. Bardzo trudno ją zbudować, ale utracić można bardzo szybko - twierdzi Dominika Maison, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, ekspert w dziedzinie badań marki i konsumenta.

Łódzcy urzędnicy dostrzegają te zależności.

- Najważniejszym wnioskiem z analizy rankingu jest zauważalna, wyraźna zmiana trendu. Łódź przestała w nim spadać i bardzo szybko, wysiłkiem całej lokalnej społeczności, nadrabia straty minionych dekad, wracając do czołówki dużych miast Polski o najlepszej reputacji i tym samym najsilniejszej marce - mówi Grzegorz Gawlik. - Umacniająca się szybko reputacja naszego miasta jako dobrego miejsca do życia na pewno przełoży się w najbliższym czasie na nowe inwestycje i napływ do Łodzi kapitału zewnętrznego. Przyczyni się to do dalszego spadku bezrobocia i wzrostu poziomu życia w mieście - twierdzi pracownik magistratu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki