Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzecznik praw konsumenta w Łowiczu ostrzega przed osobami naciągającymi seniorów

Rafał Klepczarek
Agnieszka Kopczyńska prosi o informacje telefoniczne (46 830 00 64) o organizowanych w Łowiczu pokazach
Agnieszka Kopczyńska prosi o informacje telefoniczne (46 830 00 64) o organizowanych w Łowiczu pokazach Rafał Klepczarek
Agnieszka Kopczyńska, powiatowy rzecznik konsumenta w Łowiczu w ubiegłym roku udzieliła prawie tysiąca porad osobom, które poczuły się pokrzywdzone przez różnego rodzaju sprzedawców. W tym roku z takiej pomocy skorzystało już ponad 200 osób.

- Najwięcej osób przychodzi do mnie w sprawach związanych z zakupionymi butami i odzieżą - mówi pani rzecznik. - Lwia część skarg dotyczy pewnego dużego sklepu obuwniczego, którego polityka polega na masowym odrzucaniu zgłaszanych przez użytkowników obuwia reklamacji. W większości przypadków po mojej interwencji reklamacje są uznawane, co świadczy o tym, że takie działaniu znanej sieci obuwniczej po prostu się opłacają.

Wiele skarg, które trafiają do Agnieszki Kopczyńskiej, dotyczy usług telekomunikacyjnych. Chodzi o umowy zawierane przez akwizytora. Bardzo często starsze osoby wprowadzane są w błąd przez reprezentantów operatorów telefonicznych, którzy pod przykrywką przedłużenia już obowiązującej umowy wciskają nieświadomym seniorom drugi telefon komórkowy na abonament. - Starość jest wykorzystywana w sposób bezwzględny - ostrzega rzeczniczka praw konsumentów. - Przychodzą do mnie starsi ludzie, którzy dopiero po czasie dopatrzyli się, że kupili usługę lub rzecz, której nie potrzebują. W takiej sytuacji, aby nie płacili kar umownych za zerwanie umowy, czekamy do jej końca i przy po mojej pomocy wypowiadamy ją, aby nie przedłużyła się na kolejny okres.

Podobne sytuacje wiążą się także z operatorami z sektora energetycznego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega, że zdarza się, iż nieuczciwi akwizytorzy udają, że spisują lub wymieniają liczniki i proszą o podpisanie protokołu. W rzeczywistości senior otrzymuje do parafowania nową umowę.

Do pani rzecznik trafiają także ofiary pokazów sprzętu paramedycznego. Najwięcej skarg wiąże się z matami do masażu, które sprzedawane są po kilka tysięcy zł. - Mamy zalew tego typu spraw - dodaje rzeczniczka przyjmująca interesantów w głównym budynku starostwa powiatowego. - Proszę pamiętać o dwu ważnych sprawach, które wiążą się z wszelkiej maści pokazami, na których oferowane są do sprzedaży towary. Po pierwsze ich cena musi pokryć organizację takiego pokazu, a więc m. in. darmowe upominki, wynajem sali oraz wynagrodzenie prowadzących. W efekcie taki sam lub też porównywalny jakościowo sprzęt kupimy znacznie taniej np. w Internecie.

Konsument, który dokonał zakupu towaru czy też usługi poza siedzibą sprzedawcy ma 14 dni na zerwanie umowy. W przypadku towarów termin ten biegnie od momentu otrzymania zakupionej rzeczy. Jeżeli chodzi o usługi, to wiążąca jest data podpisania umowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki