Syrenki z kutnowskiej fabryki już jeżdżą po ulicach. Będzie też Polonez? 30.07.2020

Michalina Dąbrowska
Firma FSO SYRENA z Kutna kilka dni temu oficjalnie zaprezentowała pięć pierwszych jeżdżących elektrycznych prototypów Vosco S106EV, czyli kultowej Syrenki z czasów PRL, ale w nowoczesnej odsłonie. 30.07.2020

Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A. powstała, by zaprojektować oraz wprowadzić do małoseryjnej produkcji auta, nawiązujące swoją stylistyką do kultowych polskich marek.

W ubiegłym tygodniu na terenie zakładu produkcyjnego w Kutnie odbyła się oficjalna prezentacja modeli samochodów. Pojazdy można już spotkać na ulicach, są testowane w ruchu miejskim oraz na torze. Nowoczesna „Syrenka” nazywa się Vosco, bo producent nie ma praw do kultowej nazwy z czasów Polski Ludowej.

Syrenki z kutnowskiej fabryki już jeżdżą po ulicach. Będzie też Polonez

Prace nad budową auta rozpoczęły się w 2016 r. Dwa lata później firma otrzymała homologację na produkcję małoseryjną aut z silnikiem spalinowym. Całkowity „elektryk” to nic innego jak unowocześniona wersja swojej poprzedniczki.

Pierwszy jeżdżący model elektrycznej syrenki, który pokazano, wyposażony jest w silnik o mocy 115 kW (około 156 KM), który napędza przednią oś samochodu, w trybie Sport. Kierowca ma mieć do dyspozycji nawet 240 KM. Prędkość maksymalna wynosi 140 km/h. W aucie zamontowane są akumulatory, które pozwolą na przejechanie około 200 km. Całkowite naładowanie auta powinno trwać 1,5 godziny.

Projekt nowej elektrycznej syreny kosztował 11,5 mln zł. Blisko 7 mln w projekt zainwestował główny inwestor, czyli kutnowska firma farmaceutyczna Polfarmex, reszta pieniędzy pochodzi z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju z programu sektorowego INNOMOTO.

Fabryka zaprezentowała również prototyp kultowego Poloneza w wersji premium. Jest to projekt koncepcyjny, ponieważ firma stara się o uzyskanie praw do nazwy. Nowy „Polonez” według założeń i marzeń producentów i projektantów ma mieć 5 m długości, pomieścić 4 osoby i być w pełni elektryczny.

Fabryka z Kutna skupia się na wprowadzeniu do małoseryjnej produkcji elektrycznej „Syrenki”, ale w przyszłości rozpocznie prace związane z powrotem kultowych marek z dawnych lat, czyli Warszawy, Ogara lub Nysy.

Zaostrzenie restrykcji. Cała Polska w strefie czerwonej

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A gdzie są te kultowe wozy na których stworzenie wielu biznesmenów dostawało grube miliony ? Coś słychać było o kilku egzemplarzach jakiejś husarii i na tym koniec. To gdzie reszta , gdzie kasa ? A jeśli to kolejny przekręt to cwaniacy powinni siedzieć w pierdlu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3