W tegorocznym budżecie ZDiT przewidziane są tylko dwa remonty torowisk związane z przebudową drogi oraz dokończenie rozpoczętego w ubiegłym roku remontu szyn na ul. Przybyszewskiego.
- Remonty torowisk realizowane będą w ramach wieloletnich inwestycji: przebudowy układu drogowo-torowego ul. Kopernika (Włókniarzy-Żeromskiego) oraz w związku z budową dworca - skrzyżowanie Kilińskiego-Narutowicza i już realizowanej przebudowy torowiska w ul. Przybyszewskiego - wylicza Małgorzata Niemiec-Zakolska z biura prasowego ZDiT. - Koszty remontu torowisk w ramach tych inwestycji sięgają łącznie kilkudziesięciu milionów.
Według związkowców z MPK termin "wieloletnie inwestycje" nie zapewnia remontów tych torowisk, które już się rozsypują.
- Jeszcze nie wiadomo, kiedy rozpoczną się inwestycje przewidziane przez ZDiT, a niektóre torowiska potrzebują pilnych remontów - mówi Krzysztof Frątczak, przewodniczący NSZZ "Solidarność" w MPK.
ZDiT ma jednak swoje priorytety. Przebudowa ul. Kopernika wynika głównie z tego, że w przyszłości ma się ona krzyżować z nową trasą komunikacyjną "Żeligowskiego - ks. Brzóski". Podkreślono to w przetargu na dokumentację projektową nowej ul. Kopernika. Pozytywne jest to, że drogowcy rozważają wydzielenie torowiska z jezdni. Jednak do przetargu na przebudowę drogi daleko.
- A stan niektórych torowisk zagraża pasażerom i motorniczym - podkreśla Frątczak. - Opracowaliśmy raport o stanie torowisk, w którym pokazujemy osiem miejsc, gdzie remonty powinny być wykonane szybko.
Jednym z nich jest skrzyżowanie Franciszkańskiej i Wojska Polskiego, gdzie torowisko nie było remontowane od 31 lat. Od 26 lat na remont czekają szyny na skrzyżowaniu Dąbrowskiego i Śmigłego-Rydza.
Ratunkiem dla torów mogłaby być jeszcze kwota, jaką jaką MPK otrzymuje od ZDiT na bieżące utrzymanie torów. Dochodzi do tego jeszcze rekompensata za rok ubiegły, czyli różnica miedzy kwotą zaplanowaną a realnie wydaną m.in. na drobne remont torów. MPK do tej pory nie otrzymało rekompensaty za rok 2011, którą oszacowano na 1,7 mln zł. ZDiT ma ją wypłacić w tym roku, ale będą to pieniądze z puli na tegoroczne utrzymanie torów.
- Wypłata rekompensaty za 2011 rok ma nastąpić z pieniędzy przeznaczonych na konserwację i utrzymania bieżące infrastruktury na 2013 r. Powinniśmy otrzymać od ZDiT 8,5 mln zł, ale będzie to tylko 8 mln zł. Do tego kwota ta zostanie pomniejszona o rekompensatę za 2011r. - wyjaśnia Sebastian Grochala, rzecznik MPK
***
Najniebezpieczniejsze torowiska
Torowiska, które są w najgorszym stanie nie były remontowane od ponad dwudziestu lat. Dotyczy to również szyn na skrzyżowaniach:
1982 - remont torowiska na skrzyżowaniu Franciszkańska - Wojska Polskiego
1985- remont torowiska na ul. Kopernika między Żeromskiego a Włókniarzy
1987 - remont torowiska na skrzyżowaniu Dąbrowskiego i Śmigłego-Rydza
1988-1991 - remont torów na ul. Dąbrowskiego między Rzgowską a Śmigłego-Rydza
1989-1995 - remont torowiska na ul. Zielonej między Zachodnią a Legionów
1991 - remont torów na skrzyżowaniu Rzgowska - Dąbrowskiego
1995 - remont torów na ul. Legionów między Zachodnią a Włókniarzy
1996 - remont torów na skrzyżowaniu Przybyszewskiego i Śmigłego-Rydza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?