Sztab specjalistów japońskiej marki nieustannie pracuje nad poprawą bezpieczeństwa transportu, chcąc wyeliminować wypadki w ruchu drogowym. Do ich zadań należy m.in. systematyczna analiza wypadków i kolizji drogowych. Wynikające z tego wnioski są uwzględniane przy projektowaniu samochodów. Efektem jest stałe udoskonalanie konstrukcji samych pojazdów. Cel jest prosty: zapewnienie maksymalnej ochrony biernej oraz wprowadzenie coraz precyzyjniejszych systemów bezpieczeństwa czynnego.
Po raz pierwszy w Polsce
W tym roku Toyota rozpoczęła stopniowe wprowadzanie do wszystkich swoich modeli oferowanych w Europie pakietu układów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Ich zadaniem jest zapobieganie wypadkom oraz ograniczanie ich skutków w sytuacjach zagrożenia.
Pakiet jest już obecnie dostępny w modelach Aygo, Yaris (również Hybrid), Auris i Auris Touring Sports (również Hybrid) oraz Avensis. Do końca przyszłego roku pojawi się w pozostałych modelach z gamy tej marki. Po raz pierwszy w Polsce tak bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego znajdzie się w standardowym wyposażeniu każdego modelu lub za niewielką dopłatą. Szeroka dostępność spowoduje, że rozwiązanie to realnie podniesie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dzięki zmniejszonemu ryzyku wypadków, posiadacze samochodów wyposażonych w system Toyota Safety Sense płacą niższe stawki składek ubezpieczeniowych.
Toyota Safety Sense składa się z następujących układów:
- Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-collision System);
- Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert);
- Układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist);
- Automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam).
Działanie Toyota Safety Sense opiera się na współpracy kamery i czujnika laserowego. System wspomaga kierowcę już od prędkości 10 km/h *.
Co jest czym
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-collision System) pełni trzy funkcje: ostrzega o niebezpieczeństwie, wzmacnia siłę hamowania lub hamuje automatycznie.
W przypadku wykrycia przed pojazdem innego samochodu, system ostrzega kierowcę sygnałem świetlnym na tablicy rozdzielczej i sygnałem dźwiękowym. Kierowca może ustawić stopień czułości systemu a tym samym szybkość, z jaką włączy się ostrzeżenie. Funkcja ta działa w zakresie prędkości od 15 do 140 km/h lub przy względnej prędkości wobec poprzedzającego samochodu od 15 km/h.
Kiedy w sytuacji awaryjnej kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, system wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. Funkcja ta uruchamia się przy prędkościach 30-80 km/h lub przy względnej prędkości wobec przeszkody od 30 do 80 km/h.
Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie i nie zacznie hamować, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Funkcja wyłączy się, jeśli kierujący podejmie akcję wychodzenia z niebezpiecznej sytuacji, czyli naciśnie pedał hamulca lub mocno skręci kierownicę. Układ działa przy prędkości od 10 do 80 km/h lub przywzględnej prędkości wobec przeszkody w zakresie 10-80 km/h. Automatyczne hamowanie obniża prędkość o 30 km/h, dlatego przy powolnej jeździe z taką prędkością po suchej nawierzchni samochód całkowicie zatrzyma się przed przeszkodą.
Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert) wykrywa białe i żółte oznakowania poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Ostrzeżenie kierowcy zapobiega zderzeniom czołowym lub zajechaniu drogi pojazdowi na sąsiednim pasie.
Układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist) wspiera kierowcę w obserwowaniu otoczenia aby dysponował zawsze aktualnymi informacjami na temat najważniejszych dla bezpieczeństwa znaków drogowych. Kamera rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości, końca ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania i wyświetla je na ekranie na desce rozdzielczej. Jeśli samochód przekroczy dopuszczalny limit tempa jazdy, system ostrzeże kierowcę przy pomocy sygnału na wyświetlaczu.
Automatyczne światła drogowe (Auto-matic High Beam) zastępują kierowców w obowiązku zmieniania w czasie jazdy nocą świateł drogowych na światła mijania, gdy na drodze pojawi się inny samochód. Szybkie przełączanie świateł drogowych i mijania ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa kierującego autem i jego pasażerów, dla otaczających samochodów oraz dla pieszych idących poboczem drogi. System wykrywa światła pojazdów przed pojazdem, zarówno nadjeżdżających z przeciwka, jak i jadących w tym samym kierunku. Włącza światła mijania, aby nie oślepiać pozostałych kierowców i wraca do świateł drogowych, kiedy inne samochody znikną z pola widzenia. Dzięki częstszemu używaniu świateł drogowych na nieoświetlonych drogach łatwiej uniknąć zderzenia z pieszym lub niespodziewaną przeszkodą.
Dużo i jeszcze więcej
We wrześniu br. podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie nad Menem Toyota zaprezentowała dwa nowe modele wyposażone w nowy, jeszcze bardziej zaawansowany pakiet Toyota Safety Sense. Jest to Prius czwartej generacji oraz odświeżony RAV4, dostępny także z napędem hybrydowym. Sprzedaż obu samochodów rozpocznie się w przyszłym roku.
Rozszerzony system Toyota Safety Sense zademonstrowany we Frankfurcie wyposażony jest w dwie nowe funkcje: zapobieganie zderzeniu z pieszym i aktywny tempomat, który dostosowuje prędkość samochodu do prędkości poprzedzającego pojazdu. Działanie systemu opiera się na współpracy kamery i radaru, który zapewnia skuteczność w jeszcze większym zakresie prędkości.
* Kierowcy są zobowiązani do zachowania ostrożności podczas prowadzenia, szczególnie w czasie złej pogody lub podczas jazdy po śliskiej nawierzchni.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?