Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa Niepodległości. Rusza budowa zachodniej obwodnicy Białegostoku (wizualizacje)

Marta Gawina
Marta Gawina
Trasa Niepodległości to zachodnia obwodnica Białegostoku. Projekt z 2016 roku
Trasa Niepodległości to zachodnia obwodnica Białegostoku. Projekt z 2016 roku UM Białystok / ARCHIVISSS
Rusza realizacja zapowiadanej od lat Trasy Niepodległości. Ta blisko 10 km droga pozwoli ominąć centrum miasta od zachodniej strony. I budzi kontrowersje

Wybudowane zostaną aleja Niepodległości i Paderewskiego. Droga będzie się zaczynać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, a kończyć na ul. Wiadukt. Tak ma przebiegać długo zapowiadana Trasa Niepodległości. W poniedziałek oficjalnie rozpoczynają się prace budowlane.

Przeczytaj też: Trasa Niepodległości. Można budować

Dwie jezdnie, dojazdy z osiedli do głównej trasy, drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, ekrany akustyczne. Do tego wiadukty, tunele, kładki dla pieszych i rowerzystów oraz jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań. Tak została zaprojektowana Trasa Niepodległości. Jej budowa to domknięcie miejskiej obwodnicy. Przez Ciołkowskiego połączy się ona z trasą generalską.

- To umożliwi sprawne poruszanie się między poszczególnymi częściami miasta bez konieczności wjeżdżania do centrum - przypomina Anna Kowalska z białostockiego magistratu.

Teraz te plany będą zrealizowane. Dziś firma Budimex, która wygrała przetarg na budowę Trasy Niepodległości oficjalnie rozpoczyna roboty. W pierwszej kolejności zajmie się pracami w lesie Bacieczki, przez który będzie przebiegać nowa droga.

- Zaczynamy od wycinki drzew. Chwilowe utrudnienia mogą pojawić się na drodze biegnącej przez ten las. Nie będziemy jej zamykać. Zostanie ona oznakowana i wydzielona barierami - mówi Jacek Wileński, dyrektor kontraktu z firmy Budimex.

Te prace mają potrwać do 15 marca. Potem roboty będą już prowadzone na całej długości nowej drogi. Ta składać ma się z al. Niepodległości i al. Paderewskiego. Trasa będzie rozpoczynać się od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych do ul. Wiadukt przy wyjeździe do Kleosina. W ramach inwestycji przebudowane zostaną fragmenty kilku ulic. Chodzi m.in. o Armii Krajowej, Wrocławską, Hetmańską, Pułaskiego czy Transportową.

Inwestycja ma być gotowa jesienią przyszłego roku. Jej koszt to ponad 350 mln zł. Część tej kwoty - 267 mln zł to dofinansowanie z unijnego programu Polska Wschodnia. W ramach tej inwestycji powstanie 11 dwupoziomowych skrzyżowań, przy czym główny ruch ma przeważnie iść pod ziemią.

Nowa droga budzi też wiele emocji. Choć była planowana już w latach 70., trudno znaleźć jej entuzjastów wśród mieszkańców Leśnej Doliny, Zielonych Wzgórz czy Nowego Miasta. Przez te osiedla Trasa Niepodległości ma bowiem przebiegać. - Nowe drogi są potrzebne, ale nie kosztem mieszkańców. Tym bardziej, że mówimy o osiedlach, na których mieszkają młodzi ludzie. Mam nadzieję, że ktoś to w końcu zauważy - mówił „Porannemu” Norbert, mieszkaniec ul. Storczykowej. Planowana Trasa Niepodległości ma biec zaledwie kilkadziesiąt metrów od jego bloku.

Skrzyżowania

W ramach tej inwestycji przewidziano jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań. Powstaną na tych ulicach:

Ulica Narodowych Sił Zbrojnych - al. Jana Pawła II - al. Niepodległości

al. Niepodległości - ul. Armii Krajowej

al. Niepodległości - ul. Popiełuszki

al. Niepodległości - ul. Wrocławska

al. Niepodległości - ul. Magnoliowa

al. Niepodległości - ul. Hetmańska - ul. Klepacka

al. Paderewskiego - ul. Transportowa

al. Paderewskiego - ul. Pułaskiego

al. Paderewskiego - ul. Rzymowskiego

al. Paderewskiego - ul. Wiadukt

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki