Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka kontrola cen w sklepach. Jak Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto i Żabka informują o promocjach?

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Takie są wymagania odnośnie cen od stycznia tego roku
Takie są wymagania odnośnie cen od stycznia tego roku Archiwum
Właściciele sklepów musza mieć się na baczności. Właśnie rozpoczynają się zmasowane kontrole w sklepach i to największych znanych sieci handlowych, a kontrolujący będą sprawdzać, czy sklepy dostosowały się do nowych przepisów o cenach. Pod lupę brane są także ceny w sklepach internetowych.

Od stycznia właściciele sklepów, którzy organizują promocje, mają obowiązek podawania kolejnej ceny na wywieszce: chodzi o najniższą cenę danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Nieco inaczej wygląda to w przypadku artykułów spożywczych i takich, które się szybko psują: konieczne jest umieszczenie ceny aktualnej oraz tej sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Od początku monitorujemy praktyki dotyczące wdrożenia nowych przepisów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Widzimy już, że nie wszyscy przedsiębiorcy się do nich dostosowali. Wiele nieprawidłowości obserwujemy zwłaszcza w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Wspólnie z Inspekcją Handlową zadbamy, aby prawo było przestrzegane – z korzyścią dla konsumentów. Rozpoczynamy kontrole w sieciach handlowych, wystąpiliśmy także o wyjaśnienia do około 40 przedsiębiorców z branży e-commerce, w planach są dalsze kontrole w sklepach stacjonarnych.

Które sieci handlowe będą kontrolowane?

Wytypowane zostały już pierwsze sieci handlowe, którym szczególnie przyjrzą się inspektorzy handlowi. Są to: Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto oraz Żabka. Inspektorzy handlowi czekają także na sygnały o nieprawidłowościach od klientów.

Łodzianie i mieszkańcy województwa mogą zgłosić do nas swoje zastrzeżenia, a wszystkie sygnały będą sprawdzane - mówi Barbara Warzywoda, zastępca łódzkiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej w Łodzi. - Informacje o nieprawidłowościach dotyczących cen były do nas zgłaszane jeszcze przed zmianą przepisów. Poza tym nasi inspektorzy będą prowadzili kontrole w sklepach naszego regionu.

Nowe przepisy obowiązują także w sklepach internetowych. UOKiK sprawdził ok. 40 stron przedsiębiorców działających w różnych branżach: odzież, kosmetyki, obuwie, sprzęt sportowy, sprzęt elektroniczny, platformy internetowe. Do wszystkich tych podmiotów zostały skierowane wystąpienia z prośbą o zajęcie stanowiska co do poprawności wdrożenia przepisów dotyczących najniższej ceny.

Które sklepy internetowe są pod lupą?

Dotychczas wezwania zostały wysłane do przedsiębiorców działających pod markami:

  • AliExpress,
  • Allegro,
  • Amazon,
  • Avans,
  • Biedronka,
  • Bytom,
  • C&A,
  • CCC,
  • Ceneo,
  • Decathlon,
  • Douglas,
  • Electro,
  • Empik,
  • Eobuwie,
  • Euro RTV AGD,
  • H&M,
  • Hebe,
  • Intersport,
  • Jysk,
  • Kappahl,
  • Lidl,
  • Martes,
  • Media Markt,
  • Media Expert,
  • Notino,
  • Orange,
  • Play,
  • Plus,
  • Recman,
  • Reserved,
  • Rossman,
  • Sephora,
  • Shopee,
  • Smyk,
  • Tchibo,
  • T-Mobile,
  • Vistula,
  • Wittchen,
  • Zalando,
  • Zara.

Zastrzeżenia prezesa UOKiK wzbudziły m.in. podawanie aktualnej ceny sprzedaży i ceny przekreślonej bez zamieszczenia informacji, czym jest cena przekreślona.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki