Od stycznia właściciele sklepów, którzy organizują promocje, mają obowiązek podawania kolejnej ceny na wywieszce: chodzi o najniższą cenę danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Nieco inaczej wygląda to w przypadku artykułów spożywczych i takich, które się szybko psują: konieczne jest umieszczenie ceny aktualnej oraz tej sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Od początku monitorujemy praktyki dotyczące wdrożenia nowych przepisów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Widzimy już, że nie wszyscy przedsiębiorcy się do nich dostosowali. Wiele nieprawidłowości obserwujemy zwłaszcza w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Wspólnie z Inspekcją Handlową zadbamy, aby prawo było przestrzegane – z korzyścią dla konsumentów. Rozpoczynamy kontrole w sieciach handlowych, wystąpiliśmy także o wyjaśnienia do około 40 przedsiębiorców z branży e-commerce, w planach są dalsze kontrole w sklepach stacjonarnych.
Które sieci handlowe będą kontrolowane?
Wytypowane zostały już pierwsze sieci handlowe, którym szczególnie przyjrzą się inspektorzy handlowi. Są to: Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto oraz Żabka. Inspektorzy handlowi czekają także na sygnały o nieprawidłowościach od klientów.
Łodzianie i mieszkańcy województwa mogą zgłosić do nas swoje zastrzeżenia, a wszystkie sygnały będą sprawdzane - mówi Barbara Warzywoda, zastępca łódzkiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej w Łodzi. - Informacje o nieprawidłowościach dotyczących cen były do nas zgłaszane jeszcze przed zmianą przepisów. Poza tym nasi inspektorzy będą prowadzili kontrole w sklepach naszego regionu.
Nowe przepisy obowiązują także w sklepach internetowych. UOKiK sprawdził ok. 40 stron przedsiębiorców działających w różnych branżach: odzież, kosmetyki, obuwie, sprzęt sportowy, sprzęt elektroniczny, platformy internetowe. Do wszystkich tych podmiotów zostały skierowane wystąpienia z prośbą o zajęcie stanowiska co do poprawności wdrożenia przepisów dotyczących najniższej ceny.
Które sklepy internetowe są pod lupą?
Dotychczas wezwania zostały wysłane do przedsiębiorców działających pod markami:
- AliExpress,
- Allegro,
- Amazon,
- Avans,
- Biedronka,
- Bytom,
- C&A,
- CCC,
- Ceneo,
- Decathlon,
- Douglas,
- Electro,
- Empik,
- Eobuwie,
- Euro RTV AGD,
- H&M,
- Hebe,
- Intersport,
- Jysk,
- Kappahl,
- Lidl,
- Martes,
- Media Markt,
- Media Expert,
- Notino,
- Orange,
- Play,
- Plus,
- Recman,
- Reserved,
- Rossman,
- Sephora,
- Shopee,
- Smyk,
- Tchibo,
- T-Mobile,
- Vistula,
- Wittchen,
- Zalando,
- Zara.
Zastrzeżenia prezesa UOKiK wzbudziły m.in. podawanie aktualnej ceny sprzedaży i ceny przekreślonej bez zamieszczenia informacji, czym jest cena przekreślona.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?