Władze Łodzi chcą dofinansować lotnisko z pieniędzy na stadion Widzewa

Marcin Bereszczyński, ab
Łódzkie lotnisko nie ma pieniędzy na działalność i potrzebuje pomocy ze strony miasta
Łódzkie lotnisko nie ma pieniędzy na działalność i potrzebuje pomocy ze strony miasta Łukasz Kasprzak
Udostępnij:
Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska chce ratować lotnisko i proponuje zmiany w budżecie miasta. W projekcie uchwały, którym zajmą się w środę radni, zapisano przekazanie 6,6 mln zł na działalność łódzkiego lotniska. Są to pieniądze zabrane z puli na budowę stadionu Widzewa, które nie zostaną wydane w tym roku.

Prezydent Zdanowska chce przeznaczyć 3,1 mln zł w ramach dopłaty do spółki Port Lotniczy im. Władysława Reymonta, aby zapewnić jej płynność finansową. Kolejne 3,5 mln zł ma być przekazane na rozwój obsługi cargo, a konkretnie magazyn stałej temperatury. Pieniądze mają być wydane również na przebudowę parkingów i systemu poboru opłat, a także na linię energetyczną.

Środki na działalność Lublinka, mają pochodzić z puli w wysokości 19 mln zł zapisanej na ten rok na budowę stadionu miejskiego przy al. Piłsudskiego. Reszta funduszy ma być przeznaczona m.in. na trasę Górna, węzeł multimodalny na dworcu Fabrycznym czy 10 "Kiosków dla Łodzi".

Według nowej Wieloletniej Prognozy Finansowej na stadion Widzewa będzie przeznaczone odpowiednio: w 2014 roku - 1 mln zł, w 2015 roku - 60 mln zł, w 2016 roku - 79,951 mln zł. Jak czytamy w projekcie uchwały, zmiany wynikają z konieczności dostosowania budżetu do kwot zawartych w ofertach firm, które chcą zaprojektować i zbudować stadion Widzewa wraz z układem drogowym. Wartość całej inwestycji to 170 mln zł.

Zobacz: Budowa stadionu Widzewa. Siedem firm złożyło oferty w nowym przetargu

Dzięki dofinansowaniu ze strony władz miasta, łódzkie lotnisko będzie mogło funkcjonować. Przypomnimy, że w styczniu przy uchwalaniu budżetu Łodzi na 2014 rok radni wykreślili plan przeznaczenia 5,1 mln zł na pokrycie strat łódzkiego portu. Brak tych pieniędzy mógł spowodować utratę płynności finansowej spółki i jej likwidację. Wtedy uratowano lotnisko przekazując 3 mln zł z budowy dwóch bloków WTBS.

Czytaj więcej o: Lotnisko w Łodzi

Wideo

Komentarze 57

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof
jaka władza takie miasto. po co było rozpoczynać tyle inwestycji kiedy nie ma się kasy. po co nam rów na Piłsudskiego skoro nie ma żadnej obwodnicy i całe miasto stoi. parytety są ważne i to widać w Łodzi.
L
Lodzka Strefa Partyjna
nie przedstawia ekonomicznej, biznesowej analizy lotniska?

Jak dlugo mozna przykrywac kryminalna niegospodarnosc kolejnymi dotacjami z kieszeni podatnika?

Nie jest to problem tylko lodzki:
m.wyborcza.biz/biznes/1,106501,16096342,Nikt_nie_chce_latac_z_radomskiego_lotniska__Pierwszy.html
b
bip
Nadal nie dowiedziałem się od Ciebie które duże miasta dynamicznie rozwijają się bez lotniska. Z całym szacunkiem dla miast które wymieniłeś nie konkurują one z Wrocławiem, Krakowem czy Poznaniem lub Gdańskiem.
Niestety Łódź przez ostatnie lata cierpi przez nadmiar decyzji nie popartych żadną analizą przyczynowo skutkową, podejmowanych przez ludzi bez żadnego doświadczenia :patrz ożywianie Piotrkowskiej. Wszystkim się wydaje że ich teoria jest najlepsza bo ich. A milionowa aglomeracja, żeby ludzie nie uciekli do Zgierza, musi mieć lotnisko do rozwoju w swojej skali. Takie jest ścieżka rozwoju innych porównywalnych miast. Nie wiem na jakie opracowania powołujesz się twierdząc, że rozwój milionowego miasta bez lotniska jest możliwy. Są takie czy to znowu opinia wszystkowiedzących wydajemisię polityków? Dziękuję również.
b
benela
5 milionow, 3 miliony od tej kreatywnej ksiegowosci kreci mi sie w glowie. Prosze by bardziej dociekliwi czytelnicy wglebili sie w cyfry doplat do lotniska w ubieglych latach, wtedy kiedy lotnisko mialo znacznie wiecej pazazerow anizeli obecnie.

Wedlug moich pobieznych wyliczen w tym roku, bez kreatywnej ksiegowosci a w oparciu o prawdziwe WSZYSTKIE koszty, do lotniska trzeba bedzie doplacic w granicach 15 do 20 milionow Zlotych.
o
ostatni raz do "bip"
Cały czas zmieniasz pytania , ale postaram się ostatni raz odpowiedzieć . Każde decyzje gospodarcze powinny być poprzedzone analizą , z której powstaje raport opłacalności inwestycji a względy emocjonalne mają marginalne znaczenie bądź wcale . Gdynia ( ca. 249.000 mieszkańców ) to jedno z najdynamiczniej rozwijających się miast w Polsce i gdy w takim tempie będzie się rozwijała to z pewnością nie tylko Łódź przeskoczy . Chciała też mieć swoje lotnisko Gdynia-Kosakowo dla obsługi tanich linii lotniczych , nie biznesowych , ale Sąd ogłosił upadłość likwidacyjną obiektu i oddać unijne dofinansowanie . Bielsko Biała ( ca. 175.000 mieszkańców ) to kolejne prężnie rozwijające się miasto podobnie jak Olsztyn czy Kielce . To , że "Włosi tam zainwestowali w latach 70-tych" ma się tak do Łodzi , że pod koniec XIX w Poznański , Scheibler , Geyer , Grohman etc. stworzyli wielkoprzemysłową Łódź tylko obecnie nikt tego potencjału nie potrafi wykorzystać , podobnie jak łódzkie lotnisko . Co do Zgierza , jeżeli to miasto będzie miało inwestorów i właściwą dynamikę rozwoju to ludzie z Łodzi będą tam pracowali i chcieli mieszkać bez względu na wielkość Zgierza . Każdy ma prawo do własnej oceny sytuacji , Ty również , ale w przypadku oceny inwestycyjnej miasta , obszaru nasze opinie nie mają znaczenia tylko analizy i raporty instytucji , które się tym zajmują . Przykro mi . Dziękuję za dyskusję .
b
bip
Aby podejmować poważne decyzje gospodarcze na bazie wyników z raportów warto jeszcze zrozumieć kontekst. Gdynia nie ma lotniska? Nawet jeśli nie byłeś nigdy na lotnisku w Gdańsku to jeden rzut oka na mapę wystarczy żeby zrozumieć że z wieży kontrolerów tak samo dobrze widać centrum Gdyni ja i innych miast Trójmieścia. Bielsko Biała- to małe miasto przy ogromnej fabryce fiata eksportującej na cały świat? Pewnie w raportach gospodarczych tego nie piszą że Włosi byli tam już w latach 70. Taki kontekst do suchych wskaźników. Są jakieś inne duże miasta? Ale duże bo za chwilę zaczniemy sypać wskaźnikami dynamiki wzrostu Włoszczowej, Łowicza i Zgierza.
d
do "bip"
Nie jestem "doświadczonym ekspertem" tylko ze zrozumieniem czytam raporty gospodarcze . Chciałbym powtórzyć : "ze z r o z u m i e n i e m" . Nie trzeba szukać na świecie , wystarczy w Polsce : Gdynia , Bielsko Biała .... te miasta mają lepszą dynamikę niż nasze miasto . I małe sprostowanie na koniec - nie napisałem i nie jestem zwolennikiem dwóch stadionów w naszym mieście .
b
bip
Badając rynek. Jakie to proste i nieskomplikowane. Widzę że jesteś doświadczonym ekspertem który niejednego kelnera zrugał za zbyt słoną zupę.

Zatem pokaż miasto na mapie świata które bez lotniska włączyło się do krwioobiegu biznesowego, rozwinęło i ściągnęło świeżą krew i kapitał. Jakie to miasta? Wymienisz tak z pięć. Wtedy uwierzę że zamiast lotniska potrzebny nam stadion, albo nawet dwa.
p
ponownie do "bip"
Po pierwsze : hotel buduje się tam gdzie będę goście , wcześniej badając rynek a nie budujemy go był stał pusty bo to właśnie efekt naszego lotniska . Po drugie : kelner jako pracownik restauracji jest współodpowiedzialny za podawane potrawy bo każdy z pracowników firmy odpowiada za produkt końcowy . To są fundamentalne zasady prowadzenia biznesu bez względu na jego skalę . Po trzecie : jeżeli już ... jacyś poważni inwestorzy są Łodzi to przylatują do Warszawy bo na Lublinek niby jak mieliby przylecieć skoro nie ma połączeń , nie licząc "lotów do roboty" i ostatnio uruchomionego Monachium z jednym rannym połączeniem dziennie . Ostatni raport Forbes ( z maja 2014 ) o najbardziej atrakcyjnych miastach dla biznesu w Polsce stawia Łódź na 9 miejscu na 10 sklasyfikowanych ( klasyfikacja obejmowała miasta powyżej 300.000 mieszkańców ) . Nasze miasto wyprzedziło tylko Bydgoszcz , która nota bene jako port lotniczy zaczyna chyba już mieć lepsze statystki od Lublinka i lepszą siatkę połączeń . Podobnie z Lublinem , który nas wyprzedził w rankingu a ich nowe lotnisko dobrze się rozwija ( ostatnio Lufthansa uruchomiła połączenie rejsowe do Frankfurtu ) . Mniej propagandy więcej konkretów ! Jesteśmy pod tym względem marnym miastem z jeszcze marniejszym lotniskiem i trzeba z pokorą to przyjąć .
b
bip
Pretensje do lotniska że nie przylatują do Łodzi turyści są jak pretensje do kelnera że danie nie jest smaczne? Chyba nie ten adres. Poza tym, kto nie ma lotniska skazuje się na drugą ligę. W miastach konkurujących o tych samych inwestoroe już sie cieszą że lotnisko w Łodzi byłoby zaorane.
I wreszcie jacy inwestorzy przylatują do Łodzi? Na pewno nie Ci którzy najpierw wylądowali na lotnisku w Poznaniu, Katowicach czy Warszawie. Bo skoro tam wylądowali to po co mająjeszcze gdzieś jechać dziurawymi drogami czy śmierdzącymi wagonami z których najmłodszy ma 30 lat. Poza tym najpierw budujesz hotel i czekasz na gości a nie najpierw gości zapraszasz ajak potwierdzą że przyjadą zaczynasz budować. No ale to trzeba trochęsamemu poprowadzić jakiś biznes żeby to odkryć.
d
do "bip"
A jacy to poważni inwestorzy przylatują do Łodzi ? Poproszę o konkrety chyba , że zgodnie z retoryką obecnie zarządzających lotniskiem to wszystko jeszcze się wydarzy ...
b
bip
Bez lotniska nie będzie poważnych inwestorów. A może przylecą balonem?

Może zlikwidować też koleje, autostrady czy wreszcie mpk bo też nie zarabiają?
M
Mg
Magazyn, parkingi,a na lotnisko prowadzi wiejska droga usłana dziurami...beznadzieja
x
xyz
Zgadza się ,szkoda tylko że za kilka lat po takiej akcji ludzie by gadali że obecna ekipa sprzedała dobrze działającą firmę itd.
4pietrowydrapaczchmur
Ratują trupa
Dodaj ogłoszenie