Kariera tego anglojęzycznego sloganu jest zdumiewająca. W Polsce chyba zaczęło się od grupy warszawskich kibiców Old Fashion Man Club. Na fladze mają powyższe hasło oraz przekreślony sierp i młot. Twierdzą, że hasło spopularyzował noblista Bertrand Russel. Jaka jest prawda? Ano taka, że po klęsce pod Stalingradem Adolf Hitler polecił ministrowi propagandy Geobelsowi przygotować naród do wojny totalnej z Armią Czerwoną. Dr Goebbels wymyślił "Lieber tot als rot", co znaczy, że lepiej być martwym niż czerwonym. Hitler przegrał, ale hasło zwyciężyło.
W latach zimnej wojny odrodziło się w USA. W nowszych czasach zaczęli go używać przeciwnicy Manchesteru United. "Domowa" koszulka drużyny jest czerwona.
A noblista Russel? Nie ma nic do rzeczy. Owszem poniemieckie hasło popularyzował w USA Russel, ale Richard, senator ze stanu Georgia. A dr Joseph Goebbels? Cieszy się zza grobu, że pół świata korzysta z jego "wynalazku".
Jerzy Witaszczyk
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?