MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Auta używane. Zobacz jak wystrzelił import

Paweł Piątek
W sierpniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 72 046 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 15,5% więcej niż rok temu, co oznacza największy wzrost zarejestrowany w tym roku.
W sierpniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 72 046 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 15,5% więcej niż rok temu, co oznacza największy wzrost zarejestrowany w tym roku. iStock
W sierpniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 72 046 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 15,5% więcej niż rok temu, co oznacza największy wzrost zarejestrowany w tym roku.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, sierpniowy wzrost jest jednak tylko na pozór jest wysoki, bo wynika on z bardzo niskiego importu w roku ubiegłym. Dla przypomnienia, rok temu w sierpniu import wyniósł niespełna 63 tys. sztuk co było najniższym sierpniowym wynikiem od momentu przystąpienia Polski do UE. Wynik powyżej 70 tys. szt. przekroczony został dopiero drugi raz w tym roku. Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 780 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym.

Łącznie w pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 524 925 sztuk, o 0,7% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 480 401 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 0,4%. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 44 524 sztuki - jest o 3,8% mniejszy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,10), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 23 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

  1. Niemcy - 275 284 szt. (-3,8%)
  2. Francja - 62 714 szt. (-7,4%)
  3. Belgia - 36 870 szt. (8,1%)
  4. Stany Zjednoczone - 28 598 szt. (13,2%)
  5. Holandia - 28 560 szt. (7,8%)
  6. Szwecja - 16 075 szt. (33,8%)
  7. Włochy - 14 515 szt. (-4,8%)
  8. Dania - 12 962 szt. (9,5%)
  9. Austria - 12 885 szt. (-7,9%)
  10. Szwajcaria - 12 495 szt. (-4,5%)
  11. Norwegia - 4 059 szt. (34,1%)
  12. Kanada - 3 269 szt. (-5,3%)
  13. Czechy - 2 763 szt. (20,3%)
  14. Wielka Brytania - 2 479 szt. (-10,2%)
  15. Finlandia - 2 145 szt. (25,4%)
  16. Luksemburg - 1 886 szt. (-3,0%)
  17. Hiszpania - 1 440 szt. (-9,9%)
  18. Litwa - 1 045 szt. (53,9%)
  19. Japonia - 949 szt. (0,5%)
  20. Słowacja - 647 szt. (17,6%)

Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,4%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie: Szwecja (+33,8%) i Norwegia (+34,1%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Auta używane. Zobacz jak wystrzelił import - Motofakty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki