„Beczka prochu” w Teatrze Studyjnym w Łodzi

    „Beczka prochu” w Teatrze Studyjnym w Łodzi

    Dariusz Pawłowski

    Dziennik Łódzki

    Studenci IV roku Wydziału Aktorskiego podczas próby „Beczki prochu” w Teatrze Studyjnym
    1/19
    przejdź do galerii

    Studenci IV roku Wydziału Aktorskiego podczas próby „Beczki prochu” w Teatrze Studyjnym ©Grzegorz Gałsiński

    Teatr Studyjny w Łodzi zaprosi na premierę spektaklu „Beczka prochu” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.
    Przemoc, płonące światy oraz młodzi ludzie z entuzjazmem i wiarą wchodzący w dorosłe życie - taka mieszanka to prawdziwa beczka prochu, gotowa w każdej chwili eksplodować. Na przykład ważnym, emocjonującym przedstawieniem. Takim może się okazać „Beczka prochu” Dejana Dukovskiego w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej - spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego łódzkiej Szkoły Filmowej. Premiera w sobotę 8 kwietnia.

    Autor „Beczki prochu” jest Macedończykiem, a jego tekst nawiązuje do wojny na Bałkanach. - Namiętność, skrajne emocje, wybuchowość zawarte w tej sztuce pociągały nas najbardziej i wydały nam się najbliższe temu, co chcemy powiedzieć o świecie - podkreśla Małgorzata Bogajewska. - Zainteresowała mnie możliwość przyglądania się samemu sobie w momencie, kiedy wyłażą z nas cechy i postawy, o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia. Sięganie po takie sytuacje pozwala na tworzenie teatru namiętnego. A tylko taki, moim zdaniem, warto robić, zwłaszcza z młodymi aktorami.

    Teatr Studyjny w Łodzi: prapremiera spektaklu „Diabeł, który...” Mariusza Grzegorzka

    W widowisku występują: Marianna Zydek, Diana Krupa, Zuzanna Zielińska, Cezary Kołacz, Kamil Wodka, Piotr Choma i Tomasz Marczyński. Przedstawienie będzie prezentowane w przestrzeni Małej Sceny Teatru Studyjnego, gdzie ustawiono bokserski ring, na którym rozgrywać się będzie, jak mówi reżyser, pochód przemocy, gdzie postać będąca w jednej scenie ofiarą, w następnej staje się katem.

    - Ring jako miejsce przemocy, staje się także symbolem aktorskich działań: oto trzeba wyjść na ring, poboksować się z sobą, z rolą, z własnym odczuciem przemocy, osobistymi doświadczeniami, przekonać się, czy jesteśmy w stanie bronić się przed złem w nas samych - dodaje Małgorzata Bogajewska.

    Co ciekawe, przedstawienie od 20 kwietnia wejdzie też do repertuaru krakowskiego Teatru Ludowego, gdzie Małgorzata Bogajewska jest dyrektorem.

    - Na pewno jest to wyzwanie, rzecz, z którą nie mieliśmy okazji spotkać się w szkole. To pierwsze zetknięcie się z zawodem w pełnej krasie. Mam nadzieję, że to będzie również szansa, a szczęściu trzeba pomagać - mówi występujący w spektaklu Kamil Wodka.



    - Praca nad tym spektaklem to dla mnie piękna przygoda, podróż w głąb siebie. Tekst jest bardzo aktualny. Uderza jego agresywność fizyczna i psychiczna - mówi Diana Krupa.

    Przygotowująca przedstawienie Małgorzata Bogajewska jest wykładowcą w łódzkiej Szkole Filmowej, laureatkę wielu nagród, absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 2004-2006 pełniła funkcję dyrektora artystycznego Sceny Dramatycznej Teatru im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze. Od września 2016 roku jest dyrektorem Teatru Ludowego w Krakowie. Reżyserowała spektakle m.in. w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrze Bagatela w Krakowie, Teatrze Dramatycznym w Krakowie a także w łódzkim Teatrze Studyjnym - ostatnią z realizacji Małgorzaty Bogajewskiej na tej scenie jest „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” (2013 rok).

    Rządzą nami wielcy hipokryci. „Maria Stuart” w Teatrze Studyjnym w Łodzi [ZDJĘCIA]

    Muzykę na żywo w trakcie spektaklu do poszczególnych scen wykonywać będą: Gerta Szymańska - instrumenty perkusyjne, Michał Braszak - kontrabas, Jacek Kopiec - akordeon. Scenografia i kostiumy: Joanna Jaśko Sroka. Jak podkreślają realizatorzy, spektakl przeznaczony jest tylko dla widzów dorosłych.

    „Beczka prochu” to trzeci z dyplomów aktualnych studentów IV roku Wydziału Aktorskiego. Poprzedziły go „Diabeł, który...” w reżyserii Mariusza Grzegorzka i „Lovecraft” wyreżyserowany przez Łukasza Kosa. Trzy różne widowiska pełne zdolnych młodych aktorów. Przyszłość teatru jest wyłącznie znakomita...

    Przegląd najważniejszych wydarzeń tygodnia w Łódzkiem

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Polecamy

    25 lat Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

    25 lat Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

    Zakochaj się w historii. Trwa rekrutacja do Olimpiady Solidarności

    Zakochaj się w historii. Trwa rekrutacja do Olimpiady Solidarności

    Do Łodzi zjadą specjaliści od zarządzania. Wśród gości profesor Zimbardo

    Do Łodzi zjadą specjaliści od zarządzania. Wśród gości profesor Zimbardo

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny