Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie - pieniądze dla mobilnych

Redakcja
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny
Coraz mniej banknotów i monet nosimy w swoich portfelach, bo przywykliśmy do tego, iż wygodniej jest regulować rachunki bezgotówkowo. Nawyk płacenia kartą utrwala się u nas zwłaszcza teraz, gdy większość kart, zarówno debetowych, jak i kredytowych, ma funkcję płatności zbliżeniowych, co wygodne jest zwłaszcza wtedy, gdy płacimy za drobne zakupy. Nie musimy się wówczas martwić, czy sprzedawca będzie miał czym wydać resztę, a należności do 50 zł nie wymagają wpisywania PIN-u. Bank w telefonie

Początek XXI w. upływa jednak pod znakiem płatności mobilnych. Coraz więcej osób decyduje się na wykorzystywanie telefonu zamiast karty: do pobierania pieniędzy w bankomacie, płacenia w sklepie czy przy zakupach internetowych. Ale taka aplikacja umożliwia również wykonywanie przelewów. Wygodne, bo zamiast wpisywania długiego, 26-cyfrowego ciągu cyfr identyfikujących numer konta odbiorcy wpisujemy tylko jego numer telefonu. Do rosnącej popularności płatności mobilnych niewątpliwie przyczyniło się też stworzenie przez polskie banki wspólnego standardu BLIK.

By korzystać z bankowości mobilnej, wystarczy mieć konto w banku i telefon. Aplikację dostarczy nam bank, łącznie z instrukcją, jak z niej korzystać. Jeśli działa ona w standardzie BLIK, będziemy mogli płacić nią w sklepach i wypłacać pieniądze z bankomatów. A jest to równie proste jak płacenie kartą. W sklepie informujemy sprzedawcę, iż chcemy uregulować płatność telefonem. Wówczas ustawia on w terminalu odpowiednią funkcję, a my po sprawdzeniu, że kwota jest zgodna z wymaganą należnością, wystukujemy sześciocyfrowy kod podany przez aplikację. Z kolei w bankomacie wybieramy funkcję wypłaty mobilnej i także wpisujemy sześciocyfrowy kod otrzymany telefonem, zamiast PIN-u karty bankowej. Na koniec zawsze akceptujemy operację w telefonie: albo przez kliknięcie, albo przez wpisanie PIN-u, tego samego, który służy do aktywowania aplikacji mobilnej.

Aplikacja mobilna pozwala także sprawdzić stan konta oraz ma wiele funkcjonalności ułatwiających życie, np. wskazuje najbliższy bankomat oraz placówki handlowo-usługowe, w których można rozliczać się z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.

Jeszcze wygodniej i bezpieczniej możemy dokonywać zakupów internetowych. Nie musimy  w tym celu wpisywać numeru konta, logować się itp. Podobnie jak przy wypłatach z bankomatu czy płatnościach w sklepie wpisujemy sześciocyfrowy kod autoryzujący operację i załatwione!

Wiele osób zachowuje rezerwę wobec bankowości mobilnej ze względu na bezpieczeństwo zarządzania własnymi pieniędzmi w tej formie. Obawy te są bezzasadne. Nawet jeśli zgubimy telefon, to - podobnie jak w przypadku karty bankowej - postronna osoba chcąca wykorzystać sytuację musi znać PIN, który w tym przypadku aktywuje aplikację przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności z zakresu bankowości. Niezależnie od aplikacji również dostęp do samego telefonu warto jest blokować hasłem.

Bankowość mobilną można także wykorzystać do wypłaty kieszonkowego dziecku, które ma własny telefon komórkowy. Na telefonie dziecka instalowana jest aplikacja mobilna, ale o zakresie zbliżonym do karty przedpłaconej, określanej też często mianem elektronicznej portmonetki.

Alternatywą dla telefonu komórkowego jest tzw. czek BLIK, czyli dziewięciocyfrowy numer generowany przez wystawcę ze swojej aplikacji. Przekazana w ten sposób kwota jest dostępna przez 72 godziny. By z niej skorzystać, wpisuje się ów dziewięciocyfrowy kod plus PIN ustanowiony przez wystawcę - zarówno w bankomacie, jak i w terminalu sklepu.

Ładne i wygodne

Dla lubiących i wygodę, i gadżety banki wymyślają dodatkowe, poza kartą, sposoby płatności zbliżeniowych. Najpopularniejsze to specjalne naklejki oraz gadżety. Naklejkę zbliżeniową można umieścić na dowolnym, często przez nas wykorzystywanym przedmiocie. Dzięki niej możemy płacić zbliżeniowo drobne kwoty, do ściśle określonego limitu. Natomiast w przypadku gadżetów, takich jak breloczek czy filcowa żyrafa, płacimy zbliżeniowo podobnie jak kartą. Ponieważ w przeciwieństwie do naklejek wyposażone są one w SIM, kwoty do 50 zł uiszczamy, tylko zbliżając je do terminalu sprzedawcy, a wyższe, wpisując dodatkowo PIN.

W formie takich gadżetów dostępne są także karty typu prepaid, praktyczne dla wyjeżdżających na wakacje dzieci. Można je naładować dowolną kwotą, ustalić limity (jednorazowe lub dzienne) wypłat i dziecko ma zapewniony bezpieczny oraz wygodny w użytkowaniu "wehikuł" do kieszonkowego. A rodzic może, np. za pośrednictwem strony internetowej, je monitorować.

 

Pamiętaj!

- Za pomocą bankowej aplikacji mobilnej w telefonie możesz płacić za zakupy i wypłacisz pieniądze z bankomatu.

- Nie podawaj nikomu numeru PIN do swojej aplikacji bankowej. Jest tak samo ważny jak ten, którego używasz do karty płatniczej!

- Jeśli masz na telefonie aplikację mobilną banku, zabezpiecz go dodatkowo hasłem.

- Jeśli zgubisz lub stracisz telefon z aplikacją lub gadżet zbliżeniowy, zadzwoń na infolinię banku.

 

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl

Masz pytania? Napisz na adres: [email protected]

Tomasz Nowak

 

fot. Krzysztof Szymczak
lllBank można mieć także w telefonie

Rozmowa z Ewą Płatek, kierownikiem zespołu bankowości osobistej III Oddziału PKO Banku Polskiego w Łodzi

Bank to nie tylko oddział, bankomat i serwis internetowy. Możemy także korzystać z tzw. bankowości mobilnej. Co nam umożliwia bank w telefonie?

Bankowość mobilna to chociażby portfel w telefonie komórkowym. Komórką można na przykład zapłacić za zakupy czy wizytę w restauracji. Aby z tego skorzystać, wystarczy zainstalować w telefonie aplikację IKO. Klienci mogą to zrobić sami, jeśli jednak będą mieli problemy, to mogą się udać do oddziału banku, gdzie doradca będzie im służył pomocą.

Co możemy zrobić jeszcze za pośrednictwem tej aplikacji oprócz płacenia telefonem?

Można na przykład wypłacić pieniądze z bankomatu bez konieczności używania karty bankomatowej. Wystarczy, że ktoś prześle nam pieniądze na nasz numer telefonu komórkowego. Otrzymamy wówczas wiadomość tekstową z hasłem, które wystarczy wpisać w bankomacie.

Dla kogo przeznaczona jest bankowość mobilna? Dla specyficznej grupy klientów?

To dobre rozwiązanie dla każdego klienta, choć z tej opcji przeważnie korzystają osoby młodsze, a także te, dla których takie rozwiązania są niezbędne zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Część osób woli bankowość mobilną od portfela z plikiem różnych kart, np. kredytowych, bankomatowych. Zastępują ten portfel telefonem. To także rozwiązanie, po które sięgają osoby, które są otwarte na wszelkiego rodzaju nowości. Jako pierwsze kupują nowe modele tabletów, telewizorów, często zmieniają sprzęt na nowy.

Korzystanie z bankowości mobilnej może się dla nas źle skończyć, jeśli na przykład stracimy telefon. Jak się przed tym bronić?

Wystarczy postępować według trzech prostych zasad. Po pierwsze, należy zabezpieczyć aplikację przed niepowołanym uruchomieniem. W grę wchodzą opcje: zabezpieczeniem PIN-em oraz dodatkowe zabezpieczenie samego telefonu hasłem. Aplikacja przy uruchomieniu powinna zażądać podania PIN-u. Kolejny sposób to blokowanie telefonu, a blokada powinna się uruchomić przy wyłączeniu ekranu telefonu. Kolejny sposób to zdalna kontrola, są to na przykład usługi pozwalające zdalnie zaktualizować i zablokować telefon, jeśli pojawi się taka konieczność. Jeśli stracimy telefon z aplikacją płatniczą, postępujemy tak samo jak w przypadku straconej karty - należy zadzwonić do banku i zgłosić chęć jej zablokowania.

A jeśli mamy wątpliwości zarówno co do naszych umiejętności, jak i działania aplikacji?

To normalne, że do nowości trzeba się przyzwyczaić. Jeśli cokolwiek budzi nasze wątpliwości albo po prostu przydałaby nam się instrukcja, możemy oczywiście skorzystać z materiałów na stronie WWW banku albo po prostu przyjść do oddziału i poprosić o demonstrację.

Jakimi jeszcze formami płatności możemy się posługiwać?

Popularne, zwłaszcza dla dzieci, są tzw. karty przedpłacone. Dzieciom proponujemy karty z wizerunkiem ulubionych postaci, np. z bajek czy filmów. Karta taka pozwala panować nad wydatkami, nie można bowiem wydać więcej, niż się na niej znajduje, a w dowolnym momencie można znów ją zasilić. Za niewielkie zakupy możemy też zapłacić za pomocą naklejki zbliżeniowej, którą możemy umieścić na portfelu lub telefonie. Podobną funkcję mają breloki, które wyglądają jak zwykłe breloczki do kluczy, tylko dodatkowo pozwalają płacić za zakupy i usługi.

Czy klienci porzucają tradycyjną bankowość na rzecz mobilnej, czy starają się łączyć oba rodzaje?

Bankowość mobilna to dla wielu użytkowników dodatkowa opcja. Klienci nie ograniczają się tylko do jednego sposobu korzystania z bankowości, a raczej starają się zabezpieczyć i mieć dostępne wszystkie opcje.

Rozmawiała

A. Zielińska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki