Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa dróg S12 i S74. Do końca listopada poznamy przebieg nowych dróg ekspresowych

Piotr Brzózka
Mariusz Kapala/archiwum Polska Press
Do 30 listopada mamy poznać ostateczny przebieg planowanych tras S12 i S74. Mają połączyć Piotrków z Radomiem i Kielcami. Ale nie wszyscy są zadowoleni.

W ciągu maksymalnie 10 tygodni poznamy ostateczny przebieg planowanych dróg ekspresowych S12 i S74, łączących Piotrków Trybunalski z Radomiem oraz Kielcami. Trasy zostaną jednoznacznie wskazane w decyzji środowiskowej, którą Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska ma wydać do 30 listopada.

Trasy S12 i S74 znalazły się na liście planowanych inwestycji w przyjętym właśnie przez rząd programie budowy dróg do 2023 r. Może to być zaskoczeniem, bo w pierwotnej wersji programu drogi te nie zostały uwzględnione. W trakcie konsultacji społecznych do resortu infrastruktury trafiły wprawdzie 454 wnioski o wpisanie do programu trasy S12 i 470 dotyczących S74, ale ciężko mówić w tym przypadku o rekordowym zainteresowaniu mieszkańców. Mimo to obie drogi znalazły się w zaktualizowanym i zatwierdzonym przez rząd programie.

Wiceminister infrastruktury, Paweł Olszewski, zapowiada, że inwestycje z listy będą rozpoczynane w kolejności, według stanu ich przygotowania. Wstępnie realizację S12 i S74 zaplanowano na lata 2019 - 2023. Jednak jeszcze tej jesieni wydane zostaną decyzje środowiskowe dla tych inwestycji, które. oprócz kwestii związanych z przyrodą, przyniosą też ostateczne rozstrzygnięcie co do przebiegu S12 i S74.

- W decyzjach zostaną wpisane konkretne warianty przebiegu obu dróg - zaznacza Maciej Grecki z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Procedowanie decyzji jest już na ostatecznym etapie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała po kilka wariantów przebiegu dla S12 i S74. Pochylają się nad nimi pracownicy RDOŚ. Aczkolwiek trzeba zaznaczyć, że w każdym z przypadków GDDKiA określiła po jednym tzw. wariancie inwestorskim.

W przypadku S12 (Piotrków - Radom) chodzi o tzw. wariant W6. To opcja, która wywołała żywe protesty mieszkańców Sulejowa, przez którego południowe krańce miałaby przechodzić droga (wyliczono, że do wyburzenia byłoby tam 30 domów, a mieszkańcy 126 posesji byliby narażeni na uciążliwy hałas). Inne warianty też omijają Sulejów od południowej strony, ale w większej odległości.

S74 będzie rozpoczynała swój bieg na wschód od Sulejowa, skąd w kierunku południowym zostanie poprowadzona do Kielc. Tam z kilku wariantów GDDKiA jako inwestorski wskazała kompilację opcji W4 i W5 (jeden przechodzi w drugi w okolicach Żarnowa, oba omijają miejscowość od strony wschodniej).

Budowa tras ekspresowych S12 i S74 jest planowana od lat, obie zostały zapisane m.in. w kontrakcie terytorialnym dla Łódzkiego. Docelowo S12 ma połączyć centralną Polskę z przejściem granicznym z Ukrainą w Dorohusku, S14 biec przez Kielce w stronę Rzeszowa.

wsp: Katarzyna Renkiel

Trasy S12 i S74 na liście inwestycji

W rządowym programie budowy dróg na lata 2015-2023 zaplanowano wydanie na nowe inwestycje 107 mld zł (a więc w ostatniej chwili rząd dorzucił ponad 10 mld). Na liście projektów, które miałyby być realizowane, zapisano praktycznie wszystkie najważniejsze drogi, jakie do dziś nie powstały w woj. łódzkim. Oprócz tras S12 i S74, które przewidziane zostały do budowy w nieco odleglejszej przyszłości (2019-2023), na liście znalazła się też zachodnia obwodnica Łodzi, czyli trasa ekspresowa S14. Rząd zapisał również konieczność budowy brakującego odcinka autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa, aczkolwiek ta inwestycja nie jest przewidziana do finansowania z budżetu. Pieniądze z banków miałaby pozyskać specjalna spółka drogowa z udziałem Skarbu Państwa. Warto zauważyć, że ostatecznie przyjęty program różni się mocno nie tylko w kwestii treści, ale i formy załączników prezentujących inwestycje. Pierwotnie drogi zostały umieszczone na liście podstawowej (do realizacji) i rezerwowej. Obecnie jest tylko jedna lista. Tabela nie zawiera kosztów poszczególnych inwestycji, a jedynie przewidziane daty realizacji.

pb

Zobacz też:

NIK krytycznie o remontach dróg. "Korupcja i nieliczenie się z kierowcami". Źródło TVN Turbo/X-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki