Chcą zlikwidować przejście podziemne w centrum Łodzi

Matylda Witkowska
Przejście podziemne przy Centralu jest wątpliwą wizytówką Łodzi
Przejście podziemne przy Centralu jest wątpliwą wizytówką Łodzi Artur Kostkowski
Łódzkie przejście podziemne przy Centralu straszy i utrudnia życie. W Internecie pojawił się pomysł jego likwidacji, który szybko zyskał poparcie m. in. architektów i osób niepełnosprawnych.

Przejście pod Centralem to zmora osób niepełnosprawnych, śpieszących się na tramwaj i nocnych przechodniów. Teoretycznie pod ziemię powinni schodzić nawet ci, którzy przechodzą na drugą stronę Piotrkowskiej wzdłuż ścieżki rowerowej. Bo przejścia dla pieszych tam nie ma.

- Chciałbym wywołać publiczną dyskusję na temat tego przejścia. Zbliża się remont ulicy Piotrkowskiej, jest okazja, by o tym porozmawiać - przyznaje Michał, twórca profilu "Piłsudskiego/Piotrkowska - wyjście z podziemia". - Ludzie mogliby chodzić górą, a w środku mogłoby powstać coś fajnego, np. wypożyczalnia rowerów.

Internetową inicjatywę popiera dr Mariusz Sokołowicz z Zespołu Obsługi Piotrkowskiej łódzkiego magistratu. - Na świecie od przejść podziemnych się odchodzi. Są brudne i obskurne i ludzie nie chcą nimi chodzić. Pod ziemię można skierować ruch samochodowy - mówi.

Także urbaniści nagrodzeni i wyróżnieni w konkursie Wielkomiejska Piotrkowska zgodnie zaproponowali likwidację przejścia, wpuszczenie ruch samochodowego pod ziemię albo instalację świateł.

O tym, że przejście podziemne nie sensu, nie trzeba przekonywać Zbigniewa Bińczyka, łódzkiego architekta, który zdobył I miejsce w konkursie. Zaproponował on wpuszczenie al. Mickiewicza pod ziemię wraz z tramwajem. - Pomysł budowania w tym miejscu kolejnego przejścia dla pieszych ze światłami nie jest dobry. W godzinach szczytu samochody i tak stoją w korku od dworca Łódź Kaliska do skrzyżowania marszałków - tłumaczy architekt.

Co na to łódzcy urzędnicy? - W połowie przyszłego roku rozpisany będzie przetarg na projekt tramwaju. Wymienione zostaną tory, przebudowane torowisko i skrzyżowania. Także przejście podziemne będzie dostosowane dla osób niepełnosprawnych - mówi Aleksandra Kaczorowska z biura prasowego Zarządu Dróg i Transportu.

Projekt zakłada też budowę jednego lub dwóch tuneli dla samochodów między ulicami Kilińskiego i Wydawniczą.

- Tunele mają być tak zaprojektowane, by w przyszłości można je było wydłużać na kolejne odcinki Piłsudskiego - mówi Kaczorowska.

Szybciej może pojawić się zebra i sygnalizacja dla pieszych na Piotrkowskiej i Sienkiewicza przy ścieżce rowerowej - być może już w przyszłym roku.

Na naszej stronie internetowej DziennikŁódzki.pl uruchomiliśmy sondę dotycząca przejścia przy Centralu.

Wideo

Komentarze 35

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Osp

jesteś gościu smieszny szkoda ze t6ak daleko mieszkam bo jak bym cie złapał bo bys inaczej śpiewał

Y
YOYO

Gwardys jestes chory. chodzisz brudny wrecz czarny smierdzisz obrzydliwie jak nie jeden bezdomny powinni cie umiescic w psyhiatryku podajesz sie za dziennikaza a skonczyles technikum chemiczne i w dodatku stwierdzono u ciebie opuznienie w rozwoju.pozdro mirek z klasy.

o
okonek

ale reszta? na razie na Lublinku przydaloby sie cos w rodzaju lotniska , na kosmodrom to moze pozniej. a F1 to nie ten adres - syn szefa wolal rajdy

K
Krzysztof Gwardys
Kocham Łódź Kiedyś wiózł mnie swoją Skodą Octavią sam komendant straży miejskiej Grzybowski.
Skrzyżowanie, czerwone, komendant przejeżdża jak burza.
Drugie, czerwone. Znów przejeżdża jak burza.
Trzecie, zielone. hamuje z piskiem opon.
Pytam dlaczego skoro zawsze przejeżdża, nawet na czerwonym.
-„Bo z przeciwka może jechać mój podwładny”

To gdzie sie teraz bedą rozbijać strażnicy miejscy swoimi bolidami. Zobaczcie moje reportaże, np. z demolki 2011.08.12 na ich ulubionym skrzyzowaniu Piotrkwoska/Piłsudskiego
K
Krzysztof Gwardys
Kocham Łódź: Popieram. Ładniej wyglądałaby kładka/most jak na teledysku Fredie Mercurego z QUEEN "Radio GaGa". Podobne pomysły miał Włodek Tomaszewski z budową torów Formuły I w lesie, chorych Imaży Kamer za wirtualne pieniądze, czy kosmodromu na Lublinku. Idziesz pan, panie Kacprzak podobną drogą. przypominam, że Włodkowi Szuwarkowi-Wodnikowi społeczeństwo Łodzi za takie chore pomysły podziękowało swego czasu.
K
K.G.

Kocham Łódź: Popieram. Ładniej wyglądałaby kładka/most jak na teledysku Fredie Mercurego z QUEEN "Radio GaGa". Podobne pomysły miał Włodek Tomaszewski z budową torów Formuły I w lesie, chorych Imaży Kamer za wirtualne pieniądze, czy kosmodromu na Lublinku. Idziesz pan, panie Kacprzak podobną drogą. przypominam, że Włodkowi Szuwarkowi-Wodnikowi społeczeństwo Łodzi za takie chore pomysły podziękowało swego czasu.

.

.

a
anonimowy anonim

To chore.
Ale spoko!
Niech ginie więcej ludzi.
Niech kierowcy idą siedzieć.
Kto utrzyma to miasto? Emeryci? Dzieci? Studenci?
Rozumiem osoby niepełnosprawne, ale chyba zamiast likwidować można poprosić o przebudowę, nie?

B
Boni

Tylko kretyn może kosztem tak niekolizyjnego przemieszczania się ludzi ...z miejsca na miejsce...proponować likwidacje tegoż ....po to aby przejście to zamienić np. na....wypożyczalnię rowerów....ach i jeszcze nakładem kilkudziesięciu milionów....zamienić "siekierkę na kijek " t,z, ludzi na górę, a samochody na miejsce przejść .....podziemnych...

M
Miasta dla ludzi!

Takiś nowoczesny a wygłaszasz założenia doktryny transportowej z lat 60. XX wieku.

A
Anna

przejścia.Ja zrozumiałam,że wyremontują i doprowadzą do stanu takiego jak w cywilizowanych miastach.Czy to źle?

T
TUJA

... po za Łódż to powinno być priorytetem a nie jakieś tunele srunele miasta na to i tak nie stać .KUPIŁBYM WIEŚ TYLKO FORSA GDZIEŚ Zostaną zrobione plany przez znanych i drogich architektów i urbanistów a potem ratusz powie , że na razie na to nie ma kasy a honoraria za opracowanie BARDZO FUTURYSTYCZNYCH wizji zostaną wypłacone.Przejście musi pozostać trzeba tylko o nie zadbać ,może czasem to trochę nie wygodne ale za to bezpieczniejsze niż pasy.Przywrócił bym jedynie przejście górą przez Sienkiewicza.

d
devein

auta w centrum nie MUSZĄ parkować.

d
devein

julian tuwim to Polak lepszy od Ciebie - bo nie był nietolerancyjnym narzekaczem. a sam pewnie jesteś mason! lol.

C
CHErwony1980

Kolejny przykład porąbanych i chorych wizji niektórych urzędasów i Zbigniewa Bińczyka, wszystko by tylko likwidowali. skoro przeszkadza tak im, że to przejście jest brudne i podobno niebezpieczne to wysprzątać i zainstalować monitoring, a nie likwidować, co za głupie pomysły trzymają się niektórych architektów, którzy najlepiej zrobili by z Łodzi XIX wieczny skansen. Karać mandatami brudasów, a przejścia podziemne w tak dużych miastach jak Łódź są po prostu niezbędne, należy ich budować jeszcze więcej, z podjazdami dla inwalidów i szerokie drogi, a nie użalać się nad ruderami w centrum, które uniemożliwiają poszerzanie ulic. Ręce precz od tego przejścia podziemnego!

Dodaj ogłoszenie