Czteropasmowa Wólczańska, parking pod pl. Niepodległości. Chcą ucywilizować okolice Górniaka

Agnieszka Magnuszewska
Plac Niepodległości ma pełnić funkcję forum miejskiego, ale pozostanie na nim pętla. Być może powstanie pod nim parking
Plac Niepodległości ma pełnić funkcję forum miejskiego, ale pozostanie na nim pętla. Być może powstanie pod nim parking Grzegorz Gałasiński
Udostępnij:
Ulica Wólczańska ma mieć cztery pasy, po bokach szpaler drzew i ścieżkę rowerową. Pod pl. Niepodległości ma być parking podziemny.

Aż 64 ha w centrum Łodzi nie wyglądają zbyt atrakcyjnie. Sporo ruder, komórek i targowisko. Mowa o okolicach pl. Niepodległości, dla których stworzono projekt planu zagospodarowania przestrzennego. Podczas środowej sesji zaopiniują go radni.

Projekt planu dotyczy obszaru ulic: Przybyszewskiego, Kruczej, Zarzewskiej, Łomżyńskiej, Dąbrowskiego, Rzgowskiej, Bednarskiej, Wólczańskiej, Sieradzkiej, Piotrkowskiej, pl. Reymonta. W piątek poznali go radni z komisji planu. - Sporo tam komórek, zabudowy o niskim standardzie czy w złym stanie technicznym. W wielu budynkach nie ma też dostępu do kanalizacji. Poza tym duża część terenu jest niezagospodarowana - wylicza Gabriel Ferliński, projektant z firmy Intekprojekt. - Plan był dwukrotnie opiniowany. Za pierwszym razem głównie skupiono się na parametrach ul. Wólczańskiej i Bednarskiej.

Nic dziwnego, bo w pierwszej wersji ulica Wólczańska miała mieć szerokość 40 m i torowisko. Ostatecznie jednak projektanci proponują by jezdnia miała 26 m (jedna jezdnia z czterema pasami ruchu) szerokości, a po jej bokach wybudować drogi rowerowe i zasadzić szpalery drzew.

Znacznie więcej protestów było przy planach poszerzenia ulicy Bednarskiej, ale ostatecznie też zdecydowano się na maksymalnie jedną czteropasmową jezdnię.

- Ulica Skargi powinna zostać przedłużona do pl. Niepodległości i mieć formę pasażu. W rejonie placu powinna też powstać nowa droga w kierunku ulic Kruczej i Suwalskiej. Natomiast sam plac ma stanowić forum miejskie - mówi Ferliński. - Prowadziliśmy ciężkie dyskusje co do likwidacji pętli, ale ostatecznie można ją zachować jako pętlę awaryjną. Możliwa jest tam również budowa parkingu podziemnego pod płytą placu.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Projektanci proponują też, by do parku Legionów włączyć sąsiednie ogródki działkowe. Teren zielony powinien też według nich powstać przy dawnej Fabryce Wyrobów Bawełnianych W. Stolarowa z końca XIX (Rzgowska 26/28).

- Kiedyś do fabryki należał ogród i działki ogrodnicze, teraz jest tam gruzowisko -podkreśla Ferliński.

Problem w tym, że na terenie, o którym mowa, ma powstać outlet. Może mieć on wysokość sąsiedniego urzędu statystycznego.

- Pozwolenie na budowę otrzymała firma Monnari i dotyczy ono fabrycznego centrum wyprzedaży odzieży i obuwia o powierzchni 17 tys. mkw. - tłumaczy Robert Warsza, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. - Jeżeli proces inwestycyjny nie zostanie zrealizowany, to tereny powinny zostać przeznaczone na park.

Jednak takim planom sprzeciwia się firma Faktory, która ma outlet budować. Ma ona tego samego prezesa co Monnari. - Jeśli decyzje o warunkach zabudowy będą sprzeczne z planem, rodzi to konieczność wypłaty odszkodowania dla właściciela terenu - podkreśla Marek Ważbiński, mecenas reprezentujący firmę Faktory.

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

v
vVv
Mam lepsze pomysły na tą okolicę...

Po pierwsze, przenieść przystanek autobusowy spod Pabianickiej 3 (fitness clubu) na okolice skrzyżowania Pabianickiej/Wólczańskiej. Przecież ten przystanek pod fitness clubem to porażka, prawie nikt tam nie wsiada i nie wysiada, zwłaszcza że bardzo niedaleko jest przystanek na Placu Niepodległości. Zaś wiele osób mieszkających nieopodal Pabianickiej/Wólczańskiej musi chodzić na 50 lub nocne, albo pod Rondo Lotników Lwowskich, albo na Pabianicką 3. Porażka na całej linii!

Po drugie, "rzeczka", a raczej syfiasty kanał przy ulicach Obywatelskiej/Nad Jasieniem. Nie dałoby się tego nieużytku zabudować jakimś betonem, czy coś? Wygląda to nieprzystępnie, cuchnie również, a syfu tam i alkoholików od groma przy tym kanale. Sam pomysł miałby na celu również poprawę nawierzchni ulicy Obywatelskiej (od Alei Politechniki do ul. Pięknej), oraz ulicy Nad Jasieniem i zrobieniem coś z tą okolicą. To tyle ode mnie.
h
hill
lepsze trochę większe bachory drące ryje na stadionach? Bo do dorosłych zaliczyć ich nie można, nawet jeżeli są pełnoletni.
g
gość
Pewnie, w końcu mamy w Łodzi za dużo pieniędzy i będziemy sobie przesuwać kolejne budynki jak zabawki po to, żeby na kolejnych drogach dokładać pasów. Analogia do linii kolejowej obsługującej na godzinę kilkadziesiąt tysięcy ludzi w pełni uzasadniona...
j
ja
życzę ci z całego serca,żeby ta garstka rowerzystów,i kożystajcych z tramwajów przesiadła się we własne auta.Wtedy stojąc 3 godziny w korku sam przesiądziesz się na rower.A nie,sorry,tacy jak ty prędzej wysiądą i zaczną nap..dalać innych kierowców,bo tobie się przecież spieszy...
K
KT
Tak taaaaaak oszolomy w tym miescie maja glos!
Wszystko pozwężać, nie budować zadnych nowych ulic, jedynie sciezki rowerowe dla garstki cyklistow no i oczywiscie... tramwaje!!!
Żenada!
z
zażenowany
Czy pani redaktor to może się nieco zastanowić nad tym co pisze? Jak można mówić o ucywilizowaniu w momencie poszerzania ulic do wariantu uważanego za najbardziej niebezpieczny? Mowa jest o małej ulicy, a nie przelotówce!
Ucywilizować przy mówieniu o likwidacji krańcówki tramwajowej? Na litość boską, przecież to jest uwstecznianie!
z
zadymiarz
A ja sobię nie życzę hipermarketu na każdej ulicy,ze stadami rodzinek z drącymi ryje bachorami,podjeżdzających wszędzie tymi swoimi zasranymi autkami wszędzie,gdze się tylko da.Najlepiej zaorać:stadiony,boiska,parki,skwery i wje..ać 10-pasmówkę i market żeby tatuś z mamusią mogli podjechać i zrobić zakupy.Polikwidować teatry,muzea,bo przecież kto z tego korzysta,tyle miejsca się marnuje..ile ulic można by wtedy poszerzyc..
J
Jasio
W Szwajcarii na potrzeby budowy dodatkowej linii kolejowej w centrym Zurychu przesunęli biurowiec z cegły. Tutaj też można.
u
uh oh
Zwłaszcza, że ani jednej drużyny nie ma w ekstraklasie. Zaraz kibice będą minusować, bo jakże by nie inaczej ... ale na serio, tyle kasy w błoto, kiedy można by to wszystko przeznaczyć na inwestycje służące wszystkim mieszkańcom miasta
g
gość
Oj tak, poszerzyć, koniecznie. Bez poszerzenia kompleksy łódzkich planistów pozostaną niezaspokojone, a ulica miałaby szansę wyglądać po ludzku.

P.S. Życzę szczęścia wszystkim pieszym, którzy będą mieli okazję przedzierać się przez czteropasmową ulicę w drodze na rynek i powodzenia mieszkańcom osiedla Legionów, którzy dostaną dwupasmówkę pod oknami.
w
wacław
Należy je zaorać i zbudować tam np. piętrowe parkingi
x
x
Kolejne bajdurzenie możnych tego miasta ale wizja ciekawa tylko skąd na to pieniądze?Znów wirtualne pieniądze z unii,"maly"kredycik,obligacje?
m
mm
Co zrobią z kamienicą przy Wólczańskiej i z gmachem policji/prokuratury które uniemożliwiają poszerzenie Wólczańskiej?Kamienica jest wpisana w plan Miasta kamienic.Typowy burdel w magistracie,jeden wydział podejmuje decyzję,która jest sprzeczna z wytycznymi drugiego.Szkoda gadać
ł
łodzianin
Aczkolwiek jest wiele ulic, których nie remontowało się latami tylko dlatego, że miała być przebudowa (np. Inflacka, albo torowisko na Mickiewicza). Może lepiej zająć się Wólczańską dla mieszkańców, a nie wielkimi projektami Nowokonstytucyjnej dla TIRów?
j
jf
Chyba chodzi Tobie o to, żeby te plany realizować?
Dodaj ogłoszenie