Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy kierowcy, po 65. rok życia, powinni obowiązkowo przechodzić badania psychomotoryczne? [DWUGŁOS]

Jacek Losik
Jacek Losik
Dr Barbara Pospieszna, koordynator badań dla kierowców 60+ „Kieruj świadomie” i Łukasz Kucharski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi

Łukasz Kucharski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi

Jestem przeciwny temu pomysłowi. Według mnie jest to dyskryminacja ze względu na wiek. Każdy myślący i samostanowiący człowiek nie chce ani sobie, ani swojemu otoczeniu zrobić krzywdy. Regularne zgłaszanie swoich dolegliwości lekarzom jest wystarczające.
Nie ma sensu przeprowadzanie drogich, przymusowych badań, które miałyby udowodnić tezę, że jest jakiś problem ze starszymi kierowcami. W mojej opinii, osoby powyżej 65. roku życia, które prowadzą pojazdy są tak samo dobrymi kierowcami jak wszyscy inni. Mało tego. Są ciekawe dane, z których wynika, że młodzi kierowcy mają bardzo duże mniemanie o sobie, a niedostateczne umiejętności. W przypadku starszych osób, sytuacja jest odwrotna. Bardziej doświadczeni kierowcy mają wysokie umiejętności i są bardziej ostrożni. Osoby starsze jeżdżą wolniej, bo są świadome tego, że mają na przykład słabszy refleks. Widać to chociażby po statystykach Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Mamy bardzo dużo egzaminów na prawo jazdy ze starszymi osobami i przyznam szczerze, że ich zdawalność jest wysoka. Wynika to z kilku czynników. Starsi kandydaci na kierowców przede wszystkim wiedzą czego chcą. Starają się zdobyć prawo jazdy, ponieważ bardzo często zmusza ich do tego sytuacja życiowa, na przykład śmierć małżonka. Dlatego, gdy przychodzą na kurs, to uczą się tak długo, aż są przekonani o swoich umiejętnościach. Młodsi kandydaci liczą często, że „może jakoś się uda”.

dr Barbara Pospieszna, koordynator badań dla kierowców 60+ „Kieruj świadomie”

Tego typu badania powinny być obowiązkowe. Starzenie jest naturalnym, nieuchronnym procesem, dotyczącym właściwe wszystkich narządów i organów naszego organizmu.

Zmiany te mają negatywny wpływ na większość aspektów naszej sprawności jako kierowców: motoryczny, psychologiczny i psychomotoryczny. Młodszy kierowca jest bardziej sprawny fizycznie, ma więcej siły mięśniowej niezbędnej chociażby do wielokrotnego kręcenia kierownicą czy wciśnięcia pedału gazu czy hamulca. Sprawniejsze są również jego zmysły. Ma szerszy zakres i lepszą ostrość widzenia, lepszy słuch. Lepiej widzi przedmioty o zmierzchu czy o świcie, jego oko szybciej ogniskuje po oślepieniu. Ma większą podzielność uwagi, lepszą koordynację wzrokowo-ruchową i krótszy czas reakcji złożonej. W końcu też, dłużej potrafi się skoncentrować na zadaniu, a także osiąga lepsze wyniki w zadaniach logicznych i percepcyjnych. Granica wieku dla takich badań jest oczywiście dyskusyjna. Myślę, że powinno to być właśnie 65, maksymalnie 70 lat na pierwsze, skrócone badanie przesiewowe. Następnie od 75 roku życia w coraz krótszych odstępach powinny być pełne badania psychomotoryczne połączone z wiedzą o przepisach ruchu drogowego i praktyczną jazdą. Nie chodzi mi tu o wielki egzamin, ale o krótką, profilaktyczną kontrolę możliwości kierowcy. W wielu krajach europejskich badania przechodzą 70- latkowie. W krajach zamorskich (np. Kanadzie, Australii) granicą jest 75 lub nawet 80 lat.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dr Anna Rżanek: "O przyjemną starość można zadbać"

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 23-29 maja 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki