Marmury i złocenia
Rozpoczęcie prac związanych z modernizacją budynku dworca kolejowego w Skierniewicach zaplanowano jesienią tego roku. Ich zakres ma objąć przede wszystkim modernizację wnętrza budynku, choć nie obejdzie się bez napraw dachu i elewacji, wymiany lub naprawy okien i drzwi, obróbek blacharskich i tynków na kominach, kostki brukowej, latarni ulicznych oraz stojaków na rowery. Wymieniona zostanie instalacja elektryczna i sanitarna.
Układ pomieszczeń dworca ma stać się o wiele bardziej funkcjonalny. Pojawi się wejście dla pasażerów we wschodniej części budynku, od strony wiaduktu. Stworzone tam zostaną tam dodatkowe poczekalnie i korytarz prowadzący do holu kasowego. Obecnie znajdujący się we wschodnim skrzydle posterunek Straży Ochrony Kolei, będzie przeniesiony do skrzydła zachodniego. W pomieszczeniach na piętrze zlokalizowana zostanie przychodnia Kolejowej Medycyny Pracy.
Według projektu zostaną przywrócone dwa historyczne wejścia do dworca od strony peronów. Nowe – pojawi się od strony miasta. Co ważne budynek zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Całkowicie zmieni się wystrój wnętrza: ze ścian znikną czerwono-brunatne płytki ceramiczne, a ich miejsce zajmie polerowany marmur. Głowice kolumn zyskają złocenia. Socrealistyczne sgraffito znajdujące się w głównym holu zostanie zachowane.
Według zapowiedzi roboty mają potrwać 20 miesięcy. Na czas prac związanych z przebudową dworca obsługa podróżnych zostanie przeniesiona do dworca tymczasowego.
Ile to będzie kosztować
Przetarg, który ma wyłonić wykonawcę inwestycji Polskie Koleje Państwowe ogłosiły 3 marca. 21 kwietnia komisja otworzyła oferty, co pozwala zorientować się, ile przebudowa dworca w Skierniewicach może kosztować.
- W postępowaniu wpłynęło łącznie sześć ofert, z czego najniższa wyniosła 40,37 mln złotych brutto, a najwyższa 49,80 mln złotych brutto. Obecnie trwają prace komisji przetargowej, która sprawdza złożone oferty pod kątem formalnym i prawnym – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A.
Co istotne, przebudowa dworca planowana jest ze środków własnych PKP. Dofinansowane unijne obejmowało jedynie opracowanie projektu.
Ostatni remont 20 lat temu
Obecny budynek Dworca Kolejowego w Skierniewicach powstał w 1874 roku. Zniszczony wskutek pożaru w 1914 roku został odbudowany. Po II wojnie światowej na elewacji dworca pojawiły się tynki i właśnie taki otynkowany obiekt doskonale pamiętają starsi mieszkańcy miasta.
Na przełomie lat 80 i 90-tych XX wieku ze względu na zły stan techniczny oraz potrzebę przeprowadzenia gruntownego remontu budynek został zamknięty, a pasażerowie korzystali z dworca tymczasowego umiejscowionego po północnej stronie wiaduktu.
Generalny remont według wskazań konserwatorskich zakończył się dwadzieścia lat temu. Wówczas to skierniewicki dworzec odzyskał wygląd zewnętrzny zgodny z oryginalnym projektem z końca XIX w, stając się tym samym jednym z najbardziej charakterystycznych i znanych budynków Skierniewic.
Ze stacji kolejowej Skierniewice codziennie korzysta około 9 tys. pasażerów, co stanowi ponad 20 procent mieszkańców miasta.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym problemem w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?