MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dziś rusza przebudowa dworca PKP Łódź Widzew

Marcin Darda, Agnieszka Magnuszewska
Tak w czerwcu mają wyglądać perony dworca PKP na łódzkim Widzewie
Tak w czerwcu mają wyglądać perony dworca PKP na łódzkim Widzewie fot. wizualizacja
Dziś oficjalnie zaczyna się przebudowa dworca na Widzewie wraz z otoczeniem. PKP sfinansuje tę inwestycję do spółki z łódzkim Zarządem Dróg i Transportu. Widzewska stacja ma w połowie przyszłego roku zastąpić Dworzec Fabryczny, kiedy z kolei ruszy budowa Nowego Centrum.

PKP i ZDiT podzieliły się kosztami inwestycji, którą realizuje Skanska (łącznie 6,3 mln zł). Budynek dworca będzie bogatszy o dobudowaną część, w której znajdzie się pięć kas biletowych oraz punkt informacji, a także prawie stumetrowy hol. W istniejącym budynku powstanie poczekalnia, pojawią się w niej m.in. automaty do sprzedaży biletów, które mają rozładowywać kolejki do kas. W automatach będzie można płacić za bilety zarówno gotówką, jak i kartami płatniczymi.

Na przykryte dachem perony dojdziemy przejściem podziemnym - dziś jest tam wysłużona kładka nad torami. Tuż przy dworcu znajdą się dwa oświetlone parkingi - po 200 stanowisk każdy, a za budynkiem dworca w stronę miasta wybudowana będzie nowa pętla autobusowa dla trzech linii, które połączą dworzec na Widzewie z centrum miasta.

ZDiT zapłaci za budowę pętli autobusowej, jednego parkingu, a także modernizację dróg w pobliżu dworca, czyli Służbowej i Augustów. Prace drogowcy rozpoczną w styczniu. - Gotowy jest projekt modernizacji dwóch ulic. Nie będą poszerzane, wymienimy tylko ich nawierzchnię - wyjaśnia Aleksandra Kaczorowska z biura prasowego Zarządu Dróg i Transportu. Nowy asfalt pojawi się na całej ul. Służbowej, czyli od Puszkina do ul. Augustów. Natomiast ul. Augustów drogowcy zmodernizują na krótkim odcinku od Służbowej do Rokicińskiej.

Skanska, licząc od dziś, ma pół roku na zakończenie prac przy widzewskim dworcu. Zaraz potem zamknięta zostanie Łódź Fabryczna, co otworzy drogę do rozpoczęcia największej inwestycji kolejowej w dziejach Łodzi, czyli schowania Dworca Fabrycznego 16 metrów pod ziemią i budowy tunelu średnicowego pod Śródmieściem. Tunel ma znaczenie strategiczne dla kolejowej sieci całego kraju, bo nie tylko połączy Łódź Fabryczną z Dworcem Kaliskim, ale przede wszystkim nada sens Kolejom Dużych Prędkości. Budowa linii tej klasy (prędkość pociągów ma sięgać 300 km/godz.) ma rację bytu tylko wówczas, gdy szybkie pociągi połączą centra miast. Polski high-speed pojedzie z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.

Ta linia może się również w Łodzi spotkać z Centralną Magistralą Kolejową (Katowice - Warszawa), bo niewykluczone, że z Opoczna, przez które dziś biegnie CMK, zostanie pociągnięta nitka do Łodzi. Takie plany przedstawił przed rokiem w Łodzi minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. "Spuszczanie" Dworca Fabrycznego rozpocznie się latem 2010 r., a budowa tunelu pod miastem w 2012 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki