reklama

Dziś Światowy Dzień konsumenta. Nawet jak jesteśmy niezadowoleni, rzadko to reklamujemy

Maciej Badowski AIPZaktualizowano 
Tylko 55 proc. niezadowolonych klientów złożyło reklamację w sytuacji, gdy usługodawca nie dotrzymał warunków umowy.
Tylko 55 proc. niezadowolonych klientów złożyło reklamację w sytuacji, gdy usługodawca nie dotrzymał warunków umowy. Karolina Misztal
Niemal co piąty Polak miał do czynienia z sytuacją, w której usługodawca nie wywiązał się z umowy lub naruszał prawa konsumenta. Najczęściej dotyczyło to usług telekomunikacyjnych i finansowych. Jednak niewiele ponad połowa z tych osób zdecydowała się złożyć reklamację.

Dobra wiadomość jest taka, że aż 82 proc. respondentów nie przypominało sobie takiej sytuacji, w której dostawca usług, z których korzystali, nie wywiązywałby się ze swoich zobowiązań. Z drugiej strony, 18 proc., czyli niemal co piąty Polak spotkał się z taką sytuacją. Usługi telekomunikacyjne (48 proc.), kredyty, pożyczki, zakupy na raty (28 proc.) oraz ubezpieczenia i dostawy mediów do domu, takich jak prąd czy gaz (po 9 proc.) były najczęściej wskazywane jako te, które sprawiały problemy- wynika z badania przeprowadzonego dla Provident Polska z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

– Jednym z celów, jakie przed sobą stawiamy, jest edukacja konsumentów w zakresie przysługujących im praw – podkreśla Katarzyna Szerling, dyrektor ds. marketingu i członek zarządu Provident Polska. – Jeśli klient jakiejkolwiek firmy finansowej czy usługowej czuje się wprowadzony w błąd, ma prawo złożyć reklamację, a firma musi się do niej ustosunkować. W Polsce działa także szereg instytucji oferujących bezpłatną pomoc prawną, takich jak np. Rzecznik Finansowy czy też powiatowi (miejscy) rzecznicy konsumentów. Konsumenci nie są na rynku bezbronni i powinni korzystać z przysługujących im uprawnień – dodaje.

Nie musisz sam wypełniać PIT-37, zrobi to za Ciebie fiskus. Od dziś 15 marca można skorzystać z takiej możliwości. Kliknij, w ten tekst, a dowiesz się jak to zrobić

Jak wynika z badania, tylko 55 proc. niezadowolonych klientów złożyło reklamację w sytuacji, gdy usługodawca nie dotrzymał warunków umowy. Zaledwie co dwudziesty respondent skorzystał ze wsparcia rzecznika konsumenta bądź innej instytucji. Najczęściej opowiadamy o problemach rodzinie i znajomym – tak robi ok. 30 proc. niezadowolonych klientów. Aż 20 proc. nie podejmuje żadnych działań.

Przeczytaj zanim podpiszesz

Wśród konsumentów wzrasta świadomość, jak ważny jest moment podpisywania umowy z telekomem, firmą pożyczkową czy innym dostawcą produktu lub usługi. Ok. 72 proc. klientów, którzy mieli wątpliwość związaną z umową (a takich osób było blisko 20 proc.), poprosiło o dodatkowe wyjaśnienia przedstawiciela firmy Niestety 16 proc. przyznało, że podpisało dokument, pomimo tego, że nie wszystko było dla nich zrozumiałe. Aż 17 proc. Polaków zadeklarowało natomiast, że nie jest w stanie określić, czy umowy, z którymi miało do czynienia były jasne i zrozumiałe czy też nie, gdyż… ich nie przeczytało.

– Każdy konsument powinien mieć świadomość konsekwencji podpisania umowy, ponieważ to ona będzie później podstawą do rozmowy i dalszych negocjacji w sytuacji, gdy usługodawca lub producent nie wywiąże się ze swoich obowiązków. Dlatego tak ważne jest, by przeczytać dokładnie treść dokumentu zanim go podpiszemy, dopytać, jeśli czego nie rozumiemy i przede wszystkim nie spieszyć się z decyzją – mówi Bartłomiej Wodzicki, dyrektor Departamentu Prawnego Provident Polska. – O wzór umowy możemy poprosić na dowolnym etapie rozmów z daną firmą czy instytucją. Da nam to możliwość zapoznania się na spokojnie z jej treścią w domu. Wiele firm zamieszcza wzory umów oraz regulaminów także na swojej stronie internetowej – dodaje.

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. To doskonała okazja do tego, by przypomnieć o tym, w jaki sposób są chronieni w kontaktach z przedsiębiorcami.

100 mln euro z Funduszy Norweskich na rozwój innowacji

Wideo

Materiał oryginalny: Dziś Światowy Dzień konsumenta. Nawet jak jesteśmy niezadowoleni, rzadko to reklamujemy - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3