Egzamin gimnazjalny 2013: lepiej w miastach

    Egzamin gimnazjalny 2013: lepiej w miastach

    Agnieszka Jasińska

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Uczniowie trzecich klas gimnazjów otrzymali w piątek wyniki państwowego sprawdzianu na koniec szkoły. Według Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, uczniowie z naszego województwa nie odbiegają od poziomu ogólnopolskiego.
    Egzamin gimnazjalny 2013: uczniowie trzecich klas gimnazjów otrzymali w piątek wyniki państwowego sprawdzianu na koniec szkoły.

    Egzamin gimnazjalny 2013: uczniowie trzecich klas gimnazjów otrzymali w piątek wyniki państwowego sprawdzianu na koniec szkoły. ©Grzegorz Gałasiński/archiwum

    Tegoroczny egzamin przeprowadzony był po raz drugi na nowych zasadach. Wyniki pokazują, że duży odsetek uczniów opanował jedną z trudniejszych umiejętności: modelowania matematycznego. Gimnazjaliści dobrze poradzili sobie też z większością zadań wymagających wyszukania informacji w tekście i interpretowania danych przedstawionych na wykresie oraz rozwiązaniem zadań sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu tekstów w języku obcym.

    Egzamin ujawnił również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W przypadku chemii była to umiejętność krytycznej analizy przebiegu doświadczenia, z fizyki natomiast trudność sprawiło zadanie sprawdzające umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych . Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego . W przypadku języków obcych trudność sprawiło tworzenie wypowiedzi pisemnej.

    Na języku polskim trudne okazały się zadania o złożonej konstrukcji łączące w sobie zadanie typu prawda-fałsz i wyboru wielokrotnego. Żeby je poprawnie rozwiązać należało najpierw skonfrontować prawdziwość wielu informacji zamieszczonych w tabeli z analizowanym tekstem, a potem wybrać właściwą odpowiedź.

    Testu nie można było nie zdać, ale przystąpienie do niego to warunek ukończenia szkoły. Poza tym decyduje o przyjęciu do wybranego ogólniaka, technikum lub zawodówki - połowę punktów w rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych można zdobyć na tym sprawdzianie.

    Trzydniowy egzamin gimnazjalny odbył się w kwietniu. Do 2012 r. uczniowie zdawali trzy arkusze, po zmianie jest ich sześć. Pierwszego dnia gimnazjaliści pisali język polski oraz część z zadaniami z historii i wiedzy o społeczeństwie. Z polskiego w woj. łódzkim uczniowie zdobyli średnio 62 proc. punktów, z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie - 58 proc.

    Drugi dzień egzaminu to testy z matematyki i przedmiotów ścisłych w arkuszu przyrodniczym. Matematyka poszła kiepsko, nasi uczniowie zdobyli średnio 48 proc., natomiast z arkusza przyrodniczego - 59 proc.

    Egzamin z wybranego języka obcego rozdzielono na część podstawową i trudniejszą - rozszerzoną -ale w walce o dobrą szkołę ponadgimnazjalną liczą się tylko punkty z arkusza łatwiejszego. Ok. 80 proc. uczniów w Łódzkiem wybrało poziom podstawowy z angielskiego.

    Łódzka OKE będzie zbierać zgłoszenia od uczniów, sądzących, że ich wynik powinien być wyższy i chcących obejrzeć swoją pracę. W poniedziałek i wtorek otwiera się tzw. furtka rekrutacyjna. Wprawdzie trzecioklasiści wybierali szkołę ponadgimnazjalną, do której chcą trafić po wakacjach, do końca kwietnia, ale teraz, gdy wiedzą już, ile zdobyli punktów, mogą przez 2 dni zmienić decyzję.

    Według OKE w Łodzi do egzaminu przystąpiło 37 tys. 587 spośród 37 tys. 9281 trzecioklasistów
    Współpr. Maciej Kałach

    ***

    W Łódzkiem tak jak w kraju
    Wyniki tegorocznego egzaminu gimnazjalnego pokazały, że nie wszystko co powinno zostać opanowane przez uczniów, zostało opanowane. Nasi trzecioklasiści na pewno mają problem z matematyką. To sygnał dla nauczycieli, żeby temu przedmiotowi poświęcili więcej czasu. Gorzej wypadła także część rozszerzona z języków obcych. Nie ma jednak powodów do niepokoju. Ogólnie wypadamy tak jak średnia krajowa. Liczba zdobytych punktów jest niemal identyczna.
    Analizując wyniki pod względem zamieszkania uczniów okazuje się, że egzamin lepiej wypadł w miastach niż na wsiach. Im większe miasto - tym lepszy wynik. Ma to związek z tym, że w mieście uczniowie mają większe możliwości kształcenia i rozwoju niż w mniejszych miejscowościach.
    Danuta Zakrzewska
    dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi

    ***

    Tak zdali uczniowie w Łódzkiem:
    Średnia liczba punktów na egzaminie gimnazjalnych według danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi:
    • Język polski - 62proc.
    • WOS - 58 proc.
    • Matematyka - 48 proc.
    • Przedmioty przyrodnicze - 59 proc.
    • Angielski na poziomie podstawowym - 63 proc.
    • Niemiecki na poziomie podstawowym - 58 proc.
    • Rosyjski na poziomie podstawowym - 63 proc.
    • Francuski na poziomie podstawowym - 62 proc.
    • Hiszpański na poziomie podstawowym - 76 proc.
    • Włoski na poziomie podstawowym - 95 proc.
    • Angielski na poziomie rozszerzonym - 44 proc.
    • Niemiecki na poziomie rozszerzonym - 40 proc.
    • Rosyjski na poziomie rozszerzonym - 44 proc.
    • Francuski na poziomie rozszerzonym - 61 proc.
    • Hiszpański na poziomie rozszerzonym - 76 proc.


    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz w Łodzi najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w centrum?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z naszym miastem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    niech ktoś mi to wytłumaczy.....

    ŁodzianinPK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 31 / 31

    Może jestem za głupi żeby pojąć kolejne zmiany w szkolnictwie ale dziwi mnie to i może ktoś mnie uświadomi o co w tym wszystkim chodzi.... W prawdzie nie wiem jak w gimnazjum bo mam córkę dopiero w...rozwiń całość

    Może jestem za głupi żeby pojąć kolejne zmiany w szkolnictwie ale dziwi mnie to i może ktoś mnie uświadomi o co w tym wszystkim chodzi.... W prawdzie nie wiem jak w gimnazjum bo mam córkę dopiero w szkole podstawowej ale jak dotąd nauczyciele sami wybierają podręczniki z których korzystają i po mimo, że nauczają wg niby takiej samej podstawy programowej to jednak rozbieżność w wiedzy podopiecznych jest duża w różnych klasach i szkołach...potem przychodzi do napisania test, który układa ktoś z poza szkoły, dla wszystkich taki sam - więc pytam gdzie jest sens wymagania tego samego od wszystkich skoro różnie się uczy???? To trochę tak jakby dać trójce stolarzy kolejno: pilę elektryczną, piłę ręczną i nóż do chleba i kazać przeciąć deskę o takich samych wymiarach(podstawa programowa to w tym przykładzie - coś co kroi, tnie). Kiedyś wszyscy mieli jednakowe podręczniki i jednakowe wymagania - to chyba uczciwsze...ale jak ja to twierdzę po okrągłym stole żadna reforma nie zadziałała dobrze - ani służby zdrowia, ani edukacji ani żadna inna....kolejne rządy rozwaliły wszystko co działało....zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo