MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ekologiczny Paszport Pojazdu. Zatwierdzono nowe normy środowiskowe dla samochodów

OPRAC.:
Norbert Uram
Norbert Uram
Będzie Ekologiczny Paszport Pojazdu. Zatwierdzono nowe normy środowiskowe
Będzie Ekologiczny Paszport Pojazdu. Zatwierdzono nowe normy środowiskowe Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Już niebawem samochody będą miały paszporty ekologiczne. Kraje członkowskie w Radzie Unii zaakceptował rozporządzenie, które zaostrza normy środowiskowe pojazdów. Czym zatem jest norma Euro 7 i w jaki sposób ma się przyczynić do ograniczenia emisji z transportu drogowego?

Nowe normy emisji w Unii Europejskiej

Posłowie dali zielone światło dla nowych przepisów UE mających na celu zmniejszenie emisji spalin z samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep. Według nowych przepisów pojazdy będą musiały dłużej spełniać nowe normy, co ma przyczynić się do pozostania ekologicznymi przez cały okres swojego użytkowania pojazdu.

Unijne Normy Emisji Spalin - co to jest?

Unijne Normy Emisji Spalin to regulacje, które są ustanawiane przez Unię Europejską. Mają na celu określenie limitów emisji szkodliwych substancji w pojazdach. Limity emisji różnią się w zależności od typu pojazdu i jego napędu. Pierwsze normy EURO zostały wprowadzone w 1992 roku, a zaczęły obowiązywać od 1996, a obecna norma EURO 6 jest wciąż aktualizowana. Za nieprzestrzeganie Unijnych Norm Emisji Spalin przez producentów przewidziane są kary finansowe w wysokości 95 euro za gram. O ile kwota ta wydaje się niska, to przypominamy, że w 2020 roku Grupa Volkswagen przekroczyła normę o "tylko" 0,75 g na kilometr, co kosztowało ich 100 mln euro kary.

Paszporty ekologiczne dla samochodów?

Norma Euro 7 zaostrzy limity cząstek stałych dla samochodów osobowych i dostawczych oraz spalin dla autobusów i ciężarówek. Rozporządzenie wprowadzi również paszport środowiskowy dla każdego pojazdu. W paszporcie znajdą się informacje na temat efektywności środowiskowej pojazdu w momencie jego rejestracji, czyli limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i/lub energii elektrycznej, zasięg elektryczny pojazdu oraz trwałość akumulatora. Ustanowione zostały również bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin z autobusów i ciężarówek. Użytkownicy pojazdów będą mieli również dostęp do aktualnych informacji na temat zużycia paliwa, stanu akumulatora, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe i monitory. Wprowadzone także szczegółowe limity dotyczące cząstek stałych hamulców, a także minimalne standardy wydajności dotyczące trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Sprawozdawca Alexandr Vondra (ECR, CZ) powiedział: "Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora. UE zajmie się teraz również kwestią emisji z hamulców i opon oraz zapewnieniem większej trwałości akumulatorów".

Nowe normy emisji przewidują, 100% redukcji CO2 do 2023 roku. Oznacza to, że na rynek będą mogły trafiać tylko pojazdy całkowicie bezemisyjne w tych kategoriach, czyli takie z silnikami spalinowymi, ale na wodór czy paliwa syntetyczne, natomiast zarejestrowane auta na benzynę i diesel będą mogły być odsprzedawane. Nowe przepisy wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Nowe normy będą stopniowo obejmować kolejne kategorie pojazdów. Najwięcej czasu — 60 miesięcy — otrzymali producenci autobusów, samochodów ciężarowych oraz przyczep.

Co dalej z limitami Euro 6?

W przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostaną obecne warunki testowe Euro 6 i limity emisji spalin. W przypadku autobusów i ciężarówek zostaną zastosowane bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych Euro VI.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Budowa S6 za węzłem Bożepole Wielkie postępuje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki