Elektryczne autobusy w Łodzi? MPK obserwuje rozwiązania z Warszawy i Krakowa

Agnieszka MagnuszewskaZaktualizowano 
Kraków wybrał rozwiązanie wyglądające trochę jak trolejbus - autobus ma zamontowany na dachu pantograf
Kraków wybrał rozwiązanie wyglądające trochę jak trolejbus - autobus ma zamontowany na dachu pantograf Anna Kaczmarz/archiwum Polska Press
Łódzkie MPK przymierza się do zakupu elektrycznych autobusów. Na razie obserwuje, jak się sprawdzają w Warszawie i Krakowie.

- Chcemy zobaczyć, które rozwiązanie jest mniej problematyczne i tańsze. Nie będziemy musieli eksperymentować - podkreśla Zbigniew Papierski, prezes MPK. - Warszawa zdecydowała się na maksymalnie dużą baterię i ładowanie jej w zajezdni. Kraków z kolei wybrał rozwiązanie wyglądające trochę jak trolejbus, czyli autobus ma zamontowany na dachu pantograf i na krańcówce bądź na którymś z przystanków jest szybko doładowywany. Pozwala to obniżyć masę baterii, a co za tym idzie - zwiększyć ładowność pojazdu.

Elektryczne autobusy na pewno nie będą kupione w dwóch najbliższych latach. - Jednak mam nadzieję, że nastąpi to w nowej perspektywie finansowej, bo bez unijnej dotacji taki zakup nie będzie możliwy. Autobus elektryczny kosztuje dwa razy więcej niż zwykły - mówi prezes Papierski. - Rozmawiamy z Urzędem Marszałkowskim o pozyskaniu pieniędzy. Jak uda się wejść w projekt regionalny, to wtedy przymierzymy się do zakupu takiej partii autobusów, która będzie obsługiwała jedną linię przebiegającą przez centrum.

Za to w tym roku MPK chce wynająć kolejnych czterdzieści autobusów, ale tym razem na dziesięć lat.

polecane: FLESZ: Wybory do Parlamentu Europejskiego. To musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Elektryczne autobusy w Łodzi? MPK obserwuje rozwiązania z Warszawy i Krakowa - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 39

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
e
elwis

Z tego co w naszym mieście widać -to siadanie napięcia w sieci trakcji tramwajowej jest co chwila.Autobus na sieci....to chyba już niczym nigdzie nie dojedziemy....chyba że nastąpi CUD. Czego sobie i nam wszystkim życzę!

zgłoś
M
MaD

@BigU
Autobusy elektryczne nie są takie złe jak piszesz. Poza tym weź pod uwagę jeden szczegół, MPK Łódź dzierżawi teraz autobusy. Ma podpisaną umowę która oprócz tej dzierżawy zakłada obsługę serwisową i o ich stan musi dbać właściciel który świadczy usługę wynajmu. MPK płaci określoną stawkę i jeździ nie martwiąc się o serwis. W przypadku "elektryków" nie ma też problemu. Kupując autobus "niskoemisyjny" lub elektryczny można otrzymać serwis w pakiecie. Tak zrobiło MPK Inowrocław które zakupiło autobusy od Volvo wraz z pakietem serwisowym producenta. To samo oferują inni producenci, jak choćby Solaris. W przypadku Volvo otrzymuje się także wymianę baterii na koszt producenta po paru latach. W Polsce jest wielu producentów produkujących takie pojazdy(Solbus, AMZ Kutno, Volvo, Solaris i chyba MAN), wiec mamy w czym wybierać i mamy wszystko na miejscu.

zgłoś
W
Wiedziałem!

Są ? Tylko ich nie widać.
Od przewoźników? To żaden nie przyznał "dałem się wydymać"?
Oleje - zmartwię cię, środki smarne nie odpadają.
Filtry - tu już wdepnąłeś, papierowy filtr jest problemem ekologicznym, czy finansowym?
Sprawność silników - kłamstwo, bo nie uwzględniasz sprawności całego układu. Silnik spalinowy jest na ropę, a silnik elektryczny jest na węgiel w elektrowni.
Filtry w elektrowniach - są, ale w silnikach są. Te w elektrowniach są dużo lepsze, no i spaliny mniej szkodliwe. Zwłaszcza, gdy zastosujemy odsiarczanie (co nie jest normą).

Nie "fotowoltaniczne" tylko fotowoltaiczne. Fachura, a nie wie. Takie "prostrze" ;-)))
Po co o tym piszesz, to nie wiem, bo to ułamek ułamka energetyki.

Superkondensatory - gdzie są, ile kosztują, jaki jest koszt ekologiczny?
30% oszczędności - czyli bez tego jest dodatkowe 30% strat. to a propos wysokiej sprawności. ;-)))

Oświetlenie przystanków, pionowe turbiny - znowu jakiś odlot.

No i na koniec: MOŻEMY DOSTAĆ DOFINANSOWANIE. To wytrych przy większości instalacji "ekologicznych".
To takie "ekologiczne" - dostać legalną łapówkę za używanie czegoś co inaczej nigdy by się nie opłaciło.

zgłoś
P
Przemysław Pęczak

Takie dane są i od prżewoźników już użytkujących. Silniki elektryczne są prostrzego w eksploatacji, opadają oleje, filtry itp. Co jest konieczne przy spalinowych. Sprawność silników elektrycznych jest wyższa niż spalinowych. Przy układzie szybkiego ładowania i zastosowaniu oprócz baterii superkondensatorów jak w tramwajach np firmy CAF w systemie FREE DRIVE daje dodatkowo 30% oszczędności energii elektrycznej. Autobusy takie są cichsze, nie wydzielają spalin. A w elektrowniach są specjalne filtry oczyszczają co spaliny a ponadto należy na masowa skale zacząć korzystanie z zasilania ze źródeł odnawialnych czyli fotowoltaniczne i hybrydowe czyli fotowoltaniczne skojarzona z pionowymi turbinami wiatrowymi do: oświetlenia przystanków, budynków socjalnych na pętlach, podgrzewania wody, oświetlania ulic, zasilania różnych urządzeń . W strategii zamieszczonej w pliku PDF w grupie na FB Łódzki Tramwaj Metropolitalny i Komunikacja W Łodzi jest to opisane. Przygotowując projekty ekologiczne i jednocześnie wysoce innowacyjne można uzyskać łącznego dofinansowania 95%. A nie 40% jak na zakup tramwajów na W-Zetke w stylu utrzymany status quo.

zgłoś
P
Przemysław Pęczak

Grupa jest otwarta i nikomu nie zamykam ust jak to mi próbowano bo podobna grupę założyli udzielńi partyjniacy z PO i jak sie nie jest prawomyślnym to won. W mojej grupie tak nie jest - jest stworzone miejsce do swobodnej wymiany opinii i danych w sposób merytoryczny.

zgłoś
G
Gość

Pokaż może jakieś dane, uwzględnij czas życia baterii, a jeżeli wyjedziesz z ekologią, to uwzględnij całkowity koszt ekologiczny (czyli wydech w elektrowni, straty przesyłu i transformacji, sprawność przekształtników i baterii i co najważniejsze koszt produkcji i utylizacji baterii).

A jeśli nie masz takich danych, to ...idź być gdzie indziej.

zgłoś
P
Przemysław Pęczak

@Bigu zapraszam cie do mojej grupy na FB o nazwie Łódzki Tramwaj Metropolitalny i Komunikacja w Łodzi i tam jest załączony plik w PDF z wizja strategii rozwoju komunikacji na kolejne 20 lat. Bo tylko planując na taki okres i konsekwentnie realizując strategie można do czegoś dojść i zrealizować. A nie zmieniać pomysły co kadencje.

zgłoś
B
BigU

Bo urzędasy już dawno zapomniały jak to się robi. Tak... daje rade 3 przystanki przejechać, chyba że mieszkasz w Łodzi i 3 przystanki czasem jedziesz 40min.... Z pełną klimą itd... nie ma opcji aby coś elektrycznego tutaj przeżyło. Także koszty utrzymania nie są takie niskie... jeśli coś się zepsuje to jest dużo droższe niż spalinówki, a i specjalista co to założy jest w .... droższy. Pomijam też fakt że elektronika jest w tej chwili tak projektowana by wytrzymać do końca gwarancji... tylko czekać jak będziemy czytać "Kraków w korku" czy "Elektryki się rozlatują". Także strasznie nie ekonomiczne jest wtedy zmienianie linii, czy przystanki tymczasowe... może Kraków, gdzie ludzie tow 80% turyści może sobie na to pozwolić. W Łodzi to nie ma prawa bytu, za dużo ludzi, za dużo kursów, za mało pasów dla busów. To będzie strzał sobie w stopę, lub gorsze... w kolano.

zgłoś
P
Przemysław Pęczak

Autobusy z szybkim ładowaniem z kombinacja super kondensatorów i baterii maja nieograniczony zasięg. Ładowanie trwa do 20sekud i pozwala prźejechać około 3 przystanków do następnego ładowania podczas wymiany pasażerów. A na pętli można dodatkowo podładować baterie. I to jest taki model z pantogafem. Kraków zawsże lepiej myślał od Warszawy bo musi liczyć sie z pieniędzmi w przeciwieństwie do stolicy która dostaje kasę na wszystko co potrzebne i niepotrzebne. Nawet Kraków kupił tramwaje z Pesy o długości 45 m do czego władze Łodzi jakoś nie mogą dojrzeć.

zgłoś
P
Przemysław Pęczak

Tak Panie Prezesie, kosztuje 2 x tyle co zwykły autobus ale koszty eksploatacji są 5x niższe niż przy napędach spalinowych i tego już Pan nie dodał.

zgłoś
z
zrozum to

było dobre ale w 19 wieku!!!

zgłoś
.

Jak na razie MPK nie jest w stanie zapanować nad posiadanym taborem tak, żeby po centrum jeździły nowsze autobusy z bardziej ekologicznymi silnikami, a poza centrum - stare graty.

zgłoś
p
powodzenia

otwieraniem i zamykaniem drzwi. czyli 7 średnich przejazdów w jedną stronę w Łodzi (4 godziny).
Następnie na 12 godzin do ładowania i znów 7 przejazdów.
no to widzi mi się interes życia w MPK. jeśli będzie powiedzmy 5 oferentów i do każdego trzeba będzie pojechać na testy po około tydzień czasu, oczywiście na koszt oferenta... SUPER WIELKIE ZAGRANICZNE WAKACJE.

zgłoś
h
hax

Z Wydawniczej do Zdrowia miał jeździć pełnoprawny trolejbus. Projekt zakładał (w sumie zakłada, bo jest na liście rezerwowej WPF dla Łodzi) zakup bodajże 15 trolejbusów z dodatkowym napędem, modernizację zajezdni Nowe Sady, budowę sieci trakcyjnej na trasie zbliżonej do linii 80.

zgłoś
Ł
Ładnie wygląda

I ładnie się nazywa. W ogóle takie "nowoczesne" i hipsterskie...

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3