Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fundusze Europejskie: Nowe rozdanie. Przesiadamy się w nowoczesność

Redakcja
mat. prasowe
O tym, jak istotne są pieniądze z Funduszy Europejskich dla poprawy transportu i komunikacji, ani łodzian, ani mieszkańców województwa przekonywać nie trzeba. Ci pierwsi na co dzień obserwują zarówno gigantyczną inwestycję, jaką jest budowa nowego Dworca Fabrycznego z całym zapleczem i węzłem komunikacyjnym oraz niewiele skromniejszą, ale bardziej widoczną - przebudowę łódzkiej Trasy W-Z. Ci drudzy korzystają już z nowoczesnych połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestycje te powstają przy udziale idących w setki milionów euro unijnych dotacji.

Środki na modernizację komunikacji kolejowej i drogowej regionu łódzkiego przewidziano też w Regionalnym Programie Województwa Łódzkiego. To pieniądze na takie cele jak zakup lub modernizacja nowoczesnego i bardziej ekologicznego taboru komunikacji zbiorowej, w tym, oczywiście, budowa zaplecza technicznego do obsługi tego taboru.

Ważne dla poprawy komunikacji są też - podobne do tego na łódzkiej Trasie W-Z - węzły przesiadkowe, także te pomiędzy różnymi rodzajami systemów transportu. Na europejskie dofinansowania mogą liczyć też takie inwestycje, jak parkingi dla samochodów (Park & Ride) oraz rowerów (Bike & Ride) przy krańcówkach i węzłach przesiadkowych komunikacji zbiorowej.

W funduszach regionalnego programu są też środki na - organizowane, oczywiście, w ramach transportu publicznego - takie przedsięwzięcia, jak np. budowa i przebudowa dróg dla rowerów. Szansę na dofinansowanie ma także inwestowanie w przebudowę dróg lokalnych (gminnych i powiatowych) lub regionalnych (na przykład drogi prowadzące do wspomnianych węzłów przesiadkowych).

Wsparcie Funduszy Europejskich koncentrować się będzie ponadto na tych trasach wojewódzkich, które można włączyć do systemu dróg krajowych lub transeuropejskiej sieci transportowej, jak również na tych drogach wojewódzkich, które uzupełnią sieć dróg pomiędzy ośrodkami wojewódzkimi a innymi większymi miastami.

Dofinansowane mogą być także te drogi lokalne, które zapewnią połączenie z siecią dróg europejskich, lotniskami i centrami logistycznymi.

Poprawa jakości połączeń, także jeśli chodzi o stan techniczny infrastruktury i taboru, bezpieczeństwa i komfortu podróżowania oraz przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, dotyczy też kolei. Na to również są środki w programie regionalnym.

Na dofinansowanie mogą liczyć także projekty zmierzające do połączenia regionalnej sieci z magistralami kolejowymi o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Pozwoli to na lepsze skomunikowanie województwa. Pożytki z tego są liczne. Sprawna sieć połączeń to chociażby konkurencja dla znacznie mniej ekologicznego transportu indywidualnego w dojazdach do pracy.

Szczególne miejsce wśród inwestycji wspieranych europejskimi funduszami mają, realizowane już i planowane, przedsięwzięcia komunikacyjne i transportowe o charakterze multimodalnym. Co to takiego? Mamy z nimi do czynienia chociażby przy okazji wspomnianych węzłów przesiadkowych. Na łódzkiej Trasie W-Z pasażerowie przesiadać się będą m.in. z tramwajów do autobusów i odwrotnie, na Dworcu Fabrycznym - z pociągu do tramwaju, autobusu lub taksówki.

Funkcjonowanie multimodalnego transportu lepiej widać w takich miejscach jak centra logistyczne, gdzie "przesiadają się" towary. Są tam nie tylko przeładowywane, na przykład z pociągów na samochody. W dalszą podróż koleją wyprawiane są też, na specjalnych wagonach, całe samochody. Szybciej to i bardziej ekologicznie.

KONTAKT

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Fundusze Europejskie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki