Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kazimierz Kubiak: Można zacząć choćby od kołowrotka [ROZMOWA]

Paweł Patora
Rozmowa z dr. Kazimierzem Kubiakiem ze Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, wiceprezesem Stowarzyszenia Włókienników Polskich.

Jak ocenia Pan sytuację kadrową w przemyśle włókienniczo-odzieżowym?
Jest bardzo trudna, a spowodowała to olbrzymia przerwa w kształceniu inżynierów, ale przede wszystkim techników włókienników. Tu jest największa przepaść. Przez wiele lat szkolnictwo zawodowe traktowano po macoszemu. Uważano, że młodzież w szkołach zawodowych jest gorsza, mniej inteligentna. Tymczasem dzisiaj zawód włókiennika wymaga kreatywności, lotności umysłu oraz ponadprzeciętnych kompetencji technicznych i społecznych. Takich ludzi brakuje w tym przemyśle.

Jak więc radzą sobie przedsiębiorcy?
Korzystają z technologii otrzymywanych wraz z zakupionymi urządzeniami i maszynami. To nie sprzyja samoistnemu rozwojowi naszego przemysłu, co jest o tyle niepokojące, że jednocześnie mamy doskonale rozwinięte zaplecze naukowo-badawcze, które jest znakomicie przygotowane do tego, aby przemysł włókienniczy wspierać.

W ostatnich latach podejmuje się próby reaktywowania kształcenia techników włókienników. Jednak napotykają one na trudności. Dlaczego?
Jedną z przyczyn jest brak w tych szkołach nowoczesnego sprzętu do nauki zawodu. Nie można jednak lekceważyć tych starych maszyn i urządzeń, które pozostały na wyposażeniu szkół. Są przypadki ich wyrzucania, tymczasem wiele z nich można wykorzystać do nauczania podstaw włókiennictwa. Do nauki przędzenia, na początku kołowrotek jest doskonały. Umożliwia bowiem poznanie istoty procesu przędzenia. Oczywiście to nie wystarczy. Trzeba odtworzyć w szkołach warsztaty praktycznej nauki zawodu. Wiem, że wyposażenie szkół w najnowocześniejszy sprzęt jest teraz nierealne. Jednak przy zrozumieniu i dobrej woli zarówno dyrektorów szkół, jak i przedsiębiorców, można wzbogacić szkoły np. o maszyny już wycofywane z produkcji, ale wciąż przydatne do kształcenia zawodowego. Jeśli nie ma środków na sprzęt najnowszy, to dobry byłby i taki.

Co jeszcze utrudnia kształcenie kadr dla przemysłu włókienniczego?
Brak nauczycieli zawodu, którzy odeszli wtedy, gdy praktycznie zlikwidowano kształcenie techników włókienników.

Są jednak specjaliści w przemyśle, w Politechnice Łódzkiej...
Ale oni nie przyjdą pracować do szkoły ponadgimnazjalnej za 30 czy 40 złotych za godzinę, jakie tam mogą dostać. Czas inżyniera w przedsiębiorstwie jest więcej wart. Ministerstwo powinno stworzyć takie warunki, aby szkoły mogły do praktycznej nauki zawodu zatrudniać fachowców z przemysłu. Oprócz wsparcia ze strony władz centralnych do odbudowy szkolnictwa zawodowego potrzebne są też działania przedsiębiorców, którzy muszą zrozumieć, że to jest w ich interesie.

Jednak przytłaczająca większość przedsiębiorstw tej branży to firmy małe, których być może nie stać na finansowanie szkolnictwa zawodowego.
Ale małe firmy też potrzebują kadr, żeby się rozwijać. Maszyny mogą kupić, ale muszą mieć ludzi, którzy te maszyny obsłużą. Kształcenie zawodowe jest więc nie tylko sprawą dużych, ale wszystkich firm włókienniczo-odzieżowych.

Powinny więc chyba jakoś zjednoczyć się w tym celu...
Można wzorować się na takich krajach, jak Francja, Niemcy, czy Hiszpania, gdzie funkcjonuje samorząd gospodarczy, który skupia wszystkich przedsiębiorców. Oni wiedzą, że przynależność do tego samorządu jest dla nich korzystna, gdyż umożliwia efektywną współpracę w innymi przedsiębiorcami. U nas firmy nastawiają się raczej na konkurowanie między sobą, niż na współdziałanie. We Francji ponad 500 szkół wyższych i średnich jest zarządzanych właśnie przez samorząd gospodarczy. Dyplomy tych szkół są równoważne z dyplomami szkół państwowych, zaś absolwenci otrzymują kwalifikacje zgodne z potrzebami przedsiębiorców. Również w Polsce kształceniem zawodowym mógłby zająć się samorząd gospodarczy, tylko najpierw trzeba stworzyć prawno-administracyjne warunki do powstawania takich samorządów.

MATURA 2016|MATURA 2016 POLSKI - podstawowy i rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI matura 2016 polski]

MATURA 2016| MATURA 2016. Chemia - trudny egzamin na zakończenie drugiego tygodnia matur

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 9 - 15 maja 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki