W pracy nad koncertem "Gilgamesz" zrezygnowano z wątków pobocznych.
- Głównie korzystaliśmy z wersji starobabilońskiej, zwanej też standardową. Ona jest najobszerniejsza, najwięcej jej fragmentów udało się zrekonstruować - mówi Tomasz Krzyżanowski, kompozytor i multiinstrumentalista, autor muzyki do spektakli Teatru Chorea, prowadzący też Wielki Chór Młodej Chorei. - Świat zawarty w tym eposie i Gilgamesz powracali do mnie przez wiele lat i wciąż czułem, że chce się z nimi zmierzyć. Forma wykrystalizowała się kilka miesięcy temu.
W koncercie zabrzmiało 10 utworów, łączących tradycje i współczesne brzmienia Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Tekst eposu wykonany został w części w języku polskim, w części zaś w akadyjskim oryginale. Do czasów współczesnych przetrwało pięć sumeryjskich poematów o Gilgameszu z pierwszej połowy II tys. p.n.e., które najpewniej są kopiami utworów jeszcze starszych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?