W tym sezonie nie będzie już Łódzkiego Roweru Publicznego w wykonaniu firmy Homeport Polska. Zarząd Dróg i Transportu podjął decyzję o rozwiązaniu umowy przed zakończeniem czwartego roku działania systemu.
Decyzję urzędnicy ogłosili w piątek (26 stycznia). - Łódzki Rower Publiczny nie działa tak jak powinien. Po długim okresie, głębokich refleksjach i naliczaniu kar umownych w każdy miesiąc niemalże obowiązywania umowy zdecydowaliśmy się rozwiązać umowę - ogłosił wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik.
Wątpliwości dotyczące działania roweru narastały od dawna. W pierwszym sezonie rower ruszył z kilkumiesięcznym opóźnieniem, w drugim w połowie wakacji rowery zupełnie zniknęły z ulic na kilka tygodni. W ubiegłym sezonie frekwencja była niższa niż rok wcześniej, a rowerów brakowało - w żadnym miesiącu operator nie dostarczył wymaganej umową liczby 1425 jeżdżących jednośladów.
Hubert Barański podkreśla, że najlepszą oceną systemu była było wyjątkowo niskie zainteresowanie użytkowników.
- Rowerzyści bardzo często zgłaszali do nas, że są problemy z wypożyczeniem, zwrotem, dodzwonieniem się, problemy z kontaktem, stanem technicznym rowerów. Mimo iż były nieużywane, były w słabym stanie - wylicza. - Ten operator jest z Czech, to dosłownie i w przenośni "czeski film" - mówił Barański.
Operator tłumaczył, że miał problemy z zerwanymi łańcuchami dostaw i kradzieżami. Ale ZDiT naliczał kary. Tylko w 2023 roku ZDiT naliczył około 450 tys. zł kar, a od początku umowy - blisko 2,5 mln zł. Ostatecznie po decyzji specjalnego zespołu ds. mikromobilności umowę rozwiązano. Zrobiono to dopiero teraz, bo bo trwały negocjacje z operatorem. Jak zapewniają urzędnicy -sprawę udało się rozwiązać polubownie.
ZDiT chce ogłosić w przyszłym tygodniu nowy przetarg, na jeden sezon, z krótkimi terminami i uruchomić rower jeszcze tej wiosny. Urzędnicy zapewniają, że wyciągnęli wnioski z dotychczasowych błędów i przetestują, czy rower publiczny nadal jest w Łodzi jest potrzebny. Szczegółów do czasu ogłoszenia przetargu nie zwracają. - Jest kilka ciekawych rozwiązań z punktu widzenia mieszkańców - zapowiada Bartosz Domaszewicz(KO), zastępca przewodniczącego zespołu ds. mikromobilności. W przyszłym tygodniu mają też być podane zasady zwrotu pieniędzy wpłaconych na konta użytkowników.
Jeśli nie uda się rozstrzygnąć przetargu zaoszczędzone 7 mln zł będzie wydanych na parkingi rowerowe przy łódzkich szkołach.
W firmie Homeport Polska osoba odpowiedzialna za kontakty z mediami była w minionym tygodniu na urlopie.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?