Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrakt terytorialny podpisany. Ponad 25 mld zł dla Łódzkiego

Marcin Darda
Według harmonogramu budowa nowego dworca Fabrycznego powinna zakończyć się we wrześniu 2015 r. To otworzy drogę do budowy tunelu, który jest jednym z priorytetów KT dla Łódzkiego.
Według harmonogramu budowa nowego dworca Fabrycznego powinna zakończyć się we wrześniu 2015 r. To otworzy drogę do budowy tunelu, który jest jednym z priorytetów KT dla Łódzkiego. Paweł Łacheta
Podpisano kontrakt terytorialny dla Łódzkiego. Na listę inwestycji podstawowych ma zostać dopisana zachodnia obwodnica Łodzi.

"Kontrakt terytorialny dla województwa łódzkiego" podpisano w piątek w Urzędzie Marszałkowskim. Kontrakt to lista 90 inwestycji, głównie infrastrukturalnych, które są najważniejsze dla naszego regionu. Mają być finansowane z funduszy unijnych i budżetu krajowego - razem ponad 25 mld zł.

23 inwestycje zapisane w kontrakcie mają status podstawowych - pieniądze na nie są zagwarantowane. Pozostałe inwestycje znalazły się na liście warunkowej. Oznacza to, że będą mogły być realizowane, ale pod warunkiem, że uda się zaoszczędzić na przetargach na inwestycje podstawowe. Na liście podstawowej nie znalazła się bardzo ważna dla Łodzi budowa trasy ekspresowej S14 (zachodnia obwodnica miasta).

Mimo to goszcząca w Łodzi premier Ewa Kopacz zapewniała, że obwodnica zostanie zbudowana.

- W kontrakcie terytorialnym macie zapisaną budowę trasy S14 - powiedziała w Łodzi Kopacz.

Na kontrakt terytorialny składają się głównie inwestycje, które mają znaczenie dla całego kraju, ale realizowane będą w regionie łódzkim. Chodzi m.in. o budowę kolejowego tunelu, wiodącego od nowego dworca Łódź Fabryczna do dworca Łódź Kaliska, dalszą rozbudowę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, budowę obwodnic Wielunia i Bełchatowa.

To, czym kontrakt dla Łódzkiego różni się od większości kontraktów dla innych regionów, to duży udział projektów rewitalizacyjnych. W takiej ilości, prócz Łódzkiego ma je tylko Śląsk i dolnośląski Wałbrzych.

W naszym regionie rewitalizowane mają być kwartały w centrum Łodzi, łódzki kompleks Księży Młyn, a także fragmenty Rawy Mazowieckiej, Piotrkowa Trybunalskiego i Kutna.

Inne projekty budowy nowych dróg dotyczą m.in. dojazdów do węzłów Brzeziny i Romanów autostrady A1 oraz do węzła Stryków autostrady A2 i południowo-wschodniej obwodnicy Piotrkowa.

W ramach inwestycji kolejowych zaplanowano m.in. budowę linii kolejowej Bełchatów - Wieluń z bocznicą do Złoczewa, a także parku przemysłowego na łódzkim Olechowie dla obsługi połączenia z Łodzi do chińskiego Chengdu oraz budowę portu multimodalnego w Zduńskiej Woli-Karsznicach.

Paweł Orłowski, wiceminister infrastruktury i rozwoju, który podpisywał dokument w imieniu strony rządowej, zaznaczył, że kontrakt będzie aktualizowany, by można było wprowadzać do niego nowe inwestycje, a usuwać te projekty, które nie miałyby szans na realizację w terminie.

Aktualizacja kontraktu może wiązać się również ze zwiększaniem kwot, zapisanych w kontrakcie pierwotnie, bo jak zapewnił wiceminister Orłowski, rząd będzie chciał zwiększać swój udział w inwestycjach w regionach.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki