Każdy oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma swoje laboratorium. Liderem wśród nich jest placówka w Łodzi, w której wykonano 27 proc. wszystkich badań w Polsce. Testuje się tu wszystko, by polskie drogi były jak najlepszej jakości. Niestety, na każdej budowie pojawiają się uchybienia, a wykonawcy dróg muszą zdzierać nawierzchnię i kłaść ją od nowa.
CZYTAJ TEŻ: Zobacz jak zarządza się ruchem na autostradzie [ZDJĘCIA]
- Przy budowie autostrad A1 i A2 też były uchybienia, które po badaniach były od razu poprawiane - mówi Henryka Zawadzka, kierowniczka zakładu asfaltów w łódzkim laboratorium GDDKiA. - Nie było jeszcze takiej drogi, aby przeszła wszystkie testy bez zastrzeżeń.
Kierowców zawsze dziwi, dlaczego niemieckie drogi są równe i wytrzymałe przez wiele lat, a nasze szybko pękają lub pojawiają się na nich koleiny. Fachowcy z laboratorium przekonują, że winny jest... klimat. W ciągu roku w Polsce temperatura powietrza ponad sto razu przechodzi przez zero stopni Celsjusza. Jeśli nawierzchnia będzie zbyt twarda, to zimą popęka, jeżeli za miękka, to latem odkształci się i powstaną koleiny.
- Przygotowanie nawierzchni przypomina mieszkanie ognia z wodą - mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA. - O trwałości drogi decyduje podłoże, czyli grunt pod nią. Równie ważne są kruszywa użyte do budowy i odpowiednia mieszanka mineralno-asfaltowa. To wszystko testujemy na każdym etapie budowy drogi, by uniknąć błędów.
Pomimo szczegółowych badań kierowcy i tak narzekają na asfalt. Rzecz w tym, że nie chodzi o asfalt, a o mieszkankę mineralno-asfaltową. Jeśli asfaltu byłoby za dużo, to jezdnia by się roztopiła.
- W tzw. asfalcie, czyli nawierzchni bitumicznej jest tylko kilka procent asfaltu - mówi Henryka Zawadzka. - Warstwa ścieralna ma 5 - 6 proc. asfaltu, a tzw. lany asfalt ma 7 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?