Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź: lekarz musi być uprzejmy i ogolony

Joanna Barczykowska
Centrum "Lux Med" wprowadza zasady savoir-vivre. Ważne są kompetencje, ale i wygląd lekarzy

Lekarz musi być uprzejmy, zapraszać pacjenta wychodząc po niego do poczekalni, zawsze zaczynać rozmowę od powitania, a kończyć na pożegnaniu. Jeśli akurat nikt nie czeka na korytarzu, drzwi do gabinetu powinny być uchylone, aby pacjent, który przyjdzie, mógł się szybko zorientować, że w gabinecie nie ma innego chorego. W pracy lekarz musi być ogolony i ubrany w śnieżnobiały fartuch, zapięty na wszystkie guziki. Czy to służba zdrowia marzeń? Nie, są to standardy wprowadzone przez jedną z prywatnych lecznic w Łodzi.

Centrum Medyczne "Lux Med" w Łodzi opracowało kartę zasad obsługi pacjenta, według której musi postępować każdy pracownik przychodni i szpitala.

Jakie zasady zapisano w karcie? Lekarzy obowiązuje odpowiedni styl ubierania się: czysty i wyprasowany biały fartuch, zawsze zapięty na guziki. Pod spodem lekarz ma cywilne ubranie: w przypadku mężczyzn koszula z krawatem, jeansy i sportowa odzież są wykluczone. Lekarz powinien być ogolony, a jeśli ma wąsy lub brodę, muszą być starannie przycięte.

- Chcieliśmy, żeby pacjent czuł się u nas dobrze. We wszystkich naszych placówkach wprowadziliśmy ujednolicone standardy. Korzystaliśmy nie tylko z przykładów placówek medycznych na Zachodzie,, np. w USA, ale braliśmy też przykład z innych, branż np. hotelarstwa. O pomoc w opracowaniu standardów poprosiliśmy specjalistkę, która wprowadzała takie rozwiązania m.in. dla sieci Marriott. Regulamin został przygotowany dla wszystkich pracowników: od recepcji, po pielęgniarki i lekarzy - wyjaśnia Piotr Błaszczyński, członek zarządu Lux Med Sp. z o.o. ds. operacyjnych. - Zanim pracownicy podejmą pracę, muszą się zapoznać z wewnętrznym regulaminem i go przestrzegać. Organizujemy też szkolenia przypominające. Jeśli chodzi o obowiązujący styl ubierania, to estetyka jest ważna, ale najważniejsze są dla nas kwestie medyczne. Zależy nam, żeby pracownicy wyglądali profesjonalnie i swoim wizerunkiem budzili zaufanie. Badania nie powinna wykonywać np. lekarka, która ma bardzo długie paznokcie lub tipsy, bo to może zaburzyć jego wynik. Dlatego opracowaliśmy szczegółowe standardy dotyczące wyglądu.

Lekarki nie mogą nosić dużej biżuterii, a makijaż nie może rzucać się w oczy. Długie paznokcie są zakazane, a włosy powinny być upięte. Poza tym, lekarz musi być uprzejmy. Pacjent nie może czuć atmosfery pośpiechu, a lekarz nie może pouczać pacjenta podniesionym głosem. Irytacja jest zakazana.

Czy inne placówki medyczne w Łódzkiem pójdą tym śladem? - Byłoby dobrze. Służba zdrowia powinna zacząć traktować pacjentów jak klientów, a nie petentów - uważa Adam Kozierkiewicz, ekspert ds. służby zdrowia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki