Łódź mogłaby stać się "smart city", stawiając na ofertę dla mieszkańców i nowe technologie

Błażej Lenkowski
Błażej Lenkowski jest politologiem, prezesem Fundacji Industrial (Liberte, Szósta Dzielnica, 4liberty.eu)
Błażej Lenkowski jest politologiem, prezesem Fundacji Industrial (Liberte, Szósta Dzielnica, 4liberty.eu)
Na tegorocznym Forum Ekonomicznym w Krynicy magazyn Think Tank zaprezentował raport pt. "Przyszłość miast. Miasta przyszłości".

Think Tank w swoim raporcie starał się opisać i przybliżyć idee nowego sposobu zarządzania miastami ukierunkowanego na kreowanie tzw. "smart city". Definicja ta czyni w ostatnim czasie oszałamiającą karierę. Wszystkie miasta chcą być "smart". Think Tank definiuje "smart city" czyli inteligentne miasto poprzez dbałość władz miejskich o następujące obszary: gospodarkę (smart economy), ludzi (smart people), inteligentne zarządzanie (smart governance), jakość życia (smart living), transport i komunikację (smart mobility) oraz środowisko (smart environment). Łatwo zauważyć, że koncepcja ta nie jest rewolucyjna, raczej zbiera i porządkuje modne trendy w zarządzaniu miastami. Warto jednak podkreślić, że kładzie szczególny nacisk na dwa obszary, na które z koleji warto zwracać większą uwagę w Łodzi.

Jak zatrzymać w mieście najlepszych absolwentów

Po pierwsze to nacisk na wartość "smart people". Autorzy raportu podkreślają, że najlepsze rozwiązania w dziedzinie zarządzania administracją czy imponujące projekty infrastrukturalne nie przyniosą pożądanego efektu, jeśli nie będą wiązały się z inwestycją w najciekawsze jednostki. Łódź musi odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką ofertę chce sformułować dla najlepszych absolwentów uczelni wyższych, którzy niezwykle często decydują się na wyjazd albo do Warszawy, albo na Zachód.

Nasze miasto nie zaoferuje podobnie prestiżowych i dobrze płatnych miejsc pracy w korporacjach w podobnej skali co Warszawa. Można jednak przygotować strategię, która będzie oferowała w Łodzi najlepsze w Polsce warunki do prowadzenia start-upów, własnej działalności, mikroinnowacyjnych firm. Nasze miasto z potężną ofertą lokalową, niskimi kosztami pracy, skalą opłat i czynszów oraz już wkrótce świetnym połączeniem z Warszawą, nadaje się do pełnienia takiej misji idealnie. Miasto mogłoby pomóc w oferowaniu najprostszej infrastruktury typu free wi-fi, zintegrowanej oferty lokalowej i parkingowej, pomagać w organizacji imprez start-upowych, w tworzeniu przestrzeni do spotkań młodych łódzkich przedsiębiorców z funduszami venture capital czy seed capital. Mamy przecież w Łodzi świetne wzorce, które warto nagłaśniać i naśladować jak chociażby technologiczny start-up Listonic, który konsekwentnie tworzy nowy rynek reklamy mobilnej w Polsce, oferuje fajne produkty i rozpoczyna ekspansję międzynarodową. Więcej aktywności mieszkańców jest potrzebne również przy inspirującym projekcie budowania Nowego Centrum Łodzi.

Łódź może pokazać swoją nowoczesną twarz

Po drugie to wykorzystywanie nowych technologii zarówno w tworzeniu nowych usług dla mieszkańców, jak również w procesach komunikacji z mieszkańcami oraz zarządzaniu miastem. Tutaj kłania się sprawa aplikacji mobilnej dla Łodzi, która przecież powstała ale dziś nie potrafimy wykorzystać jej potencjału, promować ją i doskonalić. A to tylko jeden z przykładów, w których Łódź pracując z młodymi zdolnymi specjalistami IT może pokazać nowoczesną twarz i wyprzedzić konkurencję. Jakiś czas temu udało nasze miasto jako pierwsze w Polsce wprowadzić do systemu Google Street View. Być może korporacje z tego sektora również mają nam do zaoferowania sporo - ale brakuje nam odpowiedniej komunikacji z osobami kompetentnymi z poszczególnych firm.

Wracając natomiast do Krynicy warto podkreślić, że Łódź w tym roku solidniej przyłożyła się do swojej obecności i wizerunku na Forum. Pani prezydent Hanna Zdanowska obecna była w dwóch panelach dyskusyjnych, a województwo łódzkie promowało się poprzez stoisko. Dyskutowano o marce Łodzi i odbudowywaniu reputacji naszego miasta na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej. Pani prezydent podkreślała wagę konkurowania o mieszkańców między miastami. Bliska Hannie Zdanowskiej okazała się również idea współdecydowania i partycypacji społecznej w procesach zarządzania miastem. Nasza obecność na takich forach, w kontekście sposobu postrzegania Łodzi przez elity medialno-eksperckie jest naprawdę bardzo potrzebna.

Błażej Lenkowski

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Ł
Łodzianka

Mieszkam w Łodzi od trzydziestu kilku lat. Z racji wykonywanego zawodu podróżuję dużo i często. Smart City to kultura, edukacja, nowe technologie, nowoczesne rozwiązania, mobilność, oszczędne i sterowalne oświetlenie miejskie itd. Długo by wymieniać. A Łódź? Odpowiedzmy sobie sami :-(

S
Sprawdź

Nikt nie zarżnął tak kultury w Łodzi, jak obecna władza. O edukację też nie dba. Jedyna aktywność to inwestowanie w budowle i drogi. Wydawanie na to ogromnych pieniędzy - bez jasnego celu. Prosta droga do katastrofy. I jeszcze jedna aktywność bardzo rozwinięta - propaganda + socjotechnika.

n
nic więcej

:(

Dodaj ogłoszenie