Łódż na starych zdjęciach, czyli jak wyglądało miasto w XIX i w pierwszej połowie XX wieku?

Anna Gronczewska
Anna Gronczewska
Druga połowa XIX wieku, nad miastem dominowały kominy...
Druga połowa XIX wieku, nad miastem dominowały kominy... reprodukcja Grzegorz Gałasiński
Jeszcze na początku XIX wieku Łódź była niewielkim miasteczkiem. Jednak zaczęła się szybko rozwijać. Powstawały warsztaty tkackie, manufaktury, z czasem fabryki.

Po utworzeniu Królestwa Polskiego prezesem Komisji Województwa Mazowieckiego został Rajmund Rembieliński. Tak naprawdę mianowano go wojewodą mazowieckim. W 1820 roku Rembieliński ruszył w objazd województwa mazowieckiego. Był w Zgierzu i zaczął jechać Traktem Piotrkowskim. Zainteresował i zachwycił się terenem przez który przejeżdżał. Były tam przepiękne lasy, dziewiętnaście strumieni...

Tym miejscem, którym zachwycił się Rajmund Rembieliński była Łódź. Niewielkie miasteczko, które jeszcze pod koniec osiemnastego wieku miało tylko 191 mieszkańców. Po inspekcji tych terenów Rajmund Rembieliński napisał sprawozdanie do namiestnika Królestwa Polskiego, Józefa Zajączka. Pojawiła się w nim informacja, że miasto Łódź ze względu na swoje zasoby wody, drewna ma znakomite warunki do tworzenia tu przemysłu. Zabiegi Rembielińskiego się powiodły. 18 września 1820 roku Łódź wpisano na listę osad fabrycznych. Rozpoczęło to nowy rozdział w historii naszego miasta.

Dzięki Rajmundowi Rembielińskiemu wytyczono osadę sukienniczą. Powstała na południe od Starego Miasta. Nazwano ją Nowym Miastem. To sam Rembieliński w 1821 roku wbijał paliki wytaczające Nowy Rynek, który stał się zalążkiem nowej, przemysłowej Łodzi. Rynkowi nadał kształt ośmiokąta co było wtedy niespotykane na świecie. Taki pierwszy ośmiokątny rynek powstał właśnie w naszym mieście. Wokół tego ośmiobocznego rynku wytyczono 16 działek, które biegły promieniście do jego środka.

Czworokąt osady Nowy Rynek zamykały ulice: Północna, Dzielna (dzisiejszej ul. Narutowicza), Wschodnia i Zachodnia. Rembieliński opisał też jak mają wyglądać domy, które mają tam stanąć, z jakich materiałów mają być zbudowane. Rembieliński wysłał też swych emisariuszy do Saksonii, Prus, na Śląsk, do Czech by opowiedzieli, że mogą przyjeżdżać do Łodzi, bo powstaje tu osada fabryczna. Osadnicy mogli dostać działkę i liczne ulgi podatkowe. Na budowę tego miasta Rembieliński przeznaczył 65 procent budżetu całego województwa mazowieckiego. Tak zaczęła się historia przemysłowej Łodzi. Jak wyglądało przed laty nasze miasto?

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
nr 1 ,
to jest stara pocztówka z początku XX w i przedstawia tzw. drogę(szosę) kaliską czyli obecną ul.Pabianicką.
T
Trollo
Brakuje fotografii cerkwi.
s
stncls67
Chyba tory kolejowe, jakiś przejazd...
Dodaj ogłoszenie