Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź stawia na turystykę, jednak na razie nie idą za tym pieniądze

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska podpisała zarządzenie w sprawie przyjęcia „Koncepcji rozwoju turystyki dla miasta Łodzi”. Oprócz tego rozstrzygnięto konkurs z zakresu turystyki i krajoznawstwa. Czy Łódź ma szansę stać się turystycznym miastem?

Łódź chce wreszcie mocniej postawić na turystykę, chociaż na razie nie idą za tym poważne pieniądze, ani odważne projekty. Na razie powstała „Koncepcja rozwoju turystyki dla miasta Łodzi”, która weszła w życie zarządzeniem prezydent Hanny Zdanowskiej. Rozstrzygnięto również konkurs na projekty związane z turystyką. Zgłoszono 34 projekty. Wybrano 13 instytucji, które otrzymają dotacje od 1,5 do 7 tys. zł. To niewiele, bo łączna pula wyniosła zaledwie 66 tys. zł. To tylko o 2 tys. zł więcej niż przed rokiem. Czy w ten sposób uda się zbudować markę Łodzi turystycznej?

Analiza SWOT przeprowadzona dla potrzeb „Koncepcji rozwoju turystyki dla miasta Łodzi” jest druzgocąca. Wyliczenie słabych stron miasta zajęło autorom dokumentu prawie trzy strony. A zaczyna się słowami „Niska atrakcyjność turystyczna Łodzi”. Do słabych stron miasta zaliczono również zanieczyszczenie powietrza, wysoki poziom hałasu, słabo rozwiniętą turystykę związaną z zawodami sportowymi, wiele obszarów zdegradowanych, zły stan infrastruktury drogowej i kolejowej, brak wystarczającej liczby połączeń międzynarodowych, brak biur podróży oferujących wycieczki do Łodzi, wysoki poziom bezrobocia, niski poziom płac wykwalifikowanych pracowników, niską jakość życia w porównaniu do innych miast, słabo rozwiniętą bazę hotelowo-noclegową i konferencyjną, niski poziom pokrycia miasta szerokopasmowym internetem, niedostatek bazy sportowej, przeciętny poziom bezpieczeństwa, małą liczbę imprez masowych, słabą rozpoznawalność Łodzi, brak efektywnej promocji miasta, mniejszy ruch turystyczny w porównaniu do konkurencyjnych aglomeracji, słaby wpływ portu lotniczego na ruch turystyczny w porównaniu z innymi miastami. To tylko część słabych stron Łodzi. Warto zaznaczyć, że pod tymi stwierdzeniami podpisała się prezydent Hanna Zdanowska, która na konferencjach prasowych przekazuje łodzianom zupełnie inne treści.

Mocnych stron Łodzi jest znacznie mniej. Wśród nich znalazła się nawet Grupowa Oczyszczalnia Ścieków, sortownia i kompostownia, które - zdaniem autorów koncepcji rozwoju turystyki - umożliwiają rozbudowę bazy turystycznej w Łodzi. Jako atut Łodzi wpisano również niższe ceny zakupów niż w Warszawie. W połączeniu z Manufakturą ma to zbudować tzw. turystykę zakupową. Priorytetem ma być jednak turystyka biznesowa i weekendowe wizyty w Łodzi.

Łódź stolicą turystyki weekendowej? Na więcej nie ma sensu się nastawiać

Wnioski z analizy SWOT wskazują, że miasto powinno wspierać budowę hoteli oraz bazy konferencyjnej dla targów, eventów i konferencji, w których mogłoby wziąć po kilka tysięcy osób. Wskazano też na konieczność lepszej promocji Łodzi, która kuleje w porównaniu z innymi polskimi aglomeracjami. Optymistyczne, że z diagnozy ilościowej i porównania parametrów Poznania (najważniejszego obecnego i przyszłego konkurenta Łodzi na rynku turystycznym), obejmującego także PKB Poznania i Łodzi (oraz PKB innych polskich aglomeracji) wynika, że turystyka biznesowa w Łodzi rozwinie się do poziomu gwarantującego jej stały realny pozytywny wpływ na całą łódzką gospodarkę, po osiągnięciu przez Łódź podobnego stopnia rozwoju gospodarczego. Warunkiem jest szybki rozwój infrastruktury turystycznej.

W koncepcji rozwoju turystyki w Łodzi wskazano cztery obszary priorytetowe. W ich ramach zawarto cele oraz typy projektów, które powinny być realizowane.

Pierwszy priorytet to zagospodarowanie i modernizacja przestrzeni dla rozwoju turystyki i infrastruktury turystycznej. Określono w nim dwa cele: rozwój infrastruktury turystycznej oraz zagospodarowanie przestrzeni turystycznej i rekreacyjnej. Wśród nich wymieniono m.in. dostosowanie istniejących obiektów do pełnienia funkcji turystycznej, rozbudowę infrastruktury sportowej, zwiększenie liczby parkingów dla autokarów, nowoczesną infrastrukturę muzealną, rozwój systemu tras rowerowych, rozwój szlaków turystycznych i miejskich tras spacerowych. Chodzi o wzmocnienie pozycji Łodzi jako niepowtarzalnego miejsca w Polsce, kreatywnego, ciekawego pod względem historycznym i architektonicznym.

Drugi to komercjalizacja produktów turystycznych. Proponowane kierunki działania polegają na wzmocnieniu turystyki postindustrialnej, filmowej i opartej o przemysły kreatywne. Proponowane są nowoczesne formy zwiedzania, czyli aplikacje i gry miejskie. Ważne jest też tworzenie i rozwój produktów regionalnych, wykorzystanie innowacyjnych kanałów sprzedaży i stymulowanie podmiotów rynku turystycznego do tworzenia wspólnej oferty.

Trzeci priorytet to informacja i promocja turystyczna. Konieczny jest rozwój systemu informacji, identyfikacji oraz orientacji przestrzennej miasta. Chodzi o promocję produktów turystycznych. W ramach tego priorytetu należy rozwinąć sieć informacji turystycznej miasta, wzmocnić sieć połączeń komunikacyjnych, przeprowadzić kampanie promujące atrakcje Łodzi, zorganizować i promować wydarzenia kulturalne, wypromować centra handlowe zlokalizowane w przestrzeniach pofabrycznych, wzmocnić współpracy między branżą turystyczną i biznesem.

Ostatni priorytet dla rozwoju turystyki to wysoka jakość obsługi ruchu turystycznego. Potrzebne jest przygotowanie i wdrożenie programu kształcenia kadr dla turystyki, a także podnoszenie świadomości lokalnej tożsamości, czyli kreowanie pozytywnych postaw wśród mieszkańców miasta, w tym również służb publicznych i organizacji pozarządowych.

Ostatnie badanie ruchu turystycznego w Łodzi było przeprowadzone w 2012 r. Wynika z niego, że cztery lata temu Łódź odwiedziło prawie 1,2 mln osób. Zanotowano wzrost w stosunku do 2011 r. o 387 tys. osób. 134 tys. osób przyjechało z zagranicy. Odwiedzający Łódź wydali w niej 446,2 mln zł. To o 113,7 mln zł więcej, niż w 2011 r. Zagraniczni turyści wydali 165 mln zł. Średnia długość pobytu w Łodzi to 1,69 noclegu na jednego turystę. To spadek o 0,14 noclegu na turystę w porównaniu z 2011 r. Co ciekawe, szczyt turystyczny w Łodzi przypadał na miesiące kwiecień - czerwiec i wrzesień - październik. Celem przyjazdu do Łodzi były głównie sprawy służbowe i podróże biznesowe. W drugiej kolejności udział w imprezach kulturalnych, zwiedzanie atrakcji turystycznych, spotkania z rodziną i znajomymi oraz cele edukacyjne. Najczęściej odwiedzanymi miejscami były Manufaktura i ulica Piotrkowska.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Łódź jest szóstym miastem wojewódzkim w Polsce biorąc pod uwagę atrakcyjność turystyczną. Wyżej sklasyfikowano: Kraków (41,3 proc. badanych uznało miasto za najbardziej atrakcyjne turystycznie w Polsce), Gdańsk (17,1 proc.) i Wrocław (14,6 proc.). Za nimi są Warszawa i Poznań. Co ciekawe, tylko 4,6 proc. badanych łodzian (co dwudziesty) uznało Łódź za najbardziej atrakcyjne miasto wojewódzkie w Polsce.

Reasumując, Łódź jest miastem turystyki krótkoterminowej, czyli na 2 - 3 dni. Nie ma szans, aby miasto stało się miejscem wypoczynku długoterminowego. Największym problemem jest brak informacji. „Turysta, który już wpadł do Łodzi bez pomysłu na swoją wycieczkę, jeśli nie trafi na ulicę Piotrkowską, zostaje pozostawiony sam sobie” - napisali autorzy „Koncepcji rozwoju turystyki dla miasta Łodzi”.

W tle zarządzenia prezydent Łodzi w sprawie przyjęcia „Koncepcji rozwoju turystyki dla miasta Łodzi” odbył się konkurs, który wyłonił projekty turystyczne do realizacji od czerwca do połowy listopada. Konkurs odbywał się w formule regrantingu, czyli UMŁ wybrał operatora zewnętrznego spośród łódzkich organizacji pozarządowych, aby to on rozdzielił pieniądze na wydarzenia turystyczne. Operatorem było centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju „Regio”. Do rozdzielenia był 66 tys. zł. Do konkursu zgłoszono 34 projekty na łączną kwotę prawie 206 tys. zł. Wyłoniono 13 projektów. Maksymalną liczbę punktów można było dostać, jeśli projekt skierowano do szerokiego grona odbiorców, a nie do wąskiej grupy np. uczniów. Oceniano walor promocyjny miasta i oryginalność projektów.

- Dofinansowane zostały bardzo różnorodne projekty. Są to zarówno klasyczne spacery, jak również wycieczki rowerowe i tramwajowe, ale także bardzo oryginalne pomysły na promocję turystyki w Łodzi, jak stworzenie pokoju zagadek inspirowanego łódzkim dziedzictwem filmowym, opracowanie pierwszej wersji dźwiękowej mapy Łodzi z dźwiękami zarówno współczesnymi jak i historycznymi, czy wydanie kalendarza z odtworzonymi kadrami filmowymi - powiedział Maciej Kronenberg, koordynator konkursu z Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju „Regio”.

Najwięcej punktów dostał projekt Klubu Miłośników Starych Tramwajów. To cykl wycieczek po Łodzi starym tramwajem typu 803N z 1973 r., nazywanym potocznie „parówką”. Projekt nazywa się „Historia Łodzi z okien starego tramwaju”.

- Będą trzy wycieczki tematyczne: związane z drugą wojną światową, Łodzią filmową i postindustrialną. Akcja zacznie się w sierpniu. Każda wycieczka będzie trwała kilka godzin. Zapisywać można będzie się na naszym portalu. Na jedną wycieczkę będzie mogło pojechać maksymalnie 40 osób. Decydować będzie kolejność zgłoszeń - mówi Bartosz Stępień z Klubu Miłośników Starych Tramwajów.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

- Projekt był bardzo dobrze napisany. Precyzyjnie został opisany budżet. Widać, że klub działa społecznie. Dodatkowo to znana marka, która na zabytkowym transporcie zna się najlepiej. Działania prowadzone w zajezdni Brus tylko to potwierdzają. To organizacja, która ma doświadczenie w tego typu projektach. To zadecydowało - wyjaśnił Maciej Kronenberg.

Pozostałe projekty turystyczne, które otrzymały wsparcie finansowe miasta, to cykl spacerów szlakiem miejsc związany z Władysławem Strzemińskim i plenerami filmu „Powidoki”. Organizatorem będzie grupa nieformalna Totutotam. Fundacja Skillab stworzy pokój zagadek związany z filmową Łodzią. Cykl wycieczek rowerowych zorganizuje Fundacja Fenomen. Na spacery szlakiem murali zaprosi Fundacja Urban Forms. Mapę dźwiękową Łodzi zaprojektuje grupa nieformalna Museum of Open Space. Fundacja Przyjaciół Zabytków Rzemiosła zorganizuje cykl spacerów po okolicy dawnej szosy Milsza i cykl spotkań w willi Milsza. Stowarzyszenie Filmowe KinoArt zaprosi na spacery szlakiem Leona Niemczyka. Dodatkowo będą projekcje filmów z jego udziałem i spotkania z jego współpracownikami. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami zabierze chętnych na niedzielne spacery po Łodzi. PTTK ma stworzyć odznakę turystyczną związaną z Łodzią Bajkową. Wydaniem kwartalnika „Wędrownik” poświęconego turystyce przemysłowej i wycieczkom po Łodzi przemysłowej zajmie się Centrum Fotografii Krajoznawczej PTTK. Stowarzyszenie Rodziców i Opiekunów Chorych z Zespołem Downa wyda drugą edycję kalendarza z podopiecznymi wcielającymi się w postaci z filmów realizowanych w łódzkich plenerach. ZHP Polesie zaprosi na cykl działań włączających harcerzy w miejski proces rewitalizacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki