Obsługą dronów zajmuje się niewielka, trzyosobowa Grupa Rozpoznania Obrazowego. Żołnierze wykonują loty treningowe ma obszarze lotniska w Leźnicy Wielkiej. Współpracują z tamtejszym 1 dywizjonem lotniczym, będącym częścią 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Do tej pory wylatali 60 godzin.
Bezpilotowce FlyEye weszły na wyposażenie 9 brygad Wojsk Obrony Terytorialnej, w tym w 9ŁBOT, w ubiegłym roku. Na wyposażeniu łódzkich terytorialsów znajduje się 1 zestaw składający się z czterech platform.
FlyEye to system zaprojektowany do misji rozpoznawczych i obserwacyjnych. W warunkach bojowych użytkowany może być do obserwacji pola walki, patrolowania granic i skutków katastrof, a także monitorowania infrastruktury krytycznej. Standardowe wyposażenie FlyEye w obserwacyjną głowicę dualną wyposażoną w kamery światła dziennego i termowizyjną, może być modyfikowane w zależności od potrzeb i przeznaczenia. Modułowa budowa FlyEye pozwala na montaż i demontaż w czasie krótszym niż 10 minut.
Żołnierze 9ŁBOT eksploatujący Flyeye ukończyli kursy i szkolenia niezbędne do rozpoczęcia praktycznego szkolenia w powietrzu, które realizowane było w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, uczestniczyli także w kursie dla operatorów BSP zorganizowanym przez gliwicką firmę Flytronic – producenta dronów.
Łódzcy terytorialsi realizowali wsparcie oddziałów Straży Granicznej – monitorowali granicę państwową z Ukrainą, w ramach działań związanych z ochroną granicy państwowej oraz zapobieganiem przestępczości zorganizowanej, wykonywali loty dzienne i nocne. W razie potrzeby FlyEye może być użyty do akcji poszukiwawczych.
Co warto wiedzieć o FlyEye?
Parametry:
- Rozpiętość skrzydeł - 3,6 m
- Długość - 1,8 m
- Masa startowa - 12 kg
- Prędkość maksymalna - 60 - 120 km/h
- Pułap lotu- 3500 m
- Czas lotu - ponad 2,5 h
- Zasięg łącza radiowego (antena standardowa) - 40 km
- Napęd- cichy silnik elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych
Zalety systemu:
- Łatwość złożenia i demontażu platformy latającej Flyeye, modułowa konstrukcja.
- Wariant podstawowy systemu FlyEye może być przenoszony w dwóch plecakach.
- Możliwość wcześniejszego zaprogramowania trasy oraz zmiany trasy w trakcie lotu FlyEye.
- Możliwość sterowania systemem z dwóch oddzielnych stacji kontroli lotów GCS.
- Cyfrowe łącze do dwukierunkowej transmisji sterowania, danych i wideo.
- Odbiór sygnału wideo oraz przekazywanie danych telemetrycznych do naziemnej stacji kontroli lotów GCS (poprzez Stację Nadawczo – Odbiorczą) w czasie rzeczywistym.
- Obsługa systemu FlyEye przez dwóch operatorów.
- Start platformy latającej z ręki. W czasie startu i lądowania nie są wymagane dodatkowe elementy wspomagające.
- Bezpieczny system lądowania platformy możliwy dzięki ochronie głowicy obserwacyjnej.
- Możliwość startu i lądowania w ograniczonej przestrzeni
- Lot po ustalonej trasie, możliwość zmiany trasy w trakcie lotu
- Lot do punktu o określonych współrzędnych
- Krążenie wokół wskazanego obiektu
- Podążanie w kierunku wskazanym przez głowicę obserwacyjną
- Ręczne sterowanie lotem ze stacji operatora
- Automatyczne utrzymywanie obserwowanego obiektu w kadrze
- Automatyczny tryb lotu konwojowania (z mobilną stacją nadawczo-odbiorczą)
- Określanie współrzędnych obserwowanych obiektów i przekazywanie ich do systemu kierowania ogniem lub systemu zarządzania polem walki
- Lot autonomiczny według określonej trasy nawet poza zasięgiem radiowym.
- W przypadku utraty łączności automatyczny powrót do miejsca, w którym ostatnio nawiązana była łączność lub automatyczne lądowanie we wcześniej ustalonym punkcie.
- Zmiana parametrów trasy podczas lotu
- Możliwość rejestracji obrazu wideo i informacji o locie na dysku twardym komputera, łącznie z danymi telemetrycznymi (wysokość lotu, prędkość transmisji danych, czas i współrzędne bieżącego widoku).
- Zaawansowane systemy poprawiające bezpieczeństwo lotu, m.in. system antykorkociągowy
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?