Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzcy terytorialsi szkolą się w obsłudze dronów. Na wyposażeniu mają drony FlyEye

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Na wyposażeniu 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej jest jeden zestaw FlyEye składający się z czterech aparatów
Na wyposażeniu 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej jest jeden zestaw FlyEye składający się z czterech aparatów Fot. 9 ŁBOT
Żołnierze 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej szkolą się w obsłudze dronów. Na wyposażeniu brygady od ubiegłego roku są cztery drony FlyEye polskiej firmy WB Electronics.

Obsługą dronów zajmuje się niewielka, trzyosobowa Grupa Rozpoznania Obrazowego. Żołnierze wykonują loty treningowe ma obszarze lotniska w Leźnicy Wielkiej. Współpracują z tamtejszym 1 dywizjonem lotniczym, będącym częścią 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Do tej pory wylatali 60 godzin.

Bezpilotowce FlyEye weszły na wyposażenie 9 brygad Wojsk Obrony Terytorialnej, w tym w 9ŁBOT, w ubiegłym roku. Na wyposażeniu łódzkich terytorialsów znajduje się 1 zestaw składający się z czterech platform.

FlyEye to system zaprojektowany do misji rozpoznawczych i obserwacyjnych. W warunkach bojowych użytkowany może być do obserwacji pola walki, patrolowania granic i skutków katastrof, a także monitorowania infrastruktury krytycznej. Standardowe wyposażenie FlyEye w obserwacyjną głowicę dualną wyposażoną w kamery światła dziennego i termowizyjną, może być modyfikowane w zależności od potrzeb i przeznaczenia. Modułowa budowa FlyEye pozwala na montaż i demontaż w czasie krótszym niż 10 minut.

Żołnierze 9ŁBOT eksploatujący Flyeye ukończyli kursy i szkolenia niezbędne do rozpoczęcia praktycznego szkolenia  w powietrzu, które realizowane było w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, uczestniczyli także w kursie dla operatorów BSP zorganizowanym przez gliwicką firmę Flytronic – producenta dronów.

Łódzcy terytorialsi realizowali wsparcie oddziałów Straży Granicznej – monitorowali granicę państwową z Ukrainą, w ramach działań związanych z ochroną granicy państwowej oraz zapobieganiem przestępczości zorganizowanej, wykonywali loty dzienne i nocne. W razie potrzeby FlyEye może być użyty do akcji poszukiwawczych.

Co warto wiedzieć o FlyEye?

Parametry:

  • Rozpiętość skrzydeł - 3,6 m
  • Długość - 1,8 m
  • Masa startowa - 12 kg
  • Prędkość maksymalna - 60 - 120 km/h
  • Pułap lotu- 3500 m
  • Czas lotu - ponad 2,5 h
  • Zasięg łącza radiowego (antena standardowa) - 40 km
  • Napęd- cichy silnik elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych

Zalety systemu:

  • Łatwość złożenia i demontażu platformy latającej Flyeye, modułowa konstrukcja.
  • Wariant podstawowy systemu FlyEye może być przenoszony w dwóch plecakach.
  • Możliwość wcześniejszego zaprogramowania trasy oraz zmiany trasy w trakcie lotu FlyEye.
  • Możliwość sterowania systemem z dwóch oddzielnych stacji kontroli lotów GCS.
  • Cyfrowe łącze do dwukierunkowej transmisji sterowania, danych i wideo.
  • Odbiór sygnału wideo oraz przekazywanie danych telemetrycznych do naziemnej stacji kontroli lotów GCS (poprzez Stację Nadawczo – Odbiorczą) w czasie rzeczywistym.
  • Obsługa systemu FlyEye przez dwóch operatorów.
  • Start platformy latającej z ręki. W czasie startu i lądowania nie są wymagane dodatkowe elementy wspomagające.
  • Bezpieczny system lądowania platformy możliwy dzięki ochronie głowicy obserwacyjnej.
  • Możliwość startu i lądowania w ograniczonej przestrzeni
  • Lot po ustalonej trasie, możliwość zmiany trasy w trakcie lotu
  • Lot do punktu o określonych współrzędnych
  • Krążenie wokół wskazanego obiektu
  • Podążanie w kierunku wskazanym przez głowicę obserwacyjną
  • Ręczne sterowanie lotem ze stacji operatora
  • Automatyczne utrzymywanie obserwowanego obiektu w kadrze
  • Automatyczny tryb lotu konwojowania (z mobilną stacją nadawczo-odbiorczą)
  • Określanie współrzędnych obserwowanych obiektów i przekazywanie ich do systemu kierowania ogniem lub systemu zarządzania polem walki
  • Lot autonomiczny według określonej trasy nawet poza zasięgiem radiowym.
  • W przypadku utraty łączności automatyczny powrót do miejsca, w którym ostatnio nawiązana była łączność lub automatyczne lądowanie we wcześniej ustalonym punkcie.
  • Zmiana parametrów trasy podczas lotu
  • Możliwość rejestracji obrazu wideo i informacji o locie na dysku twardym komputera, łącznie z danymi telemetrycznymi (wysokość lotu, prędkość transmisji danych, czas i współrzędne bieżącego widoku).
  • Zaawansowane systemy poprawiające bezpieczeństwo lotu, m.in. system antykorkociągowy
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki