Masaż suchy, który według rozporządzenia ministra zdrowia powinien trwać minimum 20 minut, trwał zdecydowanie krócej - poskarżyła się jedna z mieszkanek województwa łódzkiego. Po interwencji Funduszu placówka, w której kobieta była masowana, przyznała, że faktycznie w tym czasie masujący fizjoterapeuta był niedysponowany i dlatego masaż mógł krócej trwać.
Skargę napisała też mama 3--letniej pacjentki. Dziewczynka była leczona w szpitalu z powodu problemów gastrologicznych, a po powrocie do domu jej stan się pogorszył. Rodzice wezwali więc lekarza do domu. Według opisu kobiety, lekarka była bardzo agresywna i na siłę sprawdzała dziecku gardło. Dziewczynka podczas badania miała leżeć, pomimo nawracających wymiotów. Matka zarzuciła lekarce brak empatii, zastraszenie dziecka i bolesne badanie, które bardzo zestresowało córkę. Szpital, którego pracownikiem była lekarka, potwierdził, że lekarz złamał prawa pacjenta. Pani doktor dostała upomnienie, skierowano ją na szkolenie z praw pacjenta i badania psychologiczne.
Inny pacjent poskarżył się, że mimo umówionej wizyty w poradni, nie zastał lekarza w gabinecie. Po wyjaśnieniach okazało się, że medyk dostał pilny telefon i ze względu na sprawy rodzinne przyjął tylko porannych pacjentów.
To zaledwie trzy z kilkudziesięciu skarg, które pacjenci łódzkich szpitali i poradni napisali w ubiegłym roku do Narodowego Funduszu Zdrowia.
Najczęściej mieli trudności z dostaniem się do lekarza w dniu zgłoszenia, skarżyli się na opłaty za badania, odmowę przyjęcia do poradni rehabilitacyjnej, odmowę wizyty patronażowej położnej, ktoś nie został przyjęty na oddział chirurgii urazowo-ortopedycznej, a ktoś inny miał źle wykonaną protezę zębową. Jeden pacjent poskarżył się też, że przy rejestracji terminu zabiegu nie uwzględniono jego uprawnień zasłużonego dawcy krwi.
- Żadnej skargi nie pozostawiliśmy bez odpowiedzi. Przy rozpatrywaniu za każdym razem zwracamy się do placówek medycznych o wyjaśnienia i zajęcie stanowiska w sprawie. W uzasadnionych przypadkach zasięgano też opinii konsultanta wojewódzkiego - tłumaczy Anna Leder, rzeczniczka NFZ w Łodzi.
Prawie jedna trzecia złożonych rok temu skarg była zasadna. Pozostałe albo uznano za bezzasadne, albo trudne do oceny na podstawie dostępnych danych.
Pacjenci mieli w ubiegłym roku także ponad tysiąc innych spraw i pytań przede wszystkim o przepisy określające zasady funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej. Najczęściej pytali o ubezpieczenie zdrowotne, refundację leków, zasady zlecania badań albo transportu medycznego i programy profilaktyczne.
- Wysoki odsetek skarg zasadnych może świadczyć o tym, że pacjenci mają większą świadomość swoich praw, a nieprawidłowości zgłaszają w sytuacji ewidentnego łamania praw pacjenta przez placówki medyczne - przyznaje Anna Leder.
Skargi można składać pisemnie na adres NFZ w Łodzi, osobiście w sali obsługi łódzkiego Funduszu, mejlowo, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub ustnie do protokołu. Ważne jest jednak, by skarga była podpisana imieniem i nazwiskiem, anonimy nie są rozpatrywane.
Wizyta duszpasterska. Jak się przygotować, gdy ksiądz przychodzi "po kolędzie"?
Bitcoin: kurs. Ile kosztuje Bitcoin? [KURS BITCOIN, BTC KURS, BTC - PLN]
Gwiezdne Wojny: Ostatni Jedi online. Gdzie oglądać cały film. CDA, zalukaj?
Thor: Ragnarok ONLINE. Thor: Ragnarok CDA. Thor: Ragnarok Youtube [THOR: RAGNAROK CAŁY FILM]
Piła: Dziedzictwo Piła: Dziedzictwo CDA Piła: Dziedzictwo ONLINE Piła Dziedzictwo za darmo cały film
Jumanji: Przygoda w dżungli online. Gdzie oglądać w internecie? CDA, Zalukaj? [JUMANJI ONLINE]
Urlop 2018: nowe przepisy, dni wolne 2018 [ZOBACZ, JAKIE ZMIANY WPROWADZĄ W PRZEPISACH]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?