MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI PYTANIA 14 maja 2015]

mred
MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI USTNY PYTANIA 14 maja 2015]
MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI USTNY PYTANIA 14 maja 2015] Łukasz Kasprzak
MATURA 2015: JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA]. Czwartek, 14 maja to kolejny dzień ustnych egzaminów maturalnych z języka polskiego w nowej formule. Absolwenci liceów, którzy zdają ustną maturę z polskiego rano, mają szansę podzielić się pytaniami z kolegami, którzy podchodzą do egzaminu w późniejszych godzinach. Tym samym, szansa na dobry wynik tych drugich wzrasta. PYTANIA znajdziecie również na naszej stronie.

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA]

Matura 2015. Premiera nowej matury ustnej z języka polskiego w ogólniakach

Od poniedziałku, 11 maja maturzyści zdają ustny egzamin maturalny z języka polskiego w nowej formule. Nie wygłaszają już przed komisją egzaminacyjną przygotowanej wcześniej tzw. prezentacji maturalnej. Zamiast niej absolwenci LO losują sobie pytanie. Mają kwadrans na przygotowanie odpowiedzi, następne 10 minut powinien zająć monolog przed egzaminatorami, a na koniec 5-minutowa rozmowa.

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA z poszczególnych dni]

MATURA USTNA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2015 [PYTANIA - CZWARTEK 14 MAJA 2015]*
Lista na bieżąco aktualizowana

1. Zemsta w literaturze na podstawie Prometeusza. Odniesienie do przykładowej rzeźby.
2. Motyw samotności na podstawie ”Lalki" Bolesława Prusa.
3. Emocjonalne zabarwienie językowe na podstawie tekstu Jana Miodka, tekstu kultury i własnych doświadczeń.
4. Jaki wpływ ma kultura ludowa na kulturę wysoką. Odniesienie do "II części "Dziadów" Adama Mickiewicza.
5. Wieś jako źródło inspiracji artystycznej. W jaki sposób twórcy przedstawiali wieś - "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza.
6. Manipulacja językowa jako łamanie zasad estetycznych.
7. Jak na podstawie obrazu Tetmajera wygląda życie na wsi. Wieś jako źródło inspiracji artystycznej.
8. Jaka funkcję pełni stylizacja w literaturze na podstawie fragmentu "Krzyżaków". Odwołaj się do innych tekstów literackich.
9. Jak artyści kreują rzeczywistość w utworach? Odniesienie do "Sklepów cynamonowych" B. Schultza
10. Czy idiomy ułatwiają komunikację? Tekst o idiomach, odwołać się do tekstu kultury i własnych doświadczeń.
11. Motyw dzieciństwa na podstawie obrazu Wyspiańskiego "Dzieciństwo"
12. Jak twórcy mogą wykorzystywać motyw domu. Odwołanie do "Lalki" B. Prusa.
13. Zabawa językiem. Co w języku polskim sprawia trudność? Odwołanie do przytoczonego tekstu Anny Dąbrowskiej.
14. W jaki sposób artyści mogą przedstawiać bohaterów, wybitne jednostki. Odniesienie do "Gloria victis" Elizy Orzeszkowej.
15. Alegoria w tekstach kultury. Odwołanie do rzeźby Temidy, bogini sprawiedliwości oraz wybranych tekstów literackich. [Rzeźba Temidy jest tutaj alegorią sprawiedliwości]
16. Modne wyrazy i związane z ich używaniem zagrożenia. Na podstawie publikacji Andrzeja Markowskiego.
17. W jaki sposób ludzie się buntują - na podstawie fragmentu dramatu "Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej.
18. Przeznaczenie czy przypadek. Nawiązanie do obrazu ukazującego śmierć i innych utworów.
19. Motyw przemijania w odniesieniu do wiersza "Krótkość Żywota" Daniela Naborowskiego

Godzina za godziną niepojęcie chodzi:
Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi.
Krótka rozprawa: jutro - coś dziś jest, nie będziesz,
A żeś był, nieboszczyka imienia nabędziesz;
Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt - żywot ludzki słynie.
Słońce więcej nie wschodzi to, które raz minie,
Kołem niehamowanym lotny czas uchodzi,
Z którego spadł niejeden, co na starość godzi.
Wtenczas, kiedy ty myślisz, jużeś był, nieboże;
Między śmiercią, rodzeniem byt nasz, ledwie może
Nazwan być czwartą częścią mgnienia; wielom była
Kolebka grobem, wielom matka ich mogiła.

20. Różne postawy wobec wroga. Omów zagadnienie odnosząc się podanego utworu - Leopold Staff "O miłości wroga" - oraz innych tekstów kultury.

O MIŁOŚCI WROGA - Leopold Staff
Tyś mnie spotwarzył, bracie, tyś proch mi cisnął w oczy –
Jam twarz swą w źródle umył, w tobie się dusza mroczy.
Tyś mnie zasmucił, bracie, tyś płaszcz mi zdarł na mrozie –
Jam piękną swą nagość ujrzał, twa dusza marznie w grozie.
Tyś mnie przestraszył, bracie, twa dłoń mi spichrze pali –
Ja żebrząc pokory się uczę, twa dusza na głód się żali.
Tyś mnie ukrzywdził, bracie, tyś zranił moją miłą –
Jam ją pokochał bardziej, twej duszy krwi ubyło.
Tyś cios mi zadał w duszę, co miłość swą ci dała –
Jam bolem się oczyścił, a dusza twa skonała.
Klęknijmy razem, bracie... Mogiła się otwarła –
Módlmy się za twą duszę, co nieszczęśliwie zmarła.

21. Jak w literaturze ukazane jest dzieciństwo? Odwołaj się do graffiti Banksy'ego i tekstów literatury

Przykładowe graffiti z oficjalnej strony Banksy’ego / Źródło: banksy.co.uk i pixabay.com

*PYTANIA są zbierane i publikowane przez maturzystów. Mogą się nieco różnić od oryginalnej treści

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aneta
Pamiętasz jaki był do tego dołączony tekst podstawowy?
j
ja
Masz 15 minut na przygotowanie, a do 10 min na samą odpowiedź
m
marian
miałem temat nr 4, troche przejebongo bylo, ale 60 pro jest :D
;]
Hej:) Miałam dzisiaj maturę ustną z polskiego :) Gdyby nie ta strona nie wiem czy zdałabym na 75%,bo taki był mój wynik. Na egzamin wchodziłam o 17:30,ale od rana opracowywałam pytania z tej strony. Wylosowałam pytanie 15,nawiązałam do "Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią" oraz bajki "Ptaszki w klatce". Życzę powodzenia zdającym matury w pozostałych terminach,bo przekonałam się na własnej skórze jaki to stres;) Pozdrawiam :))
K
Klara
Dzieki wielkie :)
m
matura
Długopis trzeba wziąść a kartkę powinni dać sami oznakowana. Masz 10 minut na przygotowanie możesz robić notatki i z nich korzystać w czasie egzaminu.
K
Klara
Hej ;) Sluchajcie, mam pytanie :) Czy na maturze ustnej z polaka mozna miec przy sobie kartke i dlugopis, mozna robic jakies notatki, by moc ich potem uzyc? Z gory dzieki za info, zielona jestem w te klocki ;D
K
Klara
Hej :) sluchajcie, można mieć na tej maturze kartkę i długopis przy sobie, można coś notować? :) zdaje jutro a jestem kompletnie zielona ;)
h
hanka
to CKE ma tak przeprowadzić egzamin żeby nie było nieprawidłowości. I to CKE złamało prawo i popisało się totalną bezmyślnością .
h
hanka
Podam moją strategię(dla zdających od 11:00, która dała mi 38 na 40.Rano o 9:00 uważnie czytam wszystkie pytania. Wychwytuję tylko te tematy, które uważam za trudne. U mnie było takich 5.Sprawdzam pojęcia (dzisiaj co to: alegoria, emocjonalne zabarwienie językowe itp.) i skupiam się na tym co najmniej umiem.Jadę do szkoły z listą tematów- skreślam te, które wystąpiły. Skupiam się na tym co zostało. U mnie było to 16 tematów. Wchodzę i zdaję. Nie starajcie się robić konspektów do wszystkiego - chyba, że macie na 18:00.Wszystkim życzę 100%
g
gosc
mialam pytanie 15, ledwo co zdałam, bo zamiast gadać o alegoriach, gadałam o rzeźbie xd
a
aaaa
W temacie o manipulacji ma być etyczne a nie estetyczne, wiem bo miałem ten temat.
96basia
nie. Te pytania, które widzisz to pytania, które są dzisiaj. jutro do 13 bd wrzucone nowe
k
kasia
powyższe pytania są z wczorajszego egzaminu i pojawiają się one na drugi dzień ok. 9 i jeśli mam egzamin w piątek o 13.30 to rano będą już dostępne pytania z czwartku i będą one takie same w piątek powiedzmy o 13.30 kiedy ja mam egzamin?
x
xx
nikt nikomu nie zabroni mówić koledze z klasy jakie miał pytanie XD to jest to samo, tylko na większą skalę. XD a że cke myślało, że nikt nic nie będzie wiedział, to ich błąd. :)
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie