Mniej wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi

Agnieszka Magnuszewska
W tym miejscu miał powstać czteropoziomowy parking, ale skończyło się na planach
W tym miejscu miał powstać czteropoziomowy parking, ale skończyło się na planach Grzegorz Gałasiński
Miejsc parkingowych w ścisłym centrum Łodzi brakuje, dlatego łodzianie do lat czekają na wielopoziomowe parkingi. Tymczasem o ile w ubiegłym roku była jeszcze mowa o budowie dziewięciu takich obiektów, obecna koncepcja zakłada tylko cztery.

Realizacja koncepcji budowy wielopoziomowych obiektów ma się rozpocząć na początku przyszłego roku od Tuwima 7.

- Wówczas rozpocznie się procedura związana z budową parkingu na placu Komuny Paryskiej. Obecnie trwają prace związane z pozyskaniem nieruchomości, którą miasto mogłoby zamienić z Orlenem w celu przejęcia terenu zajmowanego przez stację paliw - wyjaśnia Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi.

Podziemny parking pod pl. Komuny Paryskiej (ul. Tuwima 7) ma mieć od dwóch do trzech poziomów. Takie plany były już trzy lata temu, gdy ówczesny komisarz miasta podkreślał, że będzie to pierwszy obiekt wybudowany na zasadzie koncesji. Jednak do przetargu na projekt, budowę i użytkowanie parkingu nikt się nie zgłosił.

Czteropoziomowy parking miał powstać u zbiegu al. Mickiewicza i ul. Wólczańskiej. W tym celu w czerwcu ubiegłego roku zlikwidowano tam prywatny parking strzeżony. Inicjatywa jednak spaliła na panewce.

- Przez prawie rok, po likwidacji parkingu strzeżonego, nic na działce się nie działo. Wszyscy parkowali za darmo. W czerwcu ustawiono parkomaty, ale już we wrześniu parking przejął sąsiedni biurowiec - mówi łodzianin mieszkający przy ul. Wólczańskiej. - Jak miasto na tym skorzystało? Przecież przez rok straciło masę pieniędzy, bo poprzedni właściciel płacił miesięcznie czynsz dzierżawczy w wysokości 5,5 tys. zł.

Magistrat tłumaczy, że plany budowy wielopoziomowca pokrzyżowały sprawy majątkowe. Działki przeznaczone na parking zostały wcześniej wywłaszczone pod budowę al. Mickiewicza (1976 r.). Jednak nowa droga powstała tuż obok nich. Nawet gdyby zawiadomiono byłych właścicieli o możliwości zwrotu nieruchomości, nie zapewniłoby to pewności prawnej.

- W opinii Wydziału Majątku Miasta wywłaszczenie nastąpiło z naruszeniem prawa. Na tej podstawie pani prezydent zdecydowała, że przeznaczenie nieruchomości dla procedur partnerstwa publiczno-prywatnego jest zbyt ryzykowne - tłumaczy Marcin Masłowski.

Dlatego teren postanowiono wydzierżawić Centrum Biznesowemu Synergia, które jest właścicielem zabytkowej nieruchomości przy ul. Wólczańskiej 128/134 (dawnej fabryki A. Doube) i bierze udział w programie "Mia100Kamienic". Ze względu na planowaną rozbudowę pierzei firma będzie musiała zamknąć wjazd od ul. Wólczańskiej oraz zlikwidować części miejsc parkingowych na swojej posesji.

Co z innymi działkami, które jeszcze niedawno były brane pod uwagę? Magistrat zrezygnował z lokalizacji Gdańska - Mała.

- Na wniosek kupców "Zielonego Rynku" zapadła decyzja o wydłużeniu dzierżawy na rzecz kupców, którzy także rozpatrują możliwość budowy parkingu - wyjaśnia Masłowski.

Jako rezerwowa lokalizacja traktowany jest nadal pasaż Schillera. Przede wszystkim budowa parkingu w tym miejscu byłaby kosztowana ze względu na istniejące podziemne instalację, a to zniechęca inwestorów.

Ponadto jednoczesna budowa parkingów przy al. Schillera i pl. Komuny Paryskiej wiązałaby się poważnymi utrudnieniami w ruchu w centrum. Ale to nie jedyny kłopot. - Na części nieruchomości trwa próba uregulowania stanu prawnego na drodze sądowej - dodaje Masłowski.

Pozostaje jeszcze działka przy al. Kościuszki 42 oraz narożnik Wólczańskiej i 6. Sierpnia, które nadal są brane pod uwagę, ale tylko jako lokalizacje parkingów automatycznych, których konstrukcję można łatwo zdemontować. Powstałyby one na zasadzie dzierżawy terenu.

- W tej formule rozpatrywana jest też lokalizacja przy al. Kościuszki 50, ale wymaga ona szczegółowej analizy urbanistycznej ze względu na charakterystykę obecnej zabudowy i ewentualne kolizje z istniejącymi obiektami - mówi Masłowski.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
realista
Żeby wielopoziomowe się zwróciły, wolnorynkowa stawka będzie musiała wynosić 7 zł. Może miasto dopłaci kierowcom ale czarno to widzę.
X
XYZ
Czy 9 czy 4 nie ważne - ważne by wreszcie jakieś takie parkingi powstały!
Tak jak juz wiele osób tutaj psiało na Piotrkowskiej są pustki bo nie ma gdzie zaparkwoać - jak wybudują to będą tłumy.
s
ss
stawka 1zł za pierwszą godzinę, 2zł za drugą godzinę. Takie powinny być stawki parkingów na ulicach, po to by korzystali z nich tylko Ci co są w centrum na chwilę by coś kupić czy załatwić. Pracownicy i mieszkańcy powinni stawiać auta na parkingach piętrowych i tam powinna być promocyjna stawka np 4zł dla parkujących do 10h i 6zł za 24h, 200zł za cały miesiąc.
s
ss
wyjdzie duzo taniej, zrobić cos estetycznego, zarzucic siatką na której bedzie piela sie zielona roslinnosc i bedzie git. Jest masa budynków w centrum do wyburzenia wiec w tym miejscu moglyby zostac wybudowane parkingi. Na poziomie od frontu punkty usługowe a w głebi pietrowe parkingi.
j
ja
W pierwszej kolejność na placu komuny paryskiej ? Czy to oby nie jest bezpośrednie sąsiedztwo UMŁ i UW ?
Ł
Łapiduch
teraz 3 złotych za parking ludziska nie chcą płacić , a te wielopoziomowe za darmo przecież nie będą
p
pisztolet
Mnie zastanwia tlko jedno. w centrum miasta mamy pełno pustych placy na zielonej, gdanskiej, kilinskiego itd ale miasto upracie szuka miejscowek juz zagospodarowanych czesto bedacych w dzierzawie przez podmioty gospodarcze via pl komny paryskiej badz uzytecznych dla mieszkancow (pasaż schillera). Efekt jest taki ze nie bedzie parkingow wcale i status qvo zachowamy. Brawo!! Ja parkuje na Retkini a stamatad to jzu tylko 40 min z buta bo tramwaje niebawem odejda w
p
pisztolet
Mnie zastanwia tlko jedno. w centrum miasta mamy pełno pustych placy na zielonej, gdanskiej, kilinskiego itd ale miasto upracie szuka miejscowek juz zagospodarowanych czesto bedacych w dzierzawie przez podmioty gospodarcze via pl komny paryskiej badz uzytecznych dla mieszkancow (pasaż schillera). Efekt jest taki ze nie bedzie parkingow wcale i status qvo zachowamy. Brawo!! Ja parkuje na Retkini a stamatad to jzu tylko 40 min z buta bo tramwaje niebawem odejda w zapomnienie na dlugie laaaaataa.
Dodaj ogłoszenie