W zrewitalizowanym budynku dawnej Białej Fabryki Ludwika Geyera powstanie wystawa, która ma się stać wizytówką łódzkiego Centralnego Muzeum Włókiennictwa. Pokaże ona różne oblicza i konteksty włókiennictwa, opowie o przeobrażeniach w rozwoju przemysłu i techniki włókienniczej, pozwoli doświadczyć warunków pracy w odtworzonej fabrycznej hali, odkryje mniej znane wątki losów rodziny Geyerów. W nowej formule pokazane zostaną zbiory związane w tkaniną przemysłową, ale też z samym produktem przemysłu odzieżowego - ubiorem. Jak podkreślają pomysłodawcy, na wystawie stałej odnajdziemy modę wplecioną w opowieść o obyczajach łódzkiej społeczności od przełomu XIX/XX wieku aż po lata 90.
- W prezentacji mody chcemy wykorzystać też nasze ostatnie doświadczenia z dwóch głośnych wystaw czasowych: „Jerzy Antkowiak - Moda Polska” oraz „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” - mówi Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. - Przy czym w prezentowanych obiektach: strojach, projektach, tkaninach widzimy przede wszystkim osadzony w szerszym kontekście produkt przemysłu włókienniczego. W tym kierunku tworzymy nową jakość modowej prezentacji w ramach naszej wystawy stałej.
Modowa sekcja wystawy ma być co roku modyfikowana, by jak najpełniej pokazać kolekcję muzeum, liczącą blisko 4,5 tys. obiektów. - Opowiadają one nie tylko o modnych krojach i sylwetkach, ale też o zmianach społecznych, kulturowych oraz historycznych. To właśnie obiekty: ubrania, akcesoria, projekty legend polskiej mody doby PRL, takich jak domy mody Hoffland, Telimena czy Moda Polska, będą stanowić centralny punkt naszej opowieści - wyjaśnia Aneta Dmochowska z Działu Kontekstów Kulturowych Włókiennictwa CMWŁ, współkuratorka części wystawy. - Taki zabieg pozwoli nam stworzyć ekspozycję, w której obiekt nie będzie stanowił jedynie materiału ilustracyjnego dla historycznej narracji, ale będzie zachęcał zwiedzających do przyjrzenia mu się bliżej. Dzięki temu pokażemy nasze zbiory w nowym świetle - dodaje Anna Grala, druga kuratorka.
Obecnie powstaje między innymi Archiwum Dawnego Designu, gdzie w laboratoryjnych próbnikach znajdą się fragmenty obrusów czy kap, produkowanych w polskich fabrykach, pojawią się też plakaty i logotypy przemysłowe. Swoje miejsce na wystawie znajdzie również eksperymentarium. Otwarcie wystawy zaplanowano na wrzesień 2020 roku.
Stellan Skarsgård o filmie Diuna: Część 2
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?