MPK Łódź. Wielka wymiana taboru. Kupują tramwaje i autobusy

    MPK Łódź. Wielka wymiana taboru. Kupują tramwaje i autobusy

    Marcin Bereszczynski

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii

    Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii ©Materiały MPK

    Spółka MPK Łódź podpisała umowę na zakup 34 używanych tramwajów z niemieckiego miasta Bochum. Pierwsze mają przyjechać pod koniec lipca. Rozpisany został również przetarg na 70 nowych autobusów. Trwa dostawa 12 nowych tramwajów, a w planie jest dostawa kolejnych 30 wagonów.
    Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii

    Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii ©Materiały MPK

    Do przetargu na zakup używanych tramwajów typu NF6D zgłosiła się tylko jedna firma. To niemiecka Bogestra z siedzibą w Bochum, która zaoferowała 34 tramwaje za 3,15 mln euro i wygrała przetarg. Umowa została podpisana, a wstępne ustalenia mówią, że pierwsze używane składy powinny być dostarczone pod koniec lipca. Trwa ustalanie harmonogramu dostaw. Wszystko wskazuje na to, że do końca roku do Łodzi przywiezionych będzie 15 używanych tramwajów. Pozostałe w kolejnym roku. To tabor, który został wyprodukowany na początku lub w połowie lat 90. XX wieku. Zastąpi wysłużone wagony typu 805.

    Tramwaj NF6D z Bochum już jeździ po Łodzi. Został kupiony za 100 tys. euro. Przystosowanie go do łódzkich warunków kosztowało 250 tys. zł. To niewielkie koszty, bo nowy tramwaj prosto z fabryki kosztuje 8 mln zł. Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii. To pojazdy niskopodłogowe, które mają więcej miejsc siedzących niż produkowany obecnie tabor. Wadą jest brak klimatyzacji.

    Klimatyzację mają natomiast nowoczesne tramwaje z bydgoskiej fabryki firmy Pesa. Spółka MPK Łódź zamówiła 12 takich tramwajów za 99,6 mln zł. Pierwsza z pes przyjechała na wielkiej lawecie w styczniu. Pozostałe mają być dostarczone w tym roku. Tramwaje te różnią się od tych, które MPK kupiła do obsługi trasy W-Z. Więcej jest w nich miejsc siedzących. Są dodatkowe miejsca dla wózków. Zamontowano diodowe podświetlanie poręczy. Na zewnątrz są lampy doświetlające peron przystanku, gdy jest ciemno. Kabina motorniczego jest bardziej komfortowa.

    W tym roku ma być rozpisany przetarg na kolejnych 30 składów w ramach programu „Tramwaj dla Łodzi”. Program ten, oprócz kupna pojazdów, obejmuje remont 11 km torów, jezdni i chodników oraz budowę 2 km nowych torowisk na ulicach Nowowęglowej i Broniewskiego. Przebudowana zostanie też zajezdnia na Chocianowicach. Cały projekt ma się zakończyć w 2021 r. i kosztować 660 mln zł.

    MPK kupuje również autobusy. Każdego roku przewoźnik ma wymieniać 10 proc. starego taboru na nowy (35 autobusów rocznie). W ubiegłym roku MPK nie kupiło jednak nowych pojazdów, dlatego teraz ma nabyć 70 autobusów. Przetarg już został rozpisany. Dotyczy 26 jednoczłonowych autobusów 12-metrowych (90 miejsc siedzących) i 20 przegubowych autobusów 18-metrowych (140-150 siedzeń). MPK chce je wynająć na 10 lat, z możliwością późniejszego wykupu.

    Oferty w tym przetargu można składać do 10 kwietnia. Natomiast do 6 kwietnia mogą składać oferty producenci miniautobusów. MPK chce kupić 24 małe autobusy o długości do 8,5 metra (50-60 miejsc siedzących). Małe autobusy powinny być dostarczone do Łodzi w tym roku, większe w 2019 r.

    Po Łodzi codziennie jeździ około 350 autobusów i 250 tramwajów.

    Nowoczesne tramwaje dla Łodzi produkuje bydgoska PESA


    KORONA KRÓLÓW. Sprawdź, co się wydarzy w kolejnym odcinku
    Waloryzacja rent i emerytur w 2018 roku
    Diagnoza sezon 2. Sprawdź, co stanie się w następnym odcinku!

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (65)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dno w MPK

    Wiesiek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Łódzkie MPK to bród i smród zobaczcie krańcówkę na szczecińskiej.
    Na przystankach kupa śniegu i palacze tytoniu (kierowcy i pasażerowie) pod wiatą. Dla kogo jest ten zakaz palenia?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Komu dziś potrzebne są tramwaje?

    Ten rodzaj transportu... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    ...zbiorowego powinien być już dawno wygaszany. Wagony kosztują majątek, są kilka razy droższe od autobusów. Podobnie infrastruktura szynowa i jej utrzymanie. W razie awarii tramwaj tramwaju nie...rozwiń całość

    ...zbiorowego powinien być już dawno wygaszany. Wagony kosztują majątek, są kilka razy droższe od autobusów. Podobnie infrastruktura szynowa i jej utrzymanie. W razie awarii tramwaj tramwaju nie ominie. Torowiska zajmują w większości wydzielone miejsce niedostępne dla innego rodzaju komunikacji zbiorowej. W nagłych wypadkach brak możliwości zmiany trasy. Zamiast się skupić na migracji transportu w kierunku autobusów elektrycznych (nie trolejbusów) i zlikwidować te pajęczyny wiszące nad skrzyżowaniami, a z torowisk uczynić bus pasy tańsze w utrzymaniu, to wciąż wspiera się ten przestarzały i nieadekwatny do potrzeb współczesnego miasta środek transportu. Brawo Łódź - miasto durnych decyzji i braku pomysłu na przyszłość!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Coś chyba nie tak

    der (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Skąd taka informacja ?
    Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii.
    Bo z tego co wiadomo ten tramwaj miał wiele awarii a nawet wykolejenia

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaje

    Toro (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    Jednak zamiast ściągać tramwaje na lawetach z Niemiec (i raczej wątpię, żeby Niemiec płakał jak sprzedawał) lepiej skupić się na inwestowaniu w kolejne Pesy, bo to są tramwaje na miarę XXI wieku....rozwiń całość

    Jednak zamiast ściągać tramwaje na lawetach z Niemiec (i raczej wątpię, żeby Niemiec płakał jak sprzedawał) lepiej skupić się na inwestowaniu w kolejne Pesy, bo to są tramwaje na miarę XXI wieku. Bo chyba raczej mamy aspiracje być nowoczesnym miastem, a nie skansenem.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaje w mieście

    To jest właśnie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    SKANSEN

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Miasto meneli odc. 3033

    B.Linda (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

    Menele wybierają tabor tramwajowy

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ładne, ale...

    Bilet. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    Czy to są tramwaje, w których wykryto uszkodzenia osi napędowych, co skutkuje koniecznością wymiany całych zestawów kołowych? W 2016 roku w Bochum wycofano 40 tramwajów, które wymagały poważnego...rozwiń całość

    Czy to są tramwaje, w których wykryto uszkodzenia osi napędowych, co skutkuje koniecznością wymiany całych zestawów kołowych? W 2016 roku w Bochum wycofano 40 tramwajów, które wymagały poważnego remontu, gdyż nie nadawały się do użytku ze względów bezpieczeństwa.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ..

    .. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Te same. Niemcy je (w większości) wyremontowali ale że dostali kasę na nowe to te popchnęli do Polski za grosze. Miło z ich strony

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pierdolisz

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 6

    Czy to twoja stara zarażała klientów kiłą?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zróbcie porządek

    Ze złodziejami (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    Złodzieje z lódzkich administracji co kradli w latach dziewięćdziesiątych i się pobudowali za darmoche.Czemu nie siedzą ? Kto wie ?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ???

    Edd (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    Ale ja nie wiem o co chodzi skąd mamy wiedzieć o czymś o czym domniemanie pan/pani wie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Już robimy!

    Proszę bardzo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    Od kogo zacząć?
    Jakieś bliższe dane?
    Pytać u twojego psychiatry?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zapytaj ojca żydku

    box (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    skoro takie zle to trzeba podniesc cene biletow i kupic ladniejsze

    malpa w czerwonym (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    na kurczakach to wszysto do du...y , fabryka uszczelek ,krancowka I mieszkancy...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Krańcówka na Kurczakach

    Użytkownik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 4

    Szkoda, że MPK zapomniało zupełnie o krańcówce tramwajowej na Kurczakach. Bród, smrud i.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie pierdol już

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

    .

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bałagan w szafie

    Wijrk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

    Koszule pogniecione, skarpetki kolorowe razem z czarnobiałymi, palto spadło z wieszaka. Może się wreszcie za to wezmą???

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    i ortografia

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    jw.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kurczaki

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Szkoda, że MPK zapomniało zupełnie o krańcówce tramwajowej na Kurczakach. Bród, smrud i ubóstwo.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo