MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Muzeum Kinematografii w Łodzi. Zniżka na nowe logo

Łukasz Kaczyński
Łukasz Kaczyński
Nowe logo Muzeum Kinematografii w Łodzi ma nawiązywać do fabrycznej historii naszego miasta
Nowe logo Muzeum Kinematografii w Łodzi ma nawiązywać do fabrycznej historii naszego miasta mat. prasowe
Niespełna rok po objęciu dyrekcji Muzeum Kinematografii w Łodzi przez Marzenę Bomanowską, placówka zmienia logo. Autorem jest Michał Batory.

Autorem logo jest Michał Batory, mieszkający w Paryżu grafik i autor plakatów, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Na logotypie taśma filmowa układa się w zarys murów fabryki i komina, i w litery „m” i „k”. Dla Michała Batorego punktem wyjścia miała być lokalizacja instytucji - w zabytkowym pałacu, blisko fabryki, w otoczeniu miasta z cegieł. Jakub Wiewiórski, kierownik działu promocji i rozwoju w Muzeum Kinematografii, informuje, że Batory zrobił odstępstwo od swoich stawek, ale wynagrodzenia nie podaje, bo „kwota jest objęta tajemnicą handlową”.

Muzeum rozpoczęło działalność w 1976 roku jako Dział Kultury Filmowej i Teatralnej Muzeum Historii Miasta Łodzi i utworzył je (podobnie jak MHMŁ) dr Antoni Szram, jego pierwszy dyrektor. Zastąpił go zaangażowany w tworzenie placówki Mieczysław Kuźmicki (dyrektor do końca 2014 roku). W 1986 roku Muzeum jako samodzielna instytucja dostało siedzibę w pałacu Karola Scheiblera i 10 maja zaczęło działalność wystawą „Reymont, Ziemia obiecana. Wajda” z udziałem m.in. Andrzeja Wajdy i ekipy filmu „Ziemia obiecana”.

LIST


Informacja Zniżka na nowe logo muzeum (DŁ 17.11.2015) wymaga uzupełnień w części poświęconej powstaniu Muzeum Kinematografii.

Z pewnością „rozpoczęło działalności w 1976 roku jako Dział Kultury Filmowej i Teatralnej Muzeum Historii Miasta Łodzi”, jak zostało napisane. Ponieważ od początku uczestniczyłem w tych działaniach, przedstawiam właściwą chronologię działań.

W powołanym do istnienia w październiku 1975 roku Muzeum Historii Miasta Łodzi (właśnie mija czterdziestolecie!) powołana została komórka, która miała przygotować podwaliny kolejnej, nowej instytucji poświęconej kulturze filmowej. To znaczy: opracować założenia programowe, przygotować statut, szukać siedziby a przede wszystkim budować kolekcje (zbiory) dokumentujące historię polskiej kinematografii. Wówczas nikomu nie przyszłoby do głowy nazwanie „muzeum” instytucji, który nie posiada zinwentaryzowanych, naukowo opracowanych zbiorów. Od 1 stycznia 1977 roku był to już kilkuosobowy Dział Kultury Filmowej i Teatralnej, którym miałem przyjemność kierować. Kolejnym etapem budowania było wyodrębnienie w strukturze macierzystego muzeum oddziału o nazwie Muzeum Kinematografii (grudzień 1983 roku) – wówczas po raz pierwszy pojawia się zaproponowana przeze mnie nazwa oraz logo autorstwa prof. Jerzego Trelińskiego. Skoro przechodzi ono już do historii, chciałbym przypomnieć, że jego autor, absolwent PWSSP w Łodzi, wybitny konceptualista, późniejszy wieloletni rektor macierzystej ASP, opracował identyfikację graficzną Muzeum Kinematografii, projektował plakaty i druki towarzyszące muzealnym pokazom i wystawom.
Usamodzielnienie Muzeum Kinematografii nastąpiło z dniem 1 stycznia 1986 roku (Zarządzenie Prezydenta m. Łodzi z dn. 18.12.1985 r.). Dopiero od tego czasu można mówić o istnieniu Muzeum Kinematografii w Łodzi, którym od pierwszych dni kierował jego inicjator dr Antoni Szram, a ja byłem najpierw jego zastępcą (wicedyrektorem) a później następcą.
Mieczysław Kuźmicki


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki