Zostało ono sfinansowane przez koncern Airbus Helicopters. Zostało wykorzystane do przeprowadzenia badań i testów nowatorskich konstrukcji wirników dla przyszłych wiropłatów Airbus Helicopters, w ramach projektu przydzielonego rok temu przez spółkę Politechnice Łódzkiej i kilku lokalnym firmom.
Nowe wirniki testowane w Polsce zostały zaprojektowane i były rozwijane w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters. Cała koncepcja, układ sterowania i opomiarowania urządzenia testowego zostały stworzone przez niewielką łódzką firmę Sensor. Koordynatorem całości był Adam Zarzycki, 23-letni student Politechniki Łódzkiej, który jednocześnie jest pracownikiem biura konstrukcyjnego AH w Łodzi.
Jak podkreśla Tomasz Krysiński, wiceprezes Airbus Helicopters, nowa generacja wirników ma mniejszą masę, jest wydajniejsza i cichsza w porównaniu do obecnie stosowanych systemów.
Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarówno komercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy.
To już ósmy projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół składający się z blisko 50-osobowego grona naukowców tej uczelni prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do ciężkich, rewolucyjnym systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.
CZYTAJ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?