Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na ulicy Kilińskiego hula wiatr, a sklepikarze mają płacić więcej

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Na ul. Kilińskiego nie można dojechać autem. Tramwajem też nie, bo jeszcze nie oddano do użytku nowego dworca Fabrycznego
Na ul. Kilińskiego nie można dojechać autem. Tramwajem też nie, bo jeszcze nie oddano do użytku nowego dworca Fabrycznego Krzysztof Szymczmak
Sklepikarze z ul. Kilińskiego w Łodzi tracą, bo z powodu remontów nikt tam nie zagląda. Tymczasem UMŁ zażądał od nich wyższych czynszów.

Po ul. Kilińskiego w Łodzi hula wiatr. Aut nie ma, bo obowiązują tylko docelowe wjazdy. Tramwaju też nie ma, bo nie oddano do użytku nowego dworca i ulic wokół niego. Efekt? Klienci nie mają jak dotrzeć do sklepów.

Jedynym wsparciem dla przedsiębiorców były obniżki czynszu o 80 proc., jakie magistrat zastosował wobec nich podczas przedłużającego się remontu ulicy. Ale we wrześniu sklepikarze dostali pismo z urzędu, że od października mają płacić już cały czynsz. Ponadto mają zwrócić kwotę, o jaką obniżono im czynsz we wrześniu, sierpniu i w połowie lipca. Dla niektórych oznacza to blisko 2 tys. zł.

Sprawą przedsiębiorców z ul. Kilińskiego zajęli się radni z komisji ds. rewitalizacji. Zarząd Lokali Miejskich tłumaczył radnym, że obniżki czynszu zastosował na dwóch odcinkach ulicy. Między ul. Tuwima a ul. Narutowicza od 1 lipca 2013 r. do 7 października 2016 r. oraz między al. Piłsudskiego a ul.Tuwima od 6 lipca 2015 r. do 14 lipca 2016 r.

2 tys. złotych blisko tyle zarządał magistrat od niektórych sklepikarzy tytułem zwrotu bonifikaty czynszu

- Gdy otrzymujemy protokół odbiorczy robót od Zarządu Inwestycji Miejskich, jesteśmy zobowiązani przywrócić dawne stawki - tłumaczyła wstrzymanie obniżek czynszu Dorota Krysiak, kierownik wydziału lokali użytkowych w ZLM. - To, że ruch tramwajowy na ul. Kilińskiego nie został jeszcze przywrócony, nie uniemożliwia dostania się do lokali użytkowych.

Innego zdania była radna Urszula Niziołek-Janiak (PO), przewodnicząca komisji ds. rewitalizacji. - Brak dojazdu tramwajem to duże ograniczenie dla klientów, bo muszą przejść kawał drogi. Jaka jest podstawa prawna do tego, by powrócić do stawki bazowej czynszu, jeżeli ulica nie jest w pełni uruchomiona - dopytywała radna.

ZLM zapewnił, że wystąpi w tej sprawie o opinię do działu prawnego magistratu. Wątpliwości budzi też nakaz zwrotu obniżek czynszu sprzed kilku miesięcy. - Naliczenie czynszu wstecz jest bezprawne - zwrócił się do przedstawicieli ZLM radny Bartłomiej Dyba-Bojarski (PiS).

Dworzec Łódź Fabryczna ozdobią murale [FILM, ZDJĘCIA]

Radna Niziołek-Janiak podkreśliła, że Poznań zamierza dopłacać do czynszów najemcom lokali prywatnych, w pobliżu których prowadzi remonty i tym samym ogranicza do nich dostęp. - Może warto byłoby wprowadzić w Łodzi obniżki czynszu nie tylko na okres prowadzenia robót drogowych, ale także w okresie rozruchu po ich zakończeniu? Może dobrze byłoby przeprowadzić wśród przedsiębiorców z ul. Kilińskiego ankiety? Zapytać, jakiego wsparcia oczekują przed rozpoczęciem remontów, w ich trakcie i po ich zakończeniu - proponowała radna.

Marcin Obijalski, dyrektor Biura Rewitalizacji, zaznaczył, że ma ono przygotować kompleksowe programy wsparcia przedsiębiorców podczas inwestycyjnym. - Będzie to przedmiotem drugiego pilotażowego programu rewitalizacji. Remonty ulic w rewitalizowanych kwartałach będziemy zaczynać w 2018 r., mamy jeszcze rok, by się przygotować - mówił radnym Obijalski.

Jednak radni opozycyjni nie odnieśli się pozytywnie do tych zapowiedzi. Włodzimierz Tomaszewski (PiS) podkreślił, że ma już dość słuchania opowiadań o tym, jak będzie wyglądała rewitalizacja i oczekuje konkretnych działań. Poparł go Bartłomiej Dyba-Bojarski. - Mam nadzieję, że nie dostaniecie drugiego pilotażu (na pierwszy Łódź dostała 3,9 mln zł z UE - red.), bo na niego nie zasługujecie. Zmarnujecie te pieniądze. W którym miejscu skorzystaliście z poprzedniego pilotażu - dopytywał przedstawicieli Biura Rewitalizacji Dyba-Bojarski.

Radny PiS przypomniał, że w pierwszym pilotażu opracowano rekomendacje dla polityki czynszowej w gminnych lokalach użytkowych w celu ożywienia miasta. - Tu jest 160 stron odnośnie polityki czynszowej, w jaki sposób z tego skorzystaliście? Po co kolejny pilotaż? Dla uzasadnienia istnienia grupy osób, która będzie się tym zajmowała? - dopytywał Dyba-Bojarski.

Natomiast radny Marcin Zalewski (PiS) zauważył, że propozycja dopłacania do czynszów, o której wspomniała radna Urszula Niziołek-Janiak, jest zawarta w opracowaniu przygotowanym podczas pierwszego pilotażu.

Obijalski zapewnił, że propozycje z opracowań wykorzystano. To właśnie na ich podstawie zdecydowano się przeznaczyć partery remontowanych kamienic na lokale usługowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki