Niejasna jest sprawa rozpoczęcia budowy komory startowej w śródmieściu Łodzi, u zbiegu ulic Zielonej i al. Kościuszki, tam gdzie w przyszłości ma się znaleźć pierwszy z dwóch podziemnych przystanków. 21 stycznia 2021 roku ukazało się obwieszczenie wojewody łódzkiego, z którego wynika, że wojewoda wstrzymał wydanie decyzji o pozwoleniu budowę tunelu technologicznego "z uwagi na konieczność przeprowadzenia przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi ponownej oceny oddziaływania na środowisko". W obwieszczeniu wojewody zaznaczono, że inwestor, czyli PKP PLK SA, stosowny wniosek złożył 31 sierpnia 2020 roku, a uzupełnił go 21 grudnia 2021.
CZYTAJ DALEJ >>>>
...
Obowiązek przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nałożony został decyzją RDOŚ w Łodzi (..) dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa linii kolejowej na odcinku od dworca Łódź Fabryczna w kierunku dworca Łódź Kaliska do linii nr 14 i 25 oraz linii nr 15, której głównym elementem jest tunel średnicowy z podziemnymi przystankami oraz tunel KDP” (...). Obowiązek ten spowodowany był koniecznością przeanalizowania oddziaływania na środowisko konkretnych rozwiązań przyjętych do realizacji w projekcie budowlanym.
Dlaczego dopiero teraz rozstrzyga się sprawa oddziaływania inwestycji na środowisko, kiedy tunel powinien już być drążony?
Możliwe, że ma to związek z innym wydarzeniem. W grudniu 2020 roku do Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii wpłynęło odwołanie od decyzji wojewody łódzkiego ustalającej lokalizację przystanku podziemnego Łódź Śródmieście.
CZYTAJ DALEJ >>>>
...
W obwieszczeniu wojewody łódzkiego pada data 22 marca 2021 roku jako przewidywany termin wydania wspomnianej decyzji. Czy to nie zagraża harmonogramowi pracy łódzkiego tunelu średnicowego, a w szczególności budowy komory dla przystanku podziemnego Łódź Śródmieście? PKP PLK nie odpowiedziało na naszą prośbę o komentarz w tej sprawie, przysyłając ogólną informację na temat postępów prac:
Na terenie Łodzi kontynuowane są prace ważne dla budowy tuneli. Na ulicy Skarpowej budowana jest komora demontażowa dla mniejszej tarczy TBM. Prace są prowadzone przy komorze rozgałęźnej pomiędzy tunelem dwutorowym a jednotorowymi przy ul. Włókniarzy. Przy ul. Stolarskiej i Odolanowskiej budowana jest komora dla mniejszej tarczy TBM, która dojdzie tu z ul. Długosza. Na budowach są zgromadzone pierwsze potrzebne do startu partie tubingów. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne elementy obudowy tuneli.
CZYTAJ DALEJ >>>>
Wizualizacja tuneli jednotorowych w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Plansza pochodzi z początku listopada 2020 roku. Zwraca uwagę data początku drążenia - styczeń 2021. Później zmieniono ją na grudzień 2020.
Równolegle do działań na budowach, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).[/cyt]
Miał być rok 2021, będzie 2022
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Wizualizacja przystanku Łódź Polesie