Opłaty na autostradzie A2: Od 12 stycznia więcej zapłacimy za przejazd

Marcin IdczakZaktualizowano 
Zmieniają się opłaty na A2 za przejazd po wielkopolskiej autostradzie. Kierowcy będę musieli więcej płacić pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem. Ile zapłacimy od 12 stycznia?

Przejazd A2 na wojewódzkim odcinku administrowanym przez Autostradę Wielkopolską będzie droższy. Nowy taryfikator zacznie obowiązywać od 12 stycznia od godziny 6 rano. Zmiany dotyczą odcinków pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem.

Czytaj też: Autostrada Wielkopolska chce, by państwo dopłaciło do rozbudowy autostradowej obwodnicy Poznania

Kierowcy samochodów osobowych i motocykli za przejazd każdym z, mających około 50 kilometrów długości, odcinków zapłacą po 17 zł (wzrost cen o złotówkę). Większe zmiany dotyczą prowadzących ciężarówki. - Jest to pierwsza od 9 lat podwyżka stawek stosowanych dla samochodów ciężarowych, podczas gdy sama inflacja w tym okresie wyniosła 26 procent- mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy Autostrady Wielkopolskiej SA. Za zwykłe pojazdy mające więcej niż 3,5 tony, a dwie osie opłaty wzrosną do 29 zł, a za większe do 44 zł za każdy z 50 kilometrowych odcinków.

Niestety, autostrada A2 w województwie lubuskim i Wielkopolsce należy do najdroższych w kraju. Dla porównaniu za prawie stukilometrowy odcinek z Konina do Strykowa płaci się 9,90 zł. O kosztach może świadczyć również to, że po podwyżce za przejechanie z Wrześni do Świecka zapłacimy więcej, niż od przyszłego roku ma kosztować 10-dniowa winieta na wszystkie niemieckie autostrady (10 euro).

Na co Autostrada Wielkopolska chce przeznaczyć pieniądze? - Zmiany stawek spowodowane są m.in. koniecznością spłaty zadłużenia zaciągniętego na budowę, bieżącym utrzymaniem odcinka oraz realizacją nowych inwestycji. Te na odcinku zarządzanym przez AWSA pokrywane są w 100 procentach z przychodów z opłat za przejazd - zaznacza Zofia Kwiatkowska.

Pieniądze mają zostać przeznaczone między innymi na dobudowanie trzeciego pasa ruchu na autostradowej obwodnicy Poznania (pomiędzy Krzesinami a Komornikami). Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowej, która ma być podstawą do stworzenia dokładnego projektu. Roboty mają się zacząć na początku 2016 roku i potrwają około 18 miesięcy.

Bardzo możliwe, że podwyżka spowoduje, że część kierowców ciężarówek przeniesie się na drogę krajową nr 92. Ona też jest dla nich płatna, ale tańsza od autostrady. Dlatego można spodziewać się zwiększonej liczby tirów na pomiędzy Koninem a Kostrzynem i Poznaniem (Swadzimiem) a Rzepinem. To dlatego, że po otwarciu wschodniej i zachodniej obwodnicy Poznania kierowcy jadący na trasie wschód - zachód nie muszą już wjeżdżać do Poznania, a tym samym stania w korkach na miejskich ulicach. Korzystający z tych samych dróg kierowcy osobówek mogą również ominąć punkty poboru opłat, a od Tarnowa Podgórnego aż do Wrześni mogą jechać dwupasmowymi drogami.

Bez zmian cenowych pozostaje odcinek ze Świecka (Rzepnia) do Nowego Tomyśla (18 złotych dla osobówek) oraz przejazd ze Wrześni do Słupcy i z Poznania do Buku (dla pojazdów osobowych i ponadnormatywnych).

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Materiał oryginalny: Opłaty na autostradzie A2: Od 12 stycznia więcej zapłacimy za przejazd - Głos Wielkopolski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

t
tomek

Ciężarowe płacą jeszcze 2 razy wiecej, opłaty sa niezłe wszyscy musza płacić bo nie ma sensu omijać teggo odcinka autostrady. Tiry pokonywały by ta trase 2 razy dlużej i korkowały wszystkie kolejne miasteczka. Firmy transportowe i spedycyjne jak M&W Spedition z okolic Poznania z pewnościa odczuły by brak takiej autostrady

N
Nieważne

Kulczyk, dobrze, że zgniłeś złodzieju.

R
Ryszard

Ja po prostu a2 i a1 omijam szerokim łukiem

G
Gość

Co do standardu się nie zgodzę. Odcinek państwowy jest równy jak stół, dodatkowo teraz na jednym odcinku wymieniany asfalt, na kulczykostradzie (złodziejostradzie) uwaga, są koleiny! 34 zł za 100 km i koleiny ...

P
Pirat

Kuuuuuurrrrrwwwwaaaaaaa!!!!!!!!! Dlaczego godzimy sie na to?????! Zeby kuurwa tyle placic tym zjebom????? Protestujmy jakos , przeciez do kuuurwy nedzy to nasz kraj!!!!!

S
SAXONIA

A WIEC JA TAK TO WIDZE -17 PLN ZA SREDNIO 50 KM A WIEC 34 PLN PRO 100KM ,ILE TERAZ DIESEL KOSZTUJE W POLSCE 4 -5 PLN W NIEMCZECH OBECNIE 1,15 € moje auto(diesel ) spala na trasie 5,7 do 6,5l MAX pro 100KM A WIEC OPLATA ZA 100KM PRZEWYZSZA POTRZEBNA ILOSC PALIWA DO PRZEJECHANIA TEGO ODCINKA , KAZDY SAM POWINIEN OCENIC CZY MA TO SENS.DLA MNIE NIE I TEZ NIE KORZYSTAM . DLA MNIE JEZDZI TAM BARDZO MALO AUT W PORUWNANIU DO DEUTSCHE AUTOBAHN TO DOSC ZABAWNIE TO WYGLADA - DROGA BEZ AUT ;TYM BARDZIEJ ZASTANAWIAM SIE CZY JEST MOZLIWE SAMOFINANSOWANIE SIE INWESTYCJI PRZY TAK ZNIKOMYM RUCHU . OWSZEM MOZNA POCHWALIC BO JEST autostrada CHOC TRZEBA PRZYZNAC ZE POWINNA SLUZYC UCZESTNIKOM RUCHU DROGOWEGO , TAK NIE JEST, autostrada wolnosci TEZ DLA MNIE NIE JEST. PO PROSTU DLA MNIE TO NIE FUNKCJONUJE .RZECZ JASNA KOMENTARZ TYCZY SIE ODCINKA DROGI SWIECKO - GOLINA
DALEJ JEST OK. WYRAZNIE LEPIEJ ZORGANIZOWANY ODCINEK AUTOSTRADY -ROWNIEZ WYRAZNIE WIEKSZY RUCH -CZYLI MOZNA POWIEDZIEC SPELNIA SWOJE ZADANIE JAKO AUTOSTRADA.

W
Wiktor

Pan Kulczyk dogadał się z Premierem i stawki rosną co parę miesięcy. Jak zaczynałem jeździć było 9.50 a teraz 17zł za kilka kilometrów. Zdzierstwo !!!

m
michal

@Lord : dokladnie to testowalem wczoraj, czas ten sam, kilometrowo troche dalej bo z A2 w koninie musialem zjechac , o kosztach nie wspomne. Janosik nie ostrzegl ani razu miedzy wrzesnia a kaliszem. Wybor jest prosty ! Przy spalaniu 4.7 ON /100 przeplacam prawie 2x za przyjemnosc jechania A2, jednak podziekuje :)

&22

ma jeszcze udziały w Autostradzie Wielkopolskiej?
Czy to był tylko bilet startowy do większych kombinacji międzynarodowych? Czas wynieść go na ołtarze!

w
współczesny głupek

TY SUWEREN PŁACISZ PODATKI !
Ale kto je jak wydaje, czyli według jakich zasad Cię okrada to jest tajemnicą firmy, umowy , jego prywatnych koneksji i przynależności do "grupy" trzymającej władzę!!!! Gówno nam maluczkich do tego. Weź zapierdalaj di urny bo Bronkowi i kolesiom jest dobrze i się podoba. Taka zakłamana władza!!!
Weż i zapierdalaj do urny i

X
XS

10 EURO NA TYDZIEŃ!!! CZYLI OK. 40ZŁ!!
MAMY NAJDROŻSZE OPŁATY ZA AUTOSTRADY W EUROPIE, NAJDROŻSZE BEZWGLĘDNIE BIORĄC POD UWAGĘ STOSUNEK ZAROBKI-CENA ZA KM
AUTOSTRADY POLSKIE TO WIELKIE JAK KRATER MARSJANSKI URZEDNICZE ZŁODZIEJSTWO!

K
KIBOL

Taki jest właśnie państwo obywatelskie Platformy obywatelskiej.A co tu jest dla obywatela?

c
czereda

34 zł Kulczykstrady vs 9,90 zł odcinka państwowego. Standard ten sam. Noż kuuu…!

M
MAX 50

Porównajmy. W Czechach gdzie obecnie mieszkam roczna!!! opłata za autostrady (których przybywa) dla pojazdów do 3,5 t. - nawet z dwukołową przyczepką) to 1500
koron ,czyli ok.240 zł. Na AW to cena jednego przejazdu tam i z powrotem. Jak to więc
jest, że tam ,ta cena wystarcza na funkcjonowanie drogi? To totalna ,,granda,, że zgodzono się na takie rozwiązanie w Polsce ( nie pytam już kto na tym zyskał i ile)
Autostradę powinno przejąć Państwo ,ewent.zwrócić właścicielowi różnicę w poniesionych ( ale realnych) kosztach i wprowadzić stawki jak na odcinkach przez
państwo zarządzanych. Drogi ( w tym autostrady) mają charakter dobra publicznego
zatem ( tak jak w normalnych państwach) muszą funkcjonować na zasadzie non profit.Ta podwyżka ( trzecia w ciągu półtora roku),wypchnie coraz więcej pojazdów
na drogi alternatywne , z jakimi skutkami - wiadomo.To Państwo będzie leczyć ofiary wypadków,ciągle naprawiać nie zawsze dostosowane do takich obciążeń drogi etc.
Właściciel AW ,,wszedł ,,w ten interes nie po to,żeby kierowcom zrobić ,,dobrze,,
ale by dobrze zarobić. Nie wyszło - więc niech wychodzi.

J
JA

Tak będzie co chwilkę bo ten rząd ma to w 4 literach a AW ma wolną ręke. Każdego z nas robią na szaro. Jeśli za odcinek DK92 Rzepin-Konin Viatoll odpuściłby opłaty na np. rok i AW zostałaby z tym tylko co zarobi "z trasy"bez dopłat z kasy państwa to by się 3 razy zastanowił. Tiry przeniosłyby się na krajówkę obwodnicę poznania później S5, 92 do Goliny, to by był już spokój.... Fakt mieszkańcy przy DK92 by się wściekli i mamy koło zamknięte. Jest światełko w tunelu, może nie dla nas Poznaniaków ale zawsze coś .... od miesiąca mamy nową trasę w Polsce S8 Wrocław Łódź i tak Tiry z Niemiec pomijając jadące prosto z Berlina Hamburga i Hannoveru tj wszystko poniżej 51,7 równoleżnika N np. zagłębie Ruhry. Podoba długość jest jechać A4 do Wrocławia i S8 do Łodzi na trasach GDDKIA dalej S8 do Warszawy i na wschód a wiemy że tirowcy liczyć potrafią. I nie wiadomo czy to dlatego są zmiany w stawkach AW. Poczekamy pewnie jak to wszystko się będzie zachowywać ..... I jeszcze czelność dopłacenia państwa do stworzenia 3 pasa na A2 ... jestem ciekaw kto będzie winny przez częste wypadki na A2 za zbyt wielki ruch na A2 ? kto odpowie za to że trasa zmieni się w autostradę śmierci pod Poznaniem ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3