Pociągi z Chin. Nie zbudują terminalu przy Pryncypalnej. „Możliwa lokalizacja poza województwem”

Marcin Darda
Działka przy Pryncypalnej nie jest już na sprzedaż. A spółka, która chciała tam inwestować, szuka nowego miejsca. Także poza Łodzią i województwem

Łódzki Hatrans to operator pociągu kontenerowego z chińskiego Chengdu, który jest forpocztą tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Łódzka firma, a dokładnie nowa spółka z jej udziałem, w listopadzie zeszłego roku była o krok od zakupienia wartej na wyjściu 41 mln zł działki przy ul. Pryncypalnej w Łodzi, na której mieściła się wcześniej jednostka wojskowa. Miał tam stanąć terminal przeładunkowy dla pociągu z Chin, który regularnie transportuje stamtąd m.in. produkty branży samochodowej, AGD czy elektronicznej, a z powrotem zabiera m.in. polskie produkty spożywcze, kosmetyki czy alkohol. Teren latem 2015 r. włączono do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a rząd PO-PSL wpisał inwestycję do kontraktu terytorialnego dla woj. łódzkiego.

Inwestycja, która miała być współfinansowana przez UE, już na starcie miała dać 200 miejsc pracy. Przetarg rozpisano w 2016 roku, jednak tuż przed rozstrzygnięciem odwołała go Agencja Mienia Wojskowego na polecenie ministra obrony Antoniego Macierewicza (PiS). W styczniu 2017 r. szef MON stwierdził w Sejmie, iż „suchy port, który ma być lokowany w Łodzi, ma być w dyspozycji spółki z większością Skarbu Państwa, a nie ludzi o niewiadomej konduicie”. Zaś Hatrans niedawno otrzymał informację od AMW, że działka przy ul. Pryncypalnej nie jest już na sprzedaż, można ją tylko wziąć w dzierżawę.

Miliony paczek z Chin popłyną przez Łódzkie

- W związku z tym nie jest brana pod uwagę lokalizacja naszej inwestycji przy ul. Pryncypalnej - mówi nam Jarosław Żak, członek zarządu Hatrans. - Aktualnie rozważamy każdą możliwą lokalizację. W przypadku możliwości pozyskania terenu odpowiadającego potrzebom dopuszczamy lokalizację inwestycji poza granicami Łodzi i województwa.

Tymczasem przed miesiącem obecny prezes ŁSSE Marek Michalik (PiS) podpisał porozumienie z węzłem kolejowym Chengdu. Jest w nim mowa m.in. o rozbudowie terminala i budowie centrum logistyczno-przemysłowego, a na sali byli wówczas przedstawiciele Spedcontu, właściciela terminalu na łódzkim Olechowie, gdzie rozładowywane są dziś wszystkie pociągi z Chin. Terminal ten sąsiaduje z terenem ŁSSE. Czy chodzi o rozbudowę właśnie tego terminalu? Jakub Wojtczak, rzecznik ŁSSE, potwierdza, że Spedcont złożył w tej sprawie list intencyjny, który właśnie jest procedowany, a strefa o decyzjach ma poinformować jeszcze w tym roku.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3