Nasza Loteria

Pociągi z Chin. Nie zbudują terminalu przy Pryncypalnej. „Możliwa lokalizacja poza województwem”

Marcin Darda
Marcin Darda
Działka przy Pryncypalnej nie jest już na sprzedaż. A spółka, która chciała tam inwestować, szuka nowego miejsca. Także poza Łodzią i województwem

Łódzki Hatrans to operator pociągu kontenerowego z chińskiego Chengdu, który jest forpocztą tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Łódzka firma, a dokładnie nowa spółka z jej udziałem, w listopadzie zeszłego roku była o krok od zakupienia wartej na wyjściu 41 mln zł działki przy ul. Pryncypalnej w Łodzi, na której mieściła się wcześniej jednostka wojskowa. Miał tam stanąć terminal przeładunkowy dla pociągu z Chin, który regularnie transportuje stamtąd m.in. produkty branży samochodowej, AGD czy elektronicznej, a z powrotem zabiera m.in. polskie produkty spożywcze, kosmetyki czy alkohol. Teren latem 2015 r. włączono do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a rząd PO-PSL wpisał inwestycję do kontraktu terytorialnego dla woj. łódzkiego.

Inwestycja, która miała być współfinansowana przez UE, już na starcie miała dać 200 miejsc pracy. Przetarg rozpisano w 2016 roku, jednak tuż przed rozstrzygnięciem odwołała go Agencja Mienia Wojskowego na polecenie ministra obrony Antoniego Macierewicza (PiS). W styczniu 2017 r. szef MON stwierdził w Sejmie, iż „suchy port, który ma być lokowany w Łodzi, ma być w dyspozycji spółki z większością Skarbu Państwa, a nie ludzi o niewiadomej konduicie”. Zaś Hatrans niedawno otrzymał informację od AMW, że działka przy ul. Pryncypalnej nie jest już na sprzedaż, można ją tylko wziąć w dzierżawę.

Miliony paczek z Chin popłyną przez Łódzkie

- W związku z tym nie jest brana pod uwagę lokalizacja naszej inwestycji przy ul. Pryncypalnej - mówi nam Jarosław Żak, członek zarządu Hatrans. - Aktualnie rozważamy każdą możliwą lokalizację. W przypadku możliwości pozyskania terenu odpowiadającego potrzebom dopuszczamy lokalizację inwestycji poza granicami Łodzi i województwa.

Tymczasem przed miesiącem obecny prezes ŁSSE Marek Michalik (PiS) podpisał porozumienie z węzłem kolejowym Chengdu. Jest w nim mowa m.in. o rozbudowie terminala i budowie centrum logistyczno-przemysłowego, a na sali byli wówczas przedstawiciele Spedcontu, właściciela terminalu na łódzkim Olechowie, gdzie rozładowywane są dziś wszystkie pociągi z Chin. Terminal ten sąsiaduje z terenem ŁSSE. Czy chodzi o rozbudowę właśnie tego terminalu? Jakub Wojtczak, rzecznik ŁSSE, potwierdza, że Spedcont złożył w tej sprawie list intencyjny, który właśnie jest procedowany, a strefa o decyzjach ma poinformować jeszcze w tym roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki