Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Początek debaty o szybkiej kolei w Łodzi

Marcin Bereszczyński
Czy mieszkańcy województwa łódzkiego będą cieszyć się szybkimi pociągami?
Czy mieszkańcy województwa łódzkiego będą cieszyć się szybkimi pociągami? Przemek Świderski / Polskapresse
W czwartek rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące przystosowania łódzkiego węzła kolejowego do obsługi kolei dużych prędkości. Podczas debaty zaprezentowane zostaną fragmenty studium wykonalności oraz opinie zebrane od ekspertów na temat przystosowania łódzkiego węzła do KDP. Początek konsultacji zaplanowano na godz. 17. Debata odbędzie się w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym Uniwersytetu Łódzkiego przy ul. Kopcińskiego 16/18 w Łodzi.

- Celem konsultacji jest wzmocnienie dialogu dla ważnej dla regionu inwestycji - powiedziała Wanda Stankiewicz, dyrektorka gdańskiego oddziału Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa, czyli organizatora czwartkowej dyskusji. - Konsultacje społeczne na wczesnym etapie projektowania, gdzie każdy z wariantów może być poddany analizie, mogą spowodować wymianę uwag i opinii między mieszkańcami a projektantami. Dyskusja może uwzględniać potrzeby mieszkańców, których projektanci nie byli świadomi. Możliwe jest tu włączenie każdego w dialog na temat projektu i zapobieganie powstawaniu potencjalnych konfliktów.

Są cztery powody, dla których odbędą się konsultacje. Pierwszym są bariery rozwojowe łódzkiego węzła kolejowego, a co za tym idzie słaby dostęp do terenów inwestycyjnych. Drugim powodem jest brak połączeń kolejowych z modernizowanym lotniskiem międzynarodowym w Łodzi. Organizatorzy debaty zwracają też uwagę na dysproporcje w rozwoju gospodarczym oraz dostępie do edukacji i kultury pomiędzy poszczególnymi obszarami łódzkiego węzła kolejowego. Czwarty powód to narastające zjawisko kongestii, czyli przeciążenia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym na drogach do centrum Łodzi i do węzłów autostradowych.

Gdański TNOiK już po raz drugi będzie prowadził konsultacje społeczne w Łodzi. Wcześniej dotyczyły one przebiegu tuneli kolejowych pod Łodzią. O ile wówczas była pełna zgoda dotycząca tunelu dla kolei dużych prędkości, o tyle dyskusja o tunelu średnicowych dla kolei konwencjonalnej i aglomeracyjnej zamieniła się w awanturę. Eksperci uznali, że tunel nie powinien mieć żadnych przystanków, co oprotestowały łódzkie stowarzyszenia i organizacje na rzecz transportu. Wnioski z tych konsultacji nigdy nie zostały upublicznione, bo zawieszone zostały prace nad KDP.

Prace nad projektem "Studium wykonalności dla przystosowania łódzkiego węzła kolejowego do obsługi kolei dużych prędkości oraz zapewnienia jego intermodalności z innymi środkami transportu" znalazły się wśród 13 priorytetów Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi w zakresie infrastruktury kolejowej regionu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki