18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Politechnika Łódzka tworzy Centrum Transportu Szynowego [ZDJĘCIA I FILM]

Paweł Patora
W Politechnice Łódzkiej podpisano we wtorek list intencyjny w sprawie powołania krajowego centrum badawczo-rozwojowego i edukacyjnego nowoczesnego transportu szynowego CETRANS (od Centrum Transportu Szynowego). Dokument podpisali przedstawiciele władz miasta i regionu, PKP, minister infrastruktury i rektor PŁ.

CETRANS ma stanowić wsparcie naukowe i techniczne, a także kształcić kadry inżynierów niezbędne do wybudowania w Polsce kolei dużych prędkości oraz wspomagających ją kolei aglomeracyjnych.

Decyzją z 19 grudnia 2008 r. rząd zaakceptował projekt budowy w Polsce tzw. linii Y, która będzie stanowić szkielet sieci kolei dużych prędkości. Ma to być część Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Linia Y łącząca Łódź z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem ma powstać do 2020 r. Będzie miała ok. 550 km i mają nią jeździć pociągi z prędkością 350 km/h.

Inicjatywa utworzenia w Łodzi naukowo-dydaktycznego centrum transportu kolejowego powstała w PŁ i ta uczelnia będzie liderem przedsięwzięcia, które jest otwarte dla innych uczelni i instytucji naukowo-badawczych. Projektodawcy liczą na wydatny udział m.in. politechnik z Warszawy, Wrocławia i Poznania. Przewiduje się powołanie konsorcjum do realizacji zadań wspomagających tworzenie w Polsce szybkiej kolei.

Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagała stosowania nowych technologii oraz innowacyjnych materiałów. Trzeba będzie też przeanalizować wpływ nowych inwestycji kolejowych na rozwój lokalnych środowisk.

Budowa szybkiej kolei w Polsce, dzięki wykorzystaniu nowych technologii i innowacyjnych materiałów, będzie impulsem cywilizacyjnym - twierdzi prof. Wiak, dziekan Wydziału Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki PŁ, a zarazem pełnomocnik rektora ds. CETRANS, i dodaje, że prawdziwości tego twierdzenia dowodzi przykład Hiszpanii.

Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, zauważył, że do zbudowania kolei XXI wieku, kolei dużych prędkości, potrzeba ludzi i wiedzy.

- Dziś, podpisując list intencyjny, stworzyliśmy podstawy, aby i przygotować ludzi, i pozyskać jeszcze większą wiedzę po to, by kolej XXI wieku mogła za kilka lat wjechać na polskie tory - powiedział Grabarczyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki