18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Politechnika Łódzka tworzy Centrum Transportu Szynowego [ZDJĘCIA I FILM]

Paweł Patora
Udostępnij:
W Politechnice Łódzkiej podpisano we wtorek list intencyjny w sprawie powołania krajowego centrum badawczo-rozwojowego i edukacyjnego nowoczesnego transportu szynowego CETRANS (od Centrum Transportu Szynowego). Dokument podpisali przedstawiciele władz miasta i regionu, PKP, minister infrastruktury i rektor PŁ.

CETRANS ma stanowić wsparcie naukowe i techniczne, a także kształcić kadry inżynierów niezbędne do wybudowania w Polsce kolei dużych prędkości oraz wspomagających ją kolei aglomeracyjnych.

Decyzją z 19 grudnia 2008 r. rząd zaakceptował projekt budowy w Polsce tzw. linii Y, która będzie stanowić szkielet sieci kolei dużych prędkości. Ma to być część Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Linia Y łącząca Łódź z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem ma powstać do 2020 r. Będzie miała ok. 550 km i mają nią jeździć pociągi z prędkością 350 km/h.

Inicjatywa utworzenia w Łodzi naukowo-dydaktycznego centrum transportu kolejowego powstała w PŁ i ta uczelnia będzie liderem przedsięwzięcia, które jest otwarte dla innych uczelni i instytucji naukowo-badawczych. Projektodawcy liczą na wydatny udział m.in. politechnik z Warszawy, Wrocławia i Poznania. Przewiduje się powołanie konsorcjum do realizacji zadań wspomagających tworzenie w Polsce szybkiej kolei.

Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagała stosowania nowych technologii oraz innowacyjnych materiałów. Trzeba będzie też przeanalizować wpływ nowych inwestycji kolejowych na rozwój lokalnych środowisk.

Budowa szybkiej kolei w Polsce, dzięki wykorzystaniu nowych technologii i innowacyjnych materiałów, będzie impulsem cywilizacyjnym - twierdzi prof. Wiak, dziekan Wydziału Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki PŁ, a zarazem pełnomocnik rektora ds. CETRANS, i dodaje, że prawdziwości tego twierdzenia dowodzi przykład Hiszpanii.

Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, zauważył, że do zbudowania kolei XXI wieku, kolei dużych prędkości, potrzeba ludzi i wiedzy.

- Dziś, podpisując list intencyjny, stworzyliśmy podstawy, aby i przygotować ludzi, i pozyskać jeszcze większą wiedzę po to, by kolej XXI wieku mogła za kilka lat wjechać na polskie tory - powiedział Grabarczyk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie