Referendum w Łodzi. Ile podpisów już zebrano pod referendum w sprawie odwołania prezydent Hanny Zdanowskiej?

Marcin Darda
Marcin Darda
Komitet referendalny musi złożyć u komisarza wyborczego 51,5 tys. podpisów popierających referendum do 31 sierpnia. W praktyce jednak członkowie komitetu muszą sobie zapewnić kilkutysięczną "górkę", bo przy akcjach zbierania podpisów zazwyczaj okazuje się, że ich część ze względu na błędy i braki jest nieważna. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Komitet referendalny musi złożyć u komisarza wyborczego 51,5 tys. podpisów popierających referendum do 31 sierpnia. W praktyce jednak członkowie komitetu muszą sobie zapewnić kilkutysięczną "górkę", bo przy akcjach zbierania podpisów zazwyczaj okazuje się, że ich część ze względu na błędy i braki jest nieważna. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Komitet referendalny musi złożyć u komisarza wyborczego 51,5 tys. podpisów popierających referendum do 31 sierpnia. W praktyce jednak członkowie komitetu muszą sobie zapewnić kilkutysięczną "górkę", bo przy akcjach zbierania podpisów zazwyczaj okazuje się, że ich część ze względu na błędy i braki jest nieważna.

31 sierpnia minie dokładnie 60 dni, czyli ustawowy termin, od momentu poinformowania prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej (PO) o zamiarze przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania jej ze stanowiska. To o tyle istotne, że wcześniej w przekazach medialnych jako ostateczny termin złożenia podpisów u komisarza wyborczego pojawiały się terminy 2, a nawet 5 września. Agnieszka Wojciechowska Van Heukelom, przedstawicielka inicjatorów referendum, zwraca uwagę, że nie należy pracy komitetu i wspierających go mieszkańców miasta przy zbieraniu podpisów, porównywać z pracą przy zbieraniu podpisów przed jedynym, skutecznym jak dotąd referendum odwoławczym w Łodzi z 2010 r., kiedy to odwołano prezydenta Jerzego Kropiwnickiego.

- Podczas tamtej akcji referendalnej pracowały partyjne struktury SLD, partii wówczas w Łodzi dość licznej i zorganizowanej - mówi Wojciechowska Van Heukelom. - To co my robimy obecnie w zasadzie można nazwać pospolitym ruszeniem.

Stąd organizatorzy zbiórki zorganizowali tzw. system dziesiętny. Każdy może sobie wydrukować listę do zbierania podpisów lub otrzymuje ją od inicjatorów, po czym rozsyła do kolejnych dziesięciu osób. Wojciechowska Van Heukelom przyznaje jednak, że ów system rodzi pewne problemy, m.in. dlatego, że powoduje dość ograniczoną kontrolę nad spływaniem podpisów do punktów zbiórki, a zatem również nad ich bieżącym przeliczaniem.

Ile dotychczas ich zebrano? Agnieszka Wojciechowska Van Heukelom mówi o 42,5 tys. zebranych podpisów, acz dodaje ostrożnie, że to liczba szacunkowa. Gdyby faktycznie była to ta właśnie liczba, oznaczałoby to, że komitet ma dwa tygodnie na zebranie około 9 tys. podpisów do liczby podstawowej i 12-13 tys. do "górki", która zapewniłaby względne bezpieczeństwo uzupełnienia podpisów nieważnych, choćby ze względu na brak kodu pocztowego w adresie osoby popierającej referendum. Według inicjatorów referendum sporo osób chciałoby się podpisać, ale ostatecznie rezygnuje ze względu na konieczność wpisania numeru PESEL i obawy zidentyfikowania - jak mówi Wojciechowska Van Heukelom - "przez miejskich urzędników, bo to urzędnicy prezydent Łodzi mają zapewnić stronę organizacyjną referendum" w sytuacji gdy zbiorą potrzebną ilość i zatwierdzi je komisarz.

Na kilka dni przed terminem przekazania podpisów komisarzowi, sztab referendalny ma sprawdzić je pod kątem formalnej poprawności, ale akcja zbierania wciąż będzie kontynuowana. Gdyby ich ilość okazała się wystarczająca, komisarz wyborczy wskaże termin referendum w ciągu najbliższych pięćdziesięciu dni.

Wśród powodów organizowania referendum jego inicjatorzy wymieniają m.in. podwyżki opłat, antagonizowanie przez prezydent Łodzi kolejnych grup społecznych czy "stworzenie układu, który działa na szkodę Łodzi". Polityczne zaplecze prezydent Zdanowskiej uważa te zarzuty za niemające odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Francja podwyższy wiek emerytalny. Protesty na miarę żółtych kamizelek

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
18 sierpnia, 09:49, Gość:

Van Humkelom- gwarancja porażki.

Ale ważne że kłótliwe babsko może się poużerać. Ona tym żyje.

18 sierpnia, 10:55, Gość:

kukiz podpisał?

Dudek by na pewno podpisał . Sprawdzić dobrze listy bo to są dwa znane przekretasy !!! Mówią niektórzy że zbierają podpisy poza Łodzią !

P
PodpasekHanki
18 sierpnia, 18:23, Menele za Hanką:

My menele jesteśmy za Hanką. Robi nam dobrze łunerfami bo mamy gdzie wypić piwo i odlać się spokojnie w bramie bo ruch uspokojony.

19 sierpnia, 0:49, Uwaga na debila:

Samotny sfrustrowany debil nadal nie rozumie wyniku wyborów. On po prostu nie ogarnia że 70% łodzian już w pierwszej turze zadecydowało.

Bo to debil. Siedzi w domu i wszędzie widzi Hankę.

Odezwał się debil co spuszcza wodę po Hance.

On nie wie, że jest debilem bo to debil.

G
Gość
18 sierpnia, 18:23, Menele za Hanką:

My menele jesteśmy za Hanką. Robi nam dobrze łunerfami bo mamy gdzie wypić piwo i odlać się spokojnie w bramie bo ruch uspokojony.

19 sierpnia, 0:49, Uwaga na debila:

Samotny sfrustrowany debil nadal nie rozumie wyniku wyborów. On po prostu nie ogarnia że 70% łodzian już w pierwszej turze zadecydowało.

Bo to debil. Siedzi w domu i wszędzie widzi Hankę.

70% uprawnionych do głosowania Ty ćwierćinteligencie z pipidówy

M
Menele za Hanką
My menele jesteśmy za Hanką. Robi nam dobrze łunerfami bo mamy gdzie wypić piwo i odlać się spokojnie w bramie bo ruch uspokojony.
Ł
Łodzianin
18 sierpnia, 11:20, Przemo:

Tak, jasne. Każde zbieranie podpisów do również nr pesel. Trzeba będzie dobrze sprawdzić te listy. Nie wierzę tej von cośtam nawet o głos. Nagadywal mnie taki jeden typ o podpis i pójdę tam i nagram jeszcze raz jak pomawia Prezydenta Miasta. Niech idzie do dudy, ten podpisuje wszystko co mu podsuną. Oczywiście trzeba również zweryfikować ten listy, czy pisowskiego trole z całej Polski nie biorą udziału w tych pożal się Boże igrzyskach.

18 sierpnia, 16:22, Łodzianin:

To co? Czekasz na podwyżkę? Chyba czynszu i za wywóz śmieci [wulgaryzm]*włazie. Czas rozliczyć pozaciagane pożyczki .

Nie czekam na podwyżkę, bo wiem że za podwyżki odpowiada pisowski rząd i że te podwyżki mają miejsce w całym kraju.

Potrafię też sprawdzić, że np ceny wody mamy jedne z niższych.

Ale ty doskonale o tym wiesz, tylko kłamiesz na zlecenie.

Ł
Łodzianin
18 sierpnia, 11:20, Przemo:

Tak, jasne. Każde zbieranie podpisów do również nr pesel. Trzeba będzie dobrze sprawdzić te listy. Nie wierzę tej von cośtam nawet o głos. Nagadywal mnie taki jeden typ o podpis i pójdę tam i nagram jeszcze raz jak pomawia Prezydenta Miasta. Niech idzie do dudy, ten podpisuje wszystko co mu podsuną. Oczywiście trzeba również zweryfikować ten listy, czy pisowskiego trole z całej Polski nie biorą udziału w tych pożal się Boże igrzyskach.

18 sierpnia, 16:22, Łodzianin:

To co? Czekasz na podwyżkę? Chyba czynszu i za wywóz śmieci [wulgaryzm]*włazie. Czas rozliczyć pozaciagane pożyczki .

Dup*owłazie

Ł
Łodzianin
18 sierpnia, 11:20, Przemo:

Tak, jasne. Każde zbieranie podpisów do również nr pesel. Trzeba będzie dobrze sprawdzić te listy. Nie wierzę tej von cośtam nawet o głos. Nagadywal mnie taki jeden typ o podpis i pójdę tam i nagram jeszcze raz jak pomawia Prezydenta Miasta. Niech idzie do dudy, ten podpisuje wszystko co mu podsuną. Oczywiście trzeba również zweryfikować ten listy, czy pisowskiego trole z całej Polski nie biorą udziału w tych pożal się Boże igrzyskach.

To co? Czekasz na podwyżkę? Chyba czynszu i za wywóz śmieci [wulgaryzm]*włazie. Czas rozliczyć pozaciagane pożyczki .

G
Gość
18 sierpnia, 11:20, Przemo:

Tak, jasne. Każde zbieranie podpisów do również nr pesel. Trzeba będzie dobrze sprawdzić te listy. Nie wierzę tej von cośtam nawet o głos. Nagadywal mnie taki jeden typ o podpis i pójdę tam i nagram jeszcze raz jak pomawia Prezydenta Miasta. Niech idzie do dudy, ten podpisuje wszystko co mu podsuną. Oczywiście trzeba również zweryfikować ten listy, czy pisowskiego trole z całej Polski nie biorą udziału w tych pożal się Boże igrzyskach.

Urzędniku, wracaj do pracy...

G
Gość
18 sierpnia, 09:49, Gość:

Van Humkelom- gwarancja porażki.

Ale ważne że kłótliwe babsko może się poużerać. Ona tym żyje.

kukiz podpisał?

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie